Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wacom tablet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wacom tablet

    Een vraagje: wie gebruikt hier voor fotobewerking een Wacom Intuos Pro Pen tablet of eventueel van een ander merk? Is het een nuttig tool?

    De prijzen zijn wat naar beneden gegaan en ik vroeg mij af of het de moeite loont om het aan te kopen. De muis levert toch soms wel serieuze beperking op wat betreft de fijne afwerking van foto's.

    Zou heel graag jullie mening horen daarover.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

  • #2
    Re: wacom tablet

    Ik gebruik de Intuos Pro Medium model PTH-651 draadloos en best tevreden er mee. Is in het begin wel een beetje oefenen maar dit is vlug te leren net zoals je in het begin een muis moest gewoon worden.
    In LR en PS een goede aanvulling op precies te kunnen werken.

    Comment


    • #3
      Re: wacom tablet

      Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
      Een vraagje: wie gebruikt hier voor fotobewerking een Wacom Intuos Pro Pen tablet of eventueel van een ander merk? Is het een nuttig tool?

      De prijzen zijn wat naar beneden gegaan en ik vroeg mij af of het de moeite loont om het aan te kopen. De muis levert toch soms wel serieuze beperking op wat betreft de fijne afwerking van foto's.

      Zou heel graag jullie mening horen daarover.
      Ik maak gebruik van een Wacom medium tablet, heel tevreden over, je kan makkelijker en secuurder werken dan met de muis.
      Ook kan je je snelkoppelingen programmeren op de knoppen in combinatie met de pen, dit is erg handig. Zoomen kan je op de pro reeks met de vingers.
      Ik ben er tevreden over. Kleine tip voordat je aankoopt houdt rekening met de diagonaal van je scherm, de afmetingen van je tablet kunnen best naar verhouding zijn. Dit geeft een natuurlijker gevoel als je aan het bewerken bent.

      Comment


      • #4
        Re: wacom tablet

        Ik heb een tijdje die van mijn broer geleend om te proberen, was al een ouder model maar dat doet het perfect. Inderdaad zeer handig om 'natuurlijke' bewegingen te maken, met de muis is dat iets minder makkelijk. Was even wennen en oefenen maar eens je t gewoon bent zeer gebruiksvriendelijk. Helaas heb ik hem terug moeten geven ;-)

        Comment


        • #5
          Re: wacom tablet

          Ik had me destijds zo'n kleine Wacom aangeschaft (type bamboo), maar omdat ik al sinds 1987 met een muis werk, ben ik er nooit aan gewoon geraakt. Jammer, wat het is veel beter om foto's daarmee te retoucheren. Ik heb m'n tablet doorgegeven aan m'n jongste zoon, die er een tijdlang duchtig gebruik van gemaakt heeft als striptekenaar. Nu is hij met veel zwaarder spul aan de slag.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: wacom tablet

            Hier gelijkaardige ervaringen zoals hierboven.
            Ik werk met een Intuos PRO Small met draadloze module.
            Ik koos niet voor Medium of Large - dat heb ik via collega's kunnen uitproberen - maar voor de Small.
            Ik werk nochthans op een 27" scherm.
            Voor mij zijn de bewegingen die je dient te maken op Medium en Large te breed of te weids om prettig te werken.
            Oh ja, het vraagt toch wel een tijdje om te gewennen maar eens je het gewoon bent wil voor geen goud nog terug naar een muis..... voor bepaalde bewerkingen.
            Ik gebruik de twee naast elkaar en dat is best goed te doen.
            Doen
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: wacom tablet

              Ik heb een Braun Tavia gekoppeld aan mijn Laptop. Je kunt er eigenlijk ook je hele Laptop ook mee bedienen. Ik gebruik hem niet altijd maar wanneer ik zin heb. Het is toch iets los van je Laptop.
              Werkt uitstekend en ook precies.

              O ja, Marktplaats 15 euro
              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: wacom tablet

                Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                Ik heb een Braun Tavia gekoppeld aan mijn Laptop. Je kunt er eigenlijk ook je hele Laptop ook mee bedienen. Ik gebruik hem niet altijd maar wanneer ik zin heb. Het is toch iets los van je Laptop.
                Werkt uitstekend en ook precies.

                O ja, Marktplaats 15 euro
                15 euro? Amai, dat ga ik eens moeten opzoeken.

                Als ik de reacties lees, is het toch een interessant ding. Bedankt voor de reacties!

