Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dringende upgrade nodig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dringende upgrade nodig

    Hoi allen,

    Ik heb de volgende vraag hier 8 maanden geleden al eens gesteld, maar ondertussen is er redelijk wat veranderd in mijn situatie, alsook in de camerawereld.

    Huidig systeem:
    Canon 1100D, Sigma 17-50 2.8, Canon 50 1.4, Canon 10-18 IS STM, Canon 75-300 4.5-5.6, Canon 580EXII speedlite.
    Type fotografie (tot voor kort):
    Landschap, architectuur, reizen (en natuurlijk ook familie-stuff)

    Nu heb ik de laatste maanden al meermaals events gefotografeerd (recepties, parties (met zeer weinig licht)...) en dit plan ik ook meer te doen in de toekomst. Ik heb reeds enkele opdrachten (de meeste weliswaar als onbetaalde vrijwilliger) in dat genre kunnen versieren voor het komende najaar. Met mijn huidig systeem bots ik echter op de volgende problemen (en ik push de camera al tot het uiterste hier):
    • Zeer veel ruis bij hoge ISO's (al zeer merkbaar bij ISO 1600).
    • Dynamisch bereik is zeer beperkt; schaduwen optrekken in Lightroom/Capture One is bijv. een delicaat proces. Zeker als je met familie reist, is er niet vaak tijd om een statief op te zetten om een bijv. bracketed exposure te nemen, en dan helpt het enorm dat ik donkere delen in de foto kan recoveren.
    • Autofocus-systeem is te beperkt, en zeker bij weinig licht (bijv. op feestjes) is het echt veel te traag (zelfs met focus assist van de speedlite).


    Ik ben dus gebaat bij een camera-upgrade, maar ik raak er zelf niet uit. Opties die ik overweeg:
    • Canon 80D is op alle bovenstaande vlakken beter dan mijn 1100D
    • Moderne full-frame-camera's lossen ook alle bovenstaande problemen op, maar zijn stukken duurder + veel lens replacements nodig... Laat ons zeggen dat ik bereid ben om op dit moment ca. 3.500 euro neer te tellen voor een full-frame systeem. Een Canon 5DIII met 16-35 F4 lens brengt me op 3450 euro; een Nikon D750, 16-35 F4 (2e-hands), 24-70 2.8 (Tamron) en 70-300 F4.5-5.6 (2e-hands) brengt me op 3750 euro (!). De prijs doet me wat schuifelen richting Nikon (en zij hebben ook superieure sensoren in vgl met Canon).
    • Mirrorless, maar de beperkte batterijduur houdt me voorlopig tegen; is het nog wel de moeite om nu een upgrade te doen naar full frame gezien de grote vooruitgangen in het mirrorless-segment?


    Daarnaast vertrek ik binnenkort op reis naar Zuid-Afrika, en ik had eigenlijk hiervoor de upgrade willen uitvoeren zodat ik al goed kan oefenen op reis met de nieuwe camera...
    Enige inzichten van jullie kant?

  • #2
    Re: Dringende upgrade nodig

    Oorspronkelijk geplaatst door cedricdb Bekijk bericht
    richting Nikon (en zij hebben ook superieure sensoren in vgl met Canon).
    en wie zegt dat ??? ne nikon gast zeker. der is gene nikon 50 mp ( zoals bij canon )
    on topic, die canon M reeks, die is wel top, heb ik overlaatst gezien bij ene.

    Comment


    • #3
      Re: Dringende upgrade nodig

      Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
      en wie zegt dat ??? ne nikon gast zeker. der is gene nikon 50 mp ( zoals bij canon )
      on topic, die canon M reeks, die is wel top, heb ik overlaatst gezien bij ene.
      DPReview, DxOMark... Leg een Nikon full frame naast een Canon full frame en je ziet het verschil, e.g. hier: de 5DIV is nu pas ongeveer even goed als de veel oudere D750... Enkele real-life demonstraties met manipulaties van RAW-bestanden hebben me met verstomming doen slaan hoeveel "beter" de Nikon-sensoren zijn (welke eigenlijk door Sony ontwikkeld worden). Megapixels interesseren mij minder, ik ben meer geïnteresseerd in de hoeveelheid informatie die wordt opgepikt door de sensor. Maar goed, ik denk dat elke moderne camera, welk merk of type ook, een degelijke upgrade op dat vlak zal teweeg brengen in vergelijking met mijn 1100D.

