Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron Macro lens opdrijven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron Macro lens opdrijven

    Hoi,

    Ik vroeg mij af of je met zo'n Raynox DCR-250 voorzet lens, een Tamron 90mm lens kan opdrijven? Ik probeer macro opnamen te maken van kleine voorwerpen zoals munten en medailles en met de Tamron lens kan ik al behoorlijke vergrotingen maken, zeker wanneer ik ga croppen. Maar ik zou nog ietsje verder willen gaan. Stel bijv. dat je een postzegel wil fotograferen tot op een niveau dat je de puntjes van het drukwerk kunt onderscheiden... of toch bijna de puntjes kunt onderscheiden. Is dat haalbaar met zo'n voorzetlens? Ik gebruik als camera een nieuwe canon 800D. De foto's dienen niet om prijzen mee te winnen, maar alleen maar voor onderzoek, dus ze moeten niet super geweldig zijn, maar toch min of meer duidelijk. De opnames gebeuren ook altijd in een gecontroleerde omgeving. Ik heb gelezen dat canon ook een super macro lens die 5x vergroot heeft maar die kost toch al wat geld, vandaar dat ik eerst eens wou zien wat voor een effect zo'n voorzet lens heeft.


    Alvast dank bij voorbaat voor de goede raad.

    Gossy

  • #2
    Re: Tamron Macro lens opdrijven

    Wat heb je veder aan hulpmiddelen, want het lijkt mij dat je het met die tamron gewoon moet afkunnen doen.

    Zal dan toch eerder onderzoek doen naar mogelijkheden van een macro rail....

    Comment


    • #3
      Re: Tamron Macro lens opdrijven

      Hoe dicht bij ga je met de lens?
      Je kunt gaan tot 29 cm, en dan heb je toch al een serieuze vergroting.

      Post anders eens een voorbeeld.

      --
      T.T.
      Last edited by mlap; 14 juni 2017, 20:09.

      Comment


      • #4
        Re: Tamron Macro lens opdrijven

        Ik zou denken dat je met een gewone macro lens dat 1:1 aankan, toch al fantastisch grote foto's kan maken van iets dat een paar cm groot is... lijkt me dat je dan reeds de raster punten van drukwerk kan zien...
        Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

        Comment


        • #5
          Re: Tamron Macro lens opdrijven

          als je nog verder in detail wil gaan denk dan eens aan een stel tussenringen. Dat is de goedkoopste oplossing en tussenringen doen geen afbreuk aan de lenskwaliteiten van je makrolens
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron Macro lens opdrijven

            als je nog verder in detail wil gaan denk dan eens aan een stel tussenringen. Dat is de goedkoopste oplossing en tussenringen doen geen afbreuk aan de lenskwaliteiten van je makrolens

            En dat dacht ik ook.
            Een voorzetlens is bruikbaar,maar meestal is alleen het centrum van het beeld behoorlijk scherp.Bij close-up etc. is dit het belangrijkste en de rest zit toch in de dof.
            Wil je een beeld dat bijna volledig scherp is,dan denk ik dat een setje tussenringen kan helpen.
            Let op;je verliest wel lichtsterkte,en met een 90 mm zul je wel snel 50 mm er tussen moeten steken of meer.Hangt er vanaf wat je juist wilt doen.
            Maar ik denk ook dat dit de goedkoopste oplossing is,met het minst verlies aan kwaliteit.

            Comment


            • #7
              Re: Tamron Macro lens opdrijven

              In zijn soort is de Raynox DCR-250 behoorlijk goed. Het is een constructie in 3 elementen met een dioptrie van +8.
              Canon heeft een vergelijkbaar systeem met de 250D en 500D voorzetlenzen (2 glaselementen), respectievelijk met een dioptrie van +4 en +2.

              Het klopt dat de randen van het beeld met deze lensjes wat soft zijn. Scherpte in het centrum is goed.
              Eigenlijk zijn deze hulpmiddelen meer bedoeld voor zoomlenzen die niet zo heel dichtbij kunnen scherpstellen. Je kan ze bijvoorbeeld op een 70-300 gebruiken en mooie close-ups mee maken met een heel bruikbare werkafstand.

