Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze kitlens: Nikon D5600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze kitlens: Nikon D5600

    Hier is mijn probleem:

    Ik ben aan het kijken naar een nieuwe DSLR: de Nikon D5600. Deze keuze staat vast.
    Ik kan alleen niet beslissen of ik voor de 18-105 of de 18-140 kitlens moet kiezen.
    Ik heb een budget van max. 1000 euro en de 18-140 valt hier buiten. (+-150 euro)
    Ook ben ik van plan om later een extra télélens te kopen (iets in de richting van 70-300)
    Is het dus de moeite om te investeren in een 140mm lens of kan ik beter een 18-105 kitlens kopen en wachten tot ik de extra télélens kan kopen?

    Kan iemand mij helpen ?
    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

    Misschien kunnen deze reviews je helpen: 18-105 en 18-140

    Zelf heb ik een 16-85 en het komt niet zo vaak voor dat die 85mm me echt beperkt omdat ik op voorhand anticipeer of ik al dan niet een 70-300 of ... ga meenemen. Ik gebruik deze heel veel als 'wandellens'. Met de 24mpix van de camera kan je ook nog behoorlijk croppen/vergroten (het is wel werk uiteraard).

    'Zou' je later naar een 2.8 zoomlens gaan (budget !) dan is het verschil in bereik t.o.v. de 18-140 wel heel klein, maar beiden hebben een totaal andere toepassing. Overlap is dus niet altijd een argument.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

    Comment


    • #3
      Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

      Ik ken niet heel veel van de lenzen. Maar het zou zomaar kunnen zijn, dat de 18-140 kwalitatief beter is over heel het bereik van de 18-105. Aangezien deze nieuwer is. Wat een extra argument is om daarom voor de 18-140 te gaan.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

        Ik persoonlijk zou kiezen voor de 18-140 VR lens deze zou toch scherper zijn dan de 18-105Vr Lens de 18-105 heb ik zelf gehad en verkocht. Voor op vakantie heb ik de Tamron 18-200VC nieuw model Op de crop camera zitten en deze doet goed haar werk en is een stuk goedkoper.
        Als je meer tele wenst kijk eens naar de 55-300 DX VR voor op de DX camera ook over deze lens in mijn vriendin bijzonder tevreden.

        Comment


        • #5
          Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

          Neem de Nikon 5600 & de 18-105 VR lens.

          Scherpte in je foto heeft wel meer te maken met kennis en kunde van fotograferen, dan met lens X vs lens Y.
          Spendeer je tijd in het leren kiezen van je diafragma, letten of je sluitertijd en begrijpen wanneer stabilisatie helpt en waar niet.
          Leer je autofocus systeem kennen, en zorgt dat je de focus op de correcte plaats zet.

          Dat zal je veel meer vooruit helpen...

          Later kan je dan nog zien welke weg je op wilt.... langere zoom, snelle prime, snellere zoomlens, ultrabreedhoek ...
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Neem de Nikon 5600 & de 18-105 VR lens.

            Scherpte in je foto heeft wel meer te maken met kennis en kunde van fotograferen, dan met lens X vs lens Y.
            Spendeer je tijd in het leren kiezen van je diafragma, letten of je sluitertijd en begrijpen wanneer stabilisatie helpt en waar niet.
            Leer je autofocus systeem kennen, en zorgt dat je de focus op de correcte plaats zet.

            Dat zal je veel meer vooruit helpen...

            Later kan je dan nog zien welke weg je op wilt.... langere zoom, snelle prime, snellere zoomlens, ultrabreedhoek ...
            Dat is de vraag niet: Ik heb een zoomlens nodig. Ik wil alleen advies over het kiezen van een kitlens: is het slimmer om een kitlens met een sterke zoom te kopen die net buiten budget valt en uiteindelijk zal worden vervangen door een betere zoomlens of is het slimmer om eerst een kitlens met een mindere zoom te kopen om op budget te besparen maar dan enkele maanden tot een jaar geen goede zoomlens met een ver bereik te hebben...

            Comment


            • #7
              Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

              Oorspronkelijk geplaatst door 54321nicko Bekijk bericht
              Dat is de vraag niet: Ik heb een zoomlens nodig. Ik wil alleen advies over het kiezen van een kitlens: is het slimmer om een kitlens met een sterke zoom te kopen die net buiten budget valt en uiteindelijk zal worden vervangen door een betere zoomlens of is het slimmer om eerst een kitlens met een mindere zoom te kopen om op budget te besparen maar dan enkele maanden tot een jaar geen goede zoomlens met een ver bereik te hebben...
              Aangezien in jouw plan beide opties zullen vervangen worden, kies dan voor de goedkoopste.
              De ni,on 18-105 vr, zoals ik dus al zei. 105 of 140mm is niet zoveel langer hoor
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

                Oorspronkelijk geplaatst door 54321nicko Bekijk bericht
                ... is het slimmer om een kitlens met een sterke zoom te kopen die net buiten budget valt en uiteindelijk zal worden vervangen door een betere zoomlens of ...
                Naar mijn mening zie je de keuze verkeerd. Je vervangt de 18-140 niet door een zoomlens. Dat je meer overlap zal hebben moet je niet zien als zuiver weggegooid geld. Door meer overlap zal je bvb. minder vaak van lens moeten wisselen of kan je op stap gaan met enkel de 18-140 en toch nog een behoorlijk eind zoom hebben. De keuze tussen 18-105 of 18-140 is niet zo makkelijk en hangt van heel veel persoonlijke zaken af die voor jou momenteel niet duidelijk zijn. Het verschil in zoom is niet zo groot, maar het verschil in prijs ook niet.

                Ik spreek me niet uit over de verschillen in kwaliteit tussen beiden, maar geen van beiden is een 'slechte' lens hoor. Ja, er zijn betere, nog betere en nog betere. Maar is de kwaliteit van deze lenzen voor jou te slecht om deze later nog als wandellens te gebruiken, koop dan geen D5600 want dan is dat evenzeer weggegooid geld. Een body verliest bovendien veel sneller zijn waarde dan een lens. Om in te stappen kan je eigenlijk beter naar een tweedehands body uitkijken en het uitgespaarde geld houden voor wanneer je exact weet wat je mist en wat daarvoor nodig is. Of je kan investeren in een 16-85. Niet dat deze een veel betere kwaliteit heeft, maar 16 t.o.v. 18 maakt een heel groot verschil en maakt die lens veel geschikter als wandellens.

                Als je overtuigd bent dat je op langere termijn noch de 18-105, noch de 18-140 zal houden, neem dan nu de goedkoopste.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

                  Oorspronkelijk geplaatst door 54321nicko Bekijk bericht
                  of is het slimmer om eerst een kitlens met een mindere zoom te kopen om op budget te besparen maar dan enkele maanden tot een jaar geen goede zoomlens met een ver bereik te hebben...
                  Het is slimmer(en goedkoper) om gelijk te kopen wat je wil of dingen 2de hands aan te schaffen en die later weer te verkopen(meestal voor ongeeer dezelfde prijs).
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze kitlens: Nikon D5600

                    Ik persoonlijk bezit de 18 - 140 mm op mijn Nikon 5300 en ben daar zeer tevreden mee het is een beetje een allronder , steek ze ook veel op mijn d500 en ze is nog redelijk compact ook met scherpe foto's .
                    Last edited by andre3430; 8 juli 2017, 09:35.
                    Demeulemeester André

                    Comment

                    Working...
                    X