Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zijn er regels om te kadreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zijn er regels om te kadreren

    Beste forumers,

    Wat ik mij eigenlijk afvroeg, zijn er bepaalde 'regels' waar men rekening mee moet houden bij het maken van foto's van personen ivm het kadreren.

    Mag men vb. van een portret of foto's tot het middel het bovenste deel van het hoofd laten wegvallen of moet het er helemaal op staan, hoe zit het met het afnijden van de schouders en de armen bij foto's tot het middel.
    Groetjes Mac Patrick
    Sometimes you can't make it on your own
    Make Poverty History www.one.org
    They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

    Canon dinges
    BDxxxBE

  • #2
    Re: zijn er regels om te kadreren

    Natuurlijk zijn er regels, maar het is de vraag of je ze ook moet toepassen. Het gaat namelijk altijd om het eindresultaat, de indruk die overblijft. Als je bv stevig gaat snijden en het eindresultaat geeft de kijker de indruk 'Deze is wel erg stevig gesneden, het zal wel een kalend persoon met flaporen zijn', dan is het fout. Want dan lijkt het alsof je iets alleen maar hebt weggesneden om dergelijke dingen weg te laten, en niet als de keuze van de fotograaf. Ziet het eindbeeld er gewoon natuurlijk uit, dan is er geen probleem, al laat je bij wijze van spreken enkel een oog zien.

    Mbt wegsnijden leg ik mezelf eigenlijk maar één regel op: Flink snijden is geen probleem, net ietsje te krap uitsnijden wel. Hiermee bedoel ik dat ik het geen probleem vind om bv alleen voorhoofd, ogen, neus en mond te fotograferen. Maar een foto van een persoon waar nèt het puntje van de kin of randje van een oor ontbreekt, dat ziet er niet uit als een bewuste keuze van de fotograaf, maar als een fout van de fotograaf (en dat is het meestal dan ook). Dus dergelijke 'nèt-niet' dingen probeer ik te vermijden.

    Comment


    • #3
      Re: zijn er regels om te kadreren

      Voor de duidelijkheid een voorbeeld:

      De eerste, gelaat stevig uitgesneden, vind ikzelf prima geslaagd. De tweede, geen uitsnede van hoofd (wel van haren) ook geen probleem. De derde, waarbij links het haar er nèt niet helemaal opstaat en onderaan de kin ook nèt niet helemaal, vind ik niet zo prima


      Comment


      • #4
        Re: zijn er regels om te kadreren

        Bedankt voor deze toelichting. Ik deel uw mening, als er wordt afgesneden moet er genoeg gesneden worden anders lijkt het er inderdaad op dat er iets fout is.
        Mooie foto's trouwens, mijn voorkeur gaat uit naar de eerste.

        bedankt
        Groetjes Mac Patrick
        Sometimes you can't make it on your own
        Make Poverty History www.one.org
        They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

        Canon dinges
        BDxxxBE

        Comment


        • #5
          Re: zijn er regels om te kadreren

          bedankt voor de duidelijke tip

          E
          Canon 400d (kit met 17-85 IS USM en batry-grip) + A70

          Comment

          Working...
          X