Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met Time-Lapse filmpjes in camera met D500?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met Time-Lapse filmpjes in camera met D500?

    Iemand ervaring met Time-Lapse filmpjes in camera met D500?
    Er zijn namelijk nogal wat mogelijkheden van instellen,
    zo kan je bv. de tussentijd instellen en de tijd van de opname instellen, tot daar geen probleem denk ik.
    Maar je kan er ook voor kiezen om dat filmpje te maken in Live View maar ook via de zoeker, bij het gebruik van de zoeker gaat bv. om de seconde je spiegel en sluiter een beweging maken, bij LV doet je camera dat niet, wat is nu het verschil in het eindresultaat?
    Ik vermoed dat bij een bewegende sluiter, de kans op trillingen groter is, zal ook wel zo zijn, bovendien maak je op een reeks ook meer bewegingen is dus meer sleet op het mechanisme.
    Mijn doel en als test is dat ik bv. een natuur filmpje zou willen maken van op redelijke afstand (pakweg 100 à 200 meter) van een stroom waar op gevaren wordt met kano's, dat met een redelijke hoek, zodat er ook wat landschap mee in beeld word genomen.
    De vraag is dus, wie heeft daar ervaring mee, en kan daar eventueel wat meer over zeggen.

  • #2
    Re: Iemand ervaring met Time-Lapse filmpjes in camera met D500?

    Er is toch een mogelijkheid om te fotograferen in silent modus ? Je elimineert dan alvast de spiegelbeweging.
    Voor de rest kan ik bitter weinig tips geven omdat mijn timelapseperiode dateert uit mijn super-8 tijdperk, vnl bloemen die open kwamen. Dat ging vaak over een erg lange periode. Mijn voornaamste probleem was : varierende lichtomstandigheden.
    Succes !

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met Time-Lapse filmpjes in camera met D500?

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Er is toch een mogelijkheid om te fotograferen in silent modus ? Je elimineert dan alvast de spiegelbeweging.
      Voor de rest kan ik bitter weinig tips geven omdat mijn timelapseperiode dateert uit mijn super-8 tijdperk, vnl bloemen die open kwamen. Dat ging vaak over een erg lange periode. Mijn voornaamste probleem was : varierende lichtomstandigheden.
      Succes !
      Ik veronderstel dat het licht tussen iedere opname opnieuw gemeten wordt Paul, en AF zet ik uit voor wat ik zou willen doen,
      dus is daar ook geen probleem, ik heb nu eens kort en uit de hand getest, ook in Live View gaat de sluiter en spiegel aan het werken,
      dat had ik dus reeds verkeerd voor, dus best ook oculair sluiten om ongewenst licht te weren, dat om de meting niet te beinvloeden.
      En uiteraard op een degelijk statief.
      Maar graag eens iemand die het reeds heeft gebruikt, wat is het eindresultaat eigenlijk?
      Gaat een time lapse filmpje het formaat aan nemen dat je instelt om te filmen? Daarmee bedoel ik
      bv. in 4K enz. bij een foto kan je alles weten aan de hand van de exif, maar hoe weet je dat bij een MOV filmpje?
      Last edited by Guest42; 4 juli 2017, 11:45.

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met Time-Lapse filmpjes in camera met D500?

        Kijk eens op timescapes.org
        Van alles te vinden.
        Maar zoals je stelt :een aanslag op je camera.
        Om 1 sec te vullen,heb je al 25 opnames nodig.Om 10 sec al 250.
        Met mislukkingen etc. nog veel meer.
        Die live-view;als je spiegel dan toch klapt en dan toch je schermpje oplicht,energie verspilling.Wel sparen van je sluiter ? Die blijft toch werken.
        Maar is dat nu net niet het probleem van die time-laps ??.Power power power.Gezien de lange tijd die de camera moet werken.
        Ik heb ook een enkele pogingen gedaan.Resultaat OK.Moet nog wel een programmaatje hebben om het allemaal te monteren.
        Wat mij tegenstak,was dat mijn body een groot aantal opnames moest schieten,ongecontroleerd,om dan te hopen dat er toch iets zou treffelijks zou uitkomen.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met Time-Lapse filmpjes in camera met D500?

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Kijk eens op timescapes.org
          Van alles te vinden.
          Maar zoals je stelt :een aanslag op je camera.
          Om 1 sec te vullen,heb je al 25 opnames nodig.Om 10 sec al 250.
          Met mislukkingen etc. nog veel meer.
          Die live-view;als je spiegel dan toch klapt en dan toch je schermpje oplicht,energie verspilling.Wel sparen van je sluiter ? Die blijft toch werken.
          Maar is dat nu net niet het probleem van die time-laps ??.Power power power.Gezien de lange tijd die de camera moet werken.
          Ik heb ook een enkele pogingen gedaan.Resultaat OK.Moet nog wel een programmaatje hebben om het allemaal te monteren.
          Wat mij tegenstak,was dat mijn body een groot aantal opnames moest schieten,ongecontroleerd,om dan te hopen dat er toch iets zou treffelijks zou uitkomen.
          Ik zal eens testen wat ik voor ogen had, maar denk daar toch ook niet veel gebruik van te maken hoor,
          gewoon uit nieuwsgierigheid een filmpje van 10 seconden of zoiets, het is zeker niet de bedoeling om dat veelvuldig te gaan doen.

          Comment

          Working...
          X