Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dringend vraagske

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dringend vraagske

    Hallo collega's,

    Even jullie raad nodig.
    Ik kan een Nikon D800 overkopen voor een leuke prijs.
    Momenteel werk ik met een D7100 , ja inderdaad de D7100 is een crop en de D800 is een full frame.
    Ik heb bijna al mijn lenzen gekocht dat ze ook op een full frame passen, dus dat is in principe geen probleem.
    Is het verstandig om de toch iets oudere camera in te ruilen voor mijn D7100?

    Zou het eventueel verstandiger zijn om voor een D500 te gaan ?

    Ik hoor graag jullie advies.

    groeten Rexy
    Gino
    Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

  • #2
    Re: dringend vraagske

    Dit zijn vragen die je zelf zult moeten beantwoorden!

    Waarom zal je je D7100 opgeven voor een D800? Waarom niet beide?
    Waar komt de overweging vandaan om over te stappen naar een D500

    Note: bij dit soort vragen moet je toch wel in het kort een stukse toelichting geven met betrekking tot wat je fotografisch doet en waar je heen wilt.

    Comment


    • #3
      Re: dringend vraagske

      ik wil gewoon weten of de investering in een D800 te verantwoorden is als je een D7100 bezit.


      Daarom de opmerking over de D500, ik kan misschien beter investeren in deze camera.
      Ik fotografeer all-round, dus een beetje van alles.
      Gino
      Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

      Comment


      • #4
        Re: dringend vraagske

        Oorspronkelijk geplaatst door rexy Bekijk bericht
        ik wil gewoon weten of de investering in een D800 te verantwoorden is als je een D7100 bezit.


        Daarom de opmerking over de D500, ik kan misschien beter investeren in deze camera.
        Ik fotografeer all-round, dus een beetje van alles.
        Hier denk je verkeerd. Als je geen professionele fotograaf bent (betalende opdrachten) is er niet zoiets als investeren in bodies. De prijs daalt heden zo snel dat dit eigenlijk als een slechte investering kan gezien worden (net als een auto).
        Ik ken je kennis van fotografie niet maar de D800 stelt niet enkel hoge eisen aan het glas die je gebruikt (de lijst van aanbevolen lenzen kan je op de site van Nikon vinden) maar ook aan de gebruiker.
        De D700 is bv. een zeer vergeeflijk toestel maar bij een B800