                Heb ook al op youtube gezien dat de Small meer dan genoeg is omdat je toch niet heel het scherm gebruikt.... Ik vraag mij wel af, ben linkshandig, niet voor de muis te bedienen maar wel voor te schrijven ofdat dat gaat gaan. Ik leg namelijk mijn hand omgekeerd om te schrijven.
                https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                Comment


                • #9
                  Re: wacom tablet

                  Ik gebruik de Wacom Intuos steeds minder omdat ik almaar meer onderweg nabewerk. Nochtans is het zoveel preciezer en prettiger om te bewerken me de Wacom. Het is gewoon niet praktisch, onderweg.
                  Ik zou eigenlijk graag de nieuwe Wacom studio pro 16 willen omdat ik denk dat het nog handiger moet zijn als je op het scherm zelf kan werken en omdat ik dan wel gemakkelijk onderweg kan werken maar de extreem hoge prijs is het me niet waard.
                  Ik zal binnenkort een testje doen met de nieuwe HP x360 Spectre met pen. Misschien is dat wel een oplossing. Het is alleszins wat minder duur.

                  Comment


                  • #10
                    Re: wacom tablet

                    Zeer benieuwd naar de resultaten van de test met x360 spectre.


                    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: wacom tablet

                      Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                      Ik vraag mij wel af, ben linkshandig, niet voor de muis te bedienen maar wel voor te schrijven ofdat dat gaat gaan. Ik leg namelijk mijn hand omgekeerd om te schrijven.
                      Wacom kan je perfect configureren voor linkshandigen (instellingen via de Express key)

                      Comment


                      • #12
                        Re: wacom tablet

                        Ondanks het feit de extra bedieningstoetsen normaliter links van het tekengedeelte liggen kan je het tablet draaien zodat deze toetsen nu rechts van de bewerkingszone liggen, zodat je je hand omgekeerd kan leggen. Via de instellingen doe je dan enkele aanpassingen. Geen probleem dus voor jou.

                        Tip:
                        Ikzelf ken geen speciale functies toe aan de extra toetsen die voorzien zijn, omdat ik de mij vertrouwde sneltoetsen via het klavier vlot wil kunnen blijven gebruiken als mijn persoonlijk tablet niet voorhanden is. Wanneer ik bv. met een tablet op school werk of als er geen tablet is. Ik zou het dus ook kunnen stellen met een tablet dat geen extra toetsen heeft, een goedkopere serie, maar dan heb je niet dezelfde drukgevoeligheid van de stylus. Daarom kan je dus maar beter de pro-serie kopen en niet de veel goedkopere andere versies. Om te testen of een tablet je zou liggen is eerst een goedkope Bamboo van Wacom of van een ander merk bv. natuurlijk wel altijd mogelijk.
                        Straatfotograaf in Antwerpen

                        Comment


                        • #13
                          Re: wacom tablet

                          Ik doe ook alle fotobewerking met een Wacom tablet, in het begin inderdaad beetje prutsen en heb je het gevoel alsof het nog 10 keer trager gaat dan met de muis.
                          Blijven oefenen, er komt beterschap in na een tijdje zou niet meer zonder willen werken nu, secuur en sneller dan met de muis.
                          https://www.facebook.com/Dimitri-De-...8849759842626/

                          Comment


                          • #14
                            Re: wacom tablet

                            Ik kocht zo'n jaar geleden ook een Wacom medium tablet. Ik was er best tevreden over, al is het wat wennen om naar het scherm te kijken, en toch te 'tekenen' op een bordje. Is na wat oefenen nauwkeuriger en vlotter dan met de muis. uiteindelijk verkocht en de Wacom Cintiq Companion 2 gekocht. Nu teken/retoucheer ik direct op het scherm van de Wacom wat nog preciezer en vlotter werkt. De Wacom Cintiq 13 vindt je al iets onder de 600€ 2de hands. Ik kon de Wacom Cintiq Companion 2 met i7/16Gb/512Gb SSD zeer goedkoop 2de hands kopen. Zeer tevreden van en ook handig dat je die ook op verplaatsing kan gebruiken. Toegegeven dit is een totale andere prijsklasse als de Wacom Intuos Pro.
                            Canon Eos 5D mkIV & 7D / EF 16-35 2.8L USM II / EF 24-70 2.8L USM II / EF 70-200 4L IS USM / EX-RT 600 & 430EX II | Sigma 50 1.4 DG HSM Art / 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sports | Elinchrome d-lite 2&4 | PocketWizards MiniTT1 & FlexTT5 | Sekonic L-758DR

                            Comment


                            • #15
                              Re: wacom tablet

                              Ik werk al 3 jaar met Wacom en ben over het gebruik en de werking best tevreden. Alleen de service onder garantie is een ramp. Omdat mijn Wacom redelijk rap vol krassen stond en heb verschillende malen Wacom per mail had gecontacteerd (zonder gevolg) Vorig jaar in op de fotobeurs in Gent heb ik de vertegenwoordiger van Wacom daarop aangesproken. Die heeft mij 2 keer een mailtje gestuurd waar ik telkens foto's van mijn tablet moest doorsturen en hij ging het nodige doen. Niets meer van gehoord. Nadien heb ik nog verschillende mails naar hem gestuurd en telkens zonder antwoord.
                              Conclusie: Wacom tablet is een plezier om mee te werken maar service (onder garantie) is nul zero nul

                              Comment

                              Working...
                              X