Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gimp of Affinity

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gimp of Affinity

    Ik ben op zoek naar een programma om m'n foto's te bewerken. Ik wil gewoon een programma op m'n computer hebben en niet, zoals fotoshop en lightroom, een programma waarvoor ik iedere maand moet betalen. Zoveel gebruik ik het (nog?) niet.

    Heb op het forum gezocht naar Gimp en Affinity, maar ik vind weinig recente informatie. Is er iemand die me de voor- en nadelen van deze twee programma's kan vertellen?

    Groetjes,
    Linda
    Groetjes, Linda

  • #2
    Re: Gimp of Affinity

    Je kan lightroom ook als standalone kopen

    Van affinity ken ik niets, maar van gimp kan je aardig wat tuts terug vinden (zelfs op hun eigen site) waardoor je de veelzijdigheid van gimp kan zien.
    Het is een meer dan aardige tegenhanger van photoshop. Echter niet van lightroom.
    Ik denk niet dat ze lensprofielen hebben, dus wil je dat en voor basisbewerkingen zou ik eerder naar de merkeigen software kijken.

    Comment


    • #3
      Re: Gimp of Affinity

      Indien je zoals je logo aangeeft een Sony alpha gebruiker bent heb je gratis toegang tot Capture one EXPRESS (https://www.phaseone.com/en/Products.../Sony-Pro.aspx) en voor slechts 50€ kun je de PRO-versie kopen, wat eigenlijk ook gratis is voor een RAW-converter van dit formaat.
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: Gimp of Affinity

        Affinity kost ook € 50,00 (zelfs een hele cent minder) en het zou me verwonderen dat GIMP of Capture One Express meer kan.
        Maar verwacht je aan een steile leercurve tenzij je al goed overweg kunt met CS6.
        Adobe Photoshop CC komt hier ook niet in huis.
        Als Adobe stopt met CS6 te ondersteunen dan koop ik mij Affinity.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Gimp of Affinity

          Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt maar voor sony gebruikers is de C1 express versie gratis en de pro versie 50€ .
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Gimp of Affinity

            Je moet al erg veeleisend zijn om met Gimp niet te kunnen wat je wil. Ik gebruik al meer dan 10 jaar Gimp. Raw bestanden zijn hanteerbaar door de Ufraw plugin in Gimp.
            Gimp 2.9 laat 16 bit kleurendiepte toe. 2.9 is nog niet als stabiel vrijgegeven, maar is wel heel goed bruikbaar.
            Als je op een linux computer zit doet Darktable veel van wat Lightroom kan.

            Comment


            • #7
              Re: Gimp of Affinity

              Ook een goed programma is Corel Aftershot Pro.
              Eenmalige aankoop. Bevat camera en lens correcties voor de meeste gangbare apparatuur.

              Dat programma is vergelijkbaar met Lightroom en laat je toe RAW bestanden af te werken (JPG kan ook). Lichte bewerkingen zoals dodge en burn is ook mogelijk met dit programma zij het niet zo verfijnd als in Photoshop.

              Photoshop is echt een bewerkingsprogramma of zelfs meer een tekenprogramma. Daar zijn geen grenzen aan je creativiteit maar de leercurve is behoorlijk stijl. (moeilijk programma)
              Vergelijkbaar met Photoshop is het gratis Gimp.

              Comment


              • #8
                Re: Gimp of Affinity

                Dank allemaal voor jullie reacties. Ik heb Capture One Express gedownload, maar ondanks tutorials en de handleiding kom ik er niet goed uit. Eén dezer dagen ga ik een ander programma proberen. Ik denk toch Affinity, omdat dat wat lijkt op Photoshop en daar heb ik een paar jaar terug mee gewerkt.
                Groetjes, Linda

                Comment


                • #9
                  Re: Gimp of Affinity

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lin Bekijk bericht
                  Dank allemaal voor jullie reacties. Ik heb Capture One Express gedownload, maar ondanks tutorials en de handleiding kom ik er niet goed uit. Eén dezer dagen ga ik een ander programma proberen. Ik denk toch Affinity, omdat dat wat lijkt op Photoshop en daar heb ik een paar jaar terug mee gewerkt.
                  Het is geen copy van CS6 maar het kan zeker evenveel en zelfs iets meer.
                  In het begin zal het wat zoeken zijn waar de gereedschappen zitten die je wenst te gebruiken, maar dat is maar een kwestie van tijd.
                  En er zijn ook al tal van tutorial te vinden op het internet.
                  Er zijn zelfs al Dvd's beschikbaar van Lynda.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gimp of Affinity

                    Ik gebruik ACDSee Pro als raw processor om mijn beelden naar jpg om te zetten (alternatief voor lightroom) , en Gimp als foto editor voor nabewerking, met macrootjes etc... (alternatief voor PS),alsook voor grafisch ontwerp zeer geschikt.

                    Gimp komt eerst wat archaïsch over maar eens je er mee weg bent wil je niets anders meer. Werkt op elk platvorm, ook op een usb stick bijvoorbeeld en volledig gratis. Macro's maken is iets complexer maar goed...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gimp of Affinity

                      Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                      Affinity kost ook € 50,00 (zelfs een hele cent minder) en het zou me verwonderen dat GIMP of Capture One Express meer kan.
                      Het gaat er niet zozeer om wat je met een programma kan, maar wat je er zélf uithaalt qua creativiteit.
                      Er zijn mensen die met gimp fantastische dingen doen terwijl er mensen Affinity gebruiken en er nog lang geen deftige resultaten uit halen. Het hangt veel van de gebruiker af.

                      Net zoals iemand prachtige foto's kan maken met een toestel van € 300 en zijn gebuur met een € 3000 toestel enkel wat kiekjes trekt. Ook hier ligt het meer aan de fotograaf dan aan het toestel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gimp of Affinity

                        Ik gebruik al jaren GIMP en ben zeer tevreden er zijn genoeg gratis lessen te vinden op internet.

                        Comment

                        Working...
                        X