              Ik zal niet beweren dat dit niet werkt op een macrolens, maar je gaat meer succes hebben met tussenringen tussen lens en body. Vooral de beeldkwaliteit zal beter zijn, en als je een setje ringen hebt, kan je ze eventueel combineren om de beste vergroting te verkrijgen in de gegeven situatie. Normaal gezien mag het ook geen probleem zijn om achter de ringen nog een teleconverter te plaatsen voor extra vergroting. Ik heb ooit mijn eerste close-ups gemaakt met een Canon 50/1.8 met 1 of 2 tussenringen en een 1.4x teleconverter, en ik had zelfs nog autofocus.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Tamron Macro lens opdrijven

                Een sensor is ongeveer de maat an een postzegel, dus die kan 1:1 fotograferen en dan zie elk detail en doms wel teveel.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron Macro lens opdrijven

                  Kan ik hier foto's zomaar posten of moet je dan betalend lid zijn?


                  Alvast bedankt voor alle reacties. Ik kan wel een voorbeeld geven: Ik doe onderzoek naar namaak medailles etc... en schrijf daar artikels over in magazines. Om daar duiding bij te geven moet ik soms extreme close-ups maken van de kleinste details zoals een nummer of een makers-logo dat in werkelijkheid maar 1,3mm hoog is. Die tekst, of eender wat dan ook van 1,3 mm hoog, moet ik dan uitvergroten tot het formaat van een postkaart zal ik maar zeggen. Nu experimenteer in met een goedkope Bresser microscoop waarmee je ook foto's kan maken. Maar de kwaliteit is barslecht en de vergroting is iets te straf, de in beeld zijnde oppervlakte op de minst vergrotende stand van de microscoop is al direct slechts 1mm x 1mm zodat ik bijv. maar 1 letter tegelijk kan fotograferen. Dan moet ik aparte opnames maken en die daarna stitchen. Daarom vroeg ik me af of er iets was waarmee je een tekst van 1.3 mm hoog en pakweg 4mm lang, beeldvullend op één foto kan krijgen.

                  Als je het vertaald naar gewone macro fotografie dan zou je kunnen zeggen dat ik een redelijk scherpe duidelijke beeld vullende foto zou moeten kunnen maken van een relatief klein insect. Maar misschien is dat enkel mogelijk met dure lenzen? Hoewel ik soms opmerkelijke foto's van insecten zie die gemaakt zijn met de goedkopere alternatieven?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron Macro lens opdrijven

                    Je Tamron is een meer dan voldoende goede lens. Je kan probleemloos een Canon 250D of een (misschien optisch even goede ?) Raynox erop schroeven met goede extra vergroting. Werk in Av-mode en zet je diafragma op pakweg 12 tot 14. Vervolgens bij voorkeur handmatig scherpstellen, eventueel via live-view waarmee je het beeld kan vergroten. Gebruik wel een statief en een draadontspanner of afstandbediening en zoveel mogelijk licht (of een flits) en je zal zonder meer kwalitatief zeer goede foto's kunnen maken. Ikzelf gebruik probleemloos een 100L IS macro in combinatie met een 250D en een ringflits.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron Macro lens opdrijven

                      Je moet dan wel al een grote vergroting hebben,en dan ga je met tussenringen er niet raken.Het geheel wordt dan zeer omslachtig.
                      Die Raynox schijnt dan wel een oplossing te zijn.Krijgt meestal goede reviews.
                      Wat diafragmeren (veel),zal wel noodzakelijk zijn,en verder natuurlijk alle technische details die bij deze vergroting komt kijken.Beperkte dof,statief,,goede belichting,eventueel reflecties etc.
                      Maar die Canon MPE-65 is ook geen eenvoudig lensje om mee te werken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron Macro lens opdrijven