      Comment


      • #4
        Re: Dringende upgrade nodig

        Mijn inzicht is dat je totaal nog niet weet wat je nu wilt, alleen dat je meer neigt naar "event" dan naar het "natuurlijke beeld"

        Ga dus eens serieus kijken naar objectieven die in aanmerking komen voor "event", daarna kan je de passende body - eender welk merk - erbij zoeken en niet te vergeten accessoires ... en dan is het "bijzaak" de juiste objectieven erbij te zoeken, die je wilt gebruiken voor landschap, wildlife, enz

        oh en ik ben ook van mening dat je bepaalde woorden uit je fotografisch woordenboek moet schrappen, daarvan is iso-prestatie er een van

        note: en het heeft ook totaal geen zin om welk eender vergelijk te trekken via sites als DPReview, DxOMark enz enz enz, dat geeft een totaal vertekent beeld

        Comment


        • #5
          Re: Dringende upgrade nodig

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Mijn inzicht is dat je totaal nog niet weet wat je nu wilt, alleen dat je meer neigt naar "event" dan naar het "natuurlijke beeld"

          Ga dus eens serieus kijken naar objectieven die in aanmerking komen voor "event", daarna kan je de passende body - eender welk merk - erbij zoeken en niet te vergeten accessoires ... en dan is het "bijzaak" de juiste objectieven erbij te zoeken, die je wilt gebruiken voor landschap, wildlife, enz

          oh en ik ben ook van mening dat je bepaalde woorden uit je fotografisch woordenboek moet schrappen, daarvan is iso-prestatie er een van

          note: en het heeft ook totaal geen zin om welk eender vergelijk te trekken via sites als DPReview, DxOMark enz enz enz, dat geeft een totaal vertekent beeld
          Ha, dat is het net, ik doe zeer veel types fotografie (ik denk alles buiten sport/wildlife, macro en studio). Het is niet dat ik niet weet wat ik wil, ik wil gewoon zo veel mogelijk types fotografie verenigen in 1 enkel systeem, en ik ben redelijk goed op de hoogte van het benodigde materiaal voor al deze types. Tot op heden verdien ik echter (nog) geen brood met mijn fotowerk, dus ik kan me niet veroorloven om al mijn geld in te zetten op 1 of 2 types fotografie. Wat ik nu nodig heb, is een goede all-round upgrade die ik in de komende jaren kan uitbreiden naargelang welke weg ik insla. Groeien in onze interesses doen we allemaal, toch? Een carrièrepad ligt immers ook nooit vast...

          Btw, ik denk niet dat ik ooit over "ISO-prestaties" gesproken heb. En u zegt dat DxOMark een vertekend beeld geeft, daar volg ik u in de zin dat deze testen vaak in "klinische" en artificiële settings plaatsvinden, maar als computer-technisch opgeleid ingenieur hecht ik belang aan deze informatiematen, zeker als dit effect zich merkbaar laat voelen in post processing (zoals ik aangaf in mijn vorig bericht). De testen zeggen inderdaad niets over zaken als gebruiksgemak, opties en features.

          Comment


          • #6
            Re: Dringende upgrade nodig

            De testen zeggen inderdaad niets over zaken als gebruiksgemak, opties en features
            ik verwijs juist naar de manier waarop men komt tot de door jouw benoemde informatiematen, die zijn namelijk niet eenduidig.

            ik denk niet dat ik ooit over "ISO-prestaties" gesproken heb
            in je openingspost maak je je er wel druk om

            Groeien in onze interesses doen we allemaal, toch? Een carrièrepad ligt immers ook nooit vast...
            kort en krachtig: nee, die liggen al vast, alleen zijn veel mensen zich er niet van bewust....

            Wat ik nu nodig heb, is een goede all-round upgrade die ik in de komende jaren kan uitbreiden naargelang welke weg ik insla.
            Jij denkt dat je met een upgrade, zonder het bewust zijn van, tot een gerechtvaardigde investering kan komen. Met andere woorden als je doorzet met de gewenste upgrade, kan je weer van vooraf aan beginnen zodra je deze upgrade voltooid hebt.

            Tot op heden verdien ik echter (nog) geen brood met mijn fotowerk, dus ik kan me niet veroorloven om al mijn geld in te zetten op 1 of 2 types fotografie
            Er zit hier iets danig scheef en dat heeft voornamelijk van doen met mind-set en het niet bewust zijn van.

            ----- even terug naar de openingspost
            fotosafarie: huur gewoon een 100-400mm L mk II voor de duur van

            en verder zal je toch voor jezelf goed op een rijtje moeten zetten welke objectieven jouw kunnen helpen te komen tot de beelden die je voor ogen hebt en dan pas opzoek te gaan naar de body welke daarop het beste aansluit. (dus zeker niet eerst body en dan de objectieven) En daar had je je de afgelopen maanden meer bezig mee moeten houden.

            hetgeen je mee komt aan objectieven en body's zal niet mijn keuze zijn.....

            Comment


            • #7
              Re: Dringende upgrade nodig

              Ben je bereid om veel meer gewicht mee te sleuren?
              Als je een full-frame camera + lenzen wil met dezelfde brandpuntsafstanden die je nu hebt, dan zal je toch heel wat meer gewicht mee moeten sleuren, en zal de kostprijs flink oplopen als je alle lenzen moet vervangen.

