Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

focus 24mm f8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • focus 24mm f8

    daar ik steeds opmerkingen krijg dat foto niet scherp is heb ik een foto genomen ingesteld 24mm f8 sluitertijd 25 in de hand wat zijn uw bevindingen ?


  • #2
    Re: focus 24mm f8

    dit lijkt me redelijk scherp.

    Als je de opmerking krijgt dat een foto niet scherp is kan dit een aantal oorzaken hebben:
    - bewegingsonscherpte (jijzelf of je onderwerp heeft te snel bewogen bij een te lage sluitertijd)
    - verkeerd scherpgesteld (op een verkeerde plaats scherpgesteld waardoor bij gebruik van een groot diafragma het aandachtsgebied in het onscherptegebied valt).
    (bvb bij een portret op de neus scherpgesteld waardoor de ogen onscherp worden).
    -back- of frontfocus (de gebruikte lens/camera combinatie stelt niet op de juiste afstand scherp)
    -diffractie (door gebruik te maken van een te klein diafragma gaat door de extreme buiging van het licht verstrooiing optreden)
    Enz...
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: focus 24mm f8

      " verkeerd scherpgesteld (op een verkeerde plaats scherpgesteld waardoor bij gebruik van een groot diafragma het aandachtsgebied in het onscherptegebied valt).
      (bvb bij een portret op de neus scherpgesteld waardoor de ogen onscherp worden)." ik denk dat het dat is bedankt voor uitleg

      Comment


      • #4
        Re: focus 24mm f8

        Bij de meeste digitale toestellen is het mogelijk meer dan één scherpstelpunt (tegelijk) te hebben. Da's een optie die ik zeker zou vermijden. Ik meen dat het voorkomt als je toestel in volautomatische mode staat, maar ook bij andere standen is het van belang op voorhand je scherpstelpunt te kiezen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: focus 24mm f8

          "in volautomatische mode staat",ik fotografeer altijd manueel en dacht dat het voldoende was dof in te stellen, en dat dan alles scherp stond.
          Maar nu weet ik dat je nog kan scherpstellen op een gekozen focuspunt vanaf nu kijk ik daarop .

          Comment


          • #6
            Re: focus 24mm f8

            Wat voor toestel heb je? Op mijn Canon 7D heb ik heel wat mogelijkheden qua scherpstelling.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: focus 24mm f8

              Canon 6D, meestal gebruik ik Sigma 24mm 1:1/4 DG 77mm ART of Sigma 50mm 1:1/4 DG 77mm ART

              Comment


              • #8
                Re: focus 24mm f8

                Oorspronkelijk geplaatst door DANIELDEBOECK Bekijk bericht
                Canon 6D, meestal gebruik ik Sigma 24mm 1:1/4 DG 77mm ART of Sigma 50mm 1:1/4 DG 77mm ART
                Ik heb geen idee hoe goed jouw Engels is, maar ik heb het volgende filmpje gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=E70d_3FlleM
                In tegenstelling tot mijn 7D heeft de 6D namelijk geen 'joystick', dat ik inderdaad hoofdzakelijk gebruik om het scherpstelpunt te kiezen en/of te wijzigen.

                In je gebruikershandleiding vanaf p.91
                Last edited by LesC; 14 juli 2017, 12:14.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: focus 24mm f8

                  ok ik heb filmpje bekeken vanaf nu zal ik er op letten dank u

                  Comment


                  • #10
                    Re: focus 24mm f8

                    Met plezier. Belangrijkste is inderdaad dat je nu probeert toe te passen wat je geleerd hebt.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: focus 24mm f8

                      Uit de hand fotograferen op 1/25e vereist een erg vaste hand.
                      Ik zou een statief gebruiken bij deze snelheid.
                      De getoonde foto is trouwens geen toonbeeld van scherpte volgens mij.

                      In het algemeen: gebruik eens een tijdje de focus en recompose techniek.
                      Daarbij gebruik je maar 1 scherpstelpunt. Datgene wat in het centrum van je zoeker zit.
                      Je richt met dat scherpstelvierkant op datgene in het beeld dat je scherp wilt hebben en druk je sluiterknop half in.
                      Terwijl je de sluiterknop half ingedrukt houdt herkader je nu het beeld en als je tevreden bent over de compositie druk je door om de opname te maken.
                      Het vraagt wat oefening, maar het went snel en tenzij je met hele grote openingen werkt (1.4 bv.) is er weinig kans dat het mislukt.
                      Straatfotograaf in Antwerpen

                      Comment

                      Working...
                      X