                        Bij mijn vorige wergever hadden we een simpele usb microscoop om printplaten te bekijken en te "fotograferen". Gezien de gierigheid daar zal dat zeker niet meer dan €50 gekost hebben. Je probleem is dat je ongeveer 10x moet kunnen vergroten. Weinig voor een microscoop en veel voor een macrolens. Zo'n usb microscoop zit in dat gebied. Enig nadeel is de beperkte scherptediepte. Belichting is ook vaak moeilijk te regelen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron Macro lens opdrijven

                          De Raynox voorzetlenzen, zowel de 150 als de 250 leveren een prima beeld op.
                          Met een Nikkor 105mm f/2.8 ais zonder tussenring (voor 1/1) kom in met de Raynox 250
                          in kortste instelling tot maatstaf 1/1 met verbluffende resultaten.


                          Hoe je Tamron presteert weet ik niet, dat is uitproberen.
                          Maar deze gaat wel al tot 1/1 en zal je maatstaf dus ook groter zijn.

                          Zo als je aanhaalt wil je iets ter grote van “1,3 op 4mm” fotograferen.
                          Dan zit je in de buurt van maatstaf 5/1. Dit ga je met de Tamron en een Raynox 250 nooit halen.

                          Als je handig bent is een Loepje uit een oude A3 scanner misschien wel iets. (bijna gratis)

                          Hier een voorbeeld gemaakt met dit loepje:

                          Het is het randje van een Priorzegel, het puntje en de hoek in het rode kadertje zijn op 100%
                          Het loepje op een Nikonmount gelijmd, twee tussenringen (pn11 & pk13) op de D700 en een stack van 20 opnames.



                          Groeten,
                          Eric

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron Macro lens opdrijven

                            Bedankt voor al de goede raad. Ik ga beginnen met een set tussenringen en zien wat dat oplevert. Een Zwitserse collega van mij werkt met een 3D- microscoop. Werkt fantastisch maar dat beestje kost 3000 EUR. Dat is al behoorlijk wat geld voor een amateur schrijver/researcher die zijn artikels gratis aanbied voor publicatie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron Macro lens opdrijven

                              Toch nog een opstelling gemaakt die wat overeenkomt met jouw doel.(denk ik)
                              Eerste opname overzicht.Het gaat over de achterkant van een pincet met catalogusnummer en fabricatienummer.Verder foto's gefocust op fabricatienummer.
                              Tweede opname:Can 100 mm macro en Hoya voorzetlens van 4+.(uit de jaren 70 en volgens sommigen hier: kwaliteit van de bodem van een confituurpot).Lens volledig uitgedraaid.(Raynox 250 heeft blijkbaar 8 dioptrie en zou dus het dubbel moeten geven van deze 4 dioptrie,en van betere kwaliteit.)
                              Derde opname:Idem maar met 2x25 mm en 12.5 mm dus 62.5 mm in totaal.Op een 90 mm zal de vergroting iets sterker zijn.Wordt wel lange setup.Stabiliteit vraagt goed statief.Nu met een setje met totaal 50 mm zal het verschil niet zo groot zijn.(100 tegen 90.)
                              Vierde opname:Canon Mpe 65 op 5x
                              Belichting het ik nu provisoir gedaan met een Manfrotto ML360 met 36 leds.Vandaar wat beperking van dof door diafragmabeperking.
                              De vraag is of je die extreme vergroting nodig hebt,want dat vraagt technisch toch het één en ander,of ben je tevreden met wat minder,maar van goede kwaliteit en waar je eventueel kunt croppen??
                              Hoop je te kunnen helpen hiermee,of misschien weer te doen twijfelen?




                              Bedoeling was de mogelijkheden te tonen,let niet op de belichting en eventueel wat decentreren.
                              Normaal werk ik met een lichttentje en twee flitsen of meer, om een meer zachtere en egale belichting te bekomen.Kun je ook oplossen met leds nu,of zoals vroeger met de Ikea-box.(Even zoeken op dit forum)
                              Last edited by demuro; 17 juni 2017, 18:13.

                              Comment

                              Working...
                              X