              Ik zie dat je de Canon 75-300 hebt, dat is een spotgoedkope telelens, maar als je zoveel mogelijk details uit de sensor wil krijgen, dan is dat onmogelijk met die 75-300 (ik heb ze zelf ook gehad, zelfs op mijn eerste digitale camera, een 6 megapixel 300D viel die tegen ten opzichte van andere lenzen, vooral tussen 200 en 300mm werd de beeldkwaliteit zichtbaar minder).
              Die zal je dus ook moeten vervangen, voor een crop-camera is er dan een lichte 55-250 die heel redelijk presteert, voor een full-frame ga je dan eerder naar een 100-400 (of een sigma/Tamron 150-600 die nog een flink stuk zwaarder is).
              De 10-18 die je nu hebt is wel perfect bruikbaar op een nieuwere crop camera, net zoals de Sigma 17-50 en de Canon 50mm.
              Als je voor een full-frame een vergelijkbare lens wil voor de 10-18, dan wordt dat bijvoorbeeld een 16-35 f4 L IS (vergelijkbare brandpuntsafstanden + IS), en die weegt ook een heel stuk meer dan de superlichte EF-S 10-18 IS.

              En dan moet je natuurlijk ook de kostprijs bekijken als je het hele systeem wil vervangen door een full-frame.
              Dan kan je eigenlijk ook kiezen of je naar een ander merk overstapt (want dan is eigenlijk alleen je 50mm nog bruikbaar), ik heb er al verschillende zien overstappen naar een ander merk, maar er zijn er niet veel waarvan hun foto's er daarna plots spectaculair beter op werden...
              En als je nu "de beste" koopt (volgens de reviews), dan komt er een paar weken toch weer een uit die "veel beter" is (maar waarvan je het verschil op de foto's eigenlijk toch weer niet ziet, tenzij je er misschien een vergrootglas bij haalt).

              Een full-frame doet het bij hoge iso altijd beter dan een crop-camera, je moet voor jezelf uitmaken of het dat wel allemaal waard is (veel hogere totale kostprijs + veel meer gewicht).
              Als je nu altijd tegen de limieten aan zit (heel hoge iso), dan kan een full-frame wel een duidelijke verbetering geven ten opzichte van je huidige setup, maar als je alles wil, dan wordt het dus een flinke investering.

              Als standaardlens voor een full-frame is er nu een nieuwe Sigma 24-70 f2,8 OS HSM ART, als die even goed is als hun andere "ART" lenzen, dan is dat een koopje ten opzichte van alle andere 24-70 lenzen.
              Dat kan dan al een goede start zijn als je naar full-frame gaat, en dan kan je de set achteraf verder aanvullen naargelang het beschikbare budget.
              Maar als je binnenkort op safari gaat, dan zal je ook al vrij snel een telelens nodig hebben.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Dringende upgrade nodig

                Hoi,
                De Nikon D750 is voor zijn prijs +/- €2000 HET beest to beat, het beste voor dit bedrag.
                Je moet pakweg 75% meer uit gaan geven om een FF body te kopen die beter kan gaan presteren.
                Ik heb 3 lenzen waarmee ik bijna alles mee kan doen. Bijna alles, geen macro.
                Mijn rondwandel lens is een Tamron 28-300 VC PZD, voor minder licht situaties de Tamron 24-70 en voor het lange werk de Sigma 150-600 C (in combinatie met z'n 1,4x extender). Dan ben je inmiddels wel een kleine €5000 lichter.
                Maar toch een strak budget voor die prestaties.
                Wat mij over de streep trok, 2,5 jaar geleden, was dat ik een RAW (NEF) foto genomen met ISO12800(!!) van Dpreview downloadde en zelf bewerktte op mijn manier in PS.
                Ik had nog nooi een foto op ISO 12800 op mijn PC gehad...
                Ik was heftig onder de indruk van dat resultaat, "mijn haren op m'n rug stonden rechtop..."

                Comment


                • #9
                  Re: Dringende upgrade nodig

                  kan die foto eens op forum zetten ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dringende upgrade nodig

                    Nee, helaas niet...
                    De bewerkte NEF heb ik niet meer.
                    Daarnaast had ik die foto van een andere site gedownload, ik denk dat deze dan niet verder gepubliceerd mag worden.
                    Je kunt 'm wel zelf downloaden:

                    En dan zelf bewerken en vergelijken met resultaten van je eigen cam, om maar een voorbeeld te noemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dringende upgrade nodig

                      Misschien eens kijken naar de volgende uitbreidingen:
                      Sigma 18-35 1.8 / 30mm 1.4 + Canon 70-300L + 7D mark II/80D?

                      Full frame kan misschien wel helpen, maar dan heb je ook weer beter glas nodig. Wat de prijs weer de hoogte in jaagt. (lees meer kostbaarder glas, tov van crop). Verder denk ik dat je op reis de crop factor gaat missen van je huidige body. Om met een 5D mark III +/- dezelfde foto te maken, als met je 1100D + 75-300 op 300mm. Moet je er al een lens zoals de 150-500 ofzo erop zetten. Een 100-400 lens heeft al iets minder bereik.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment

                      Working...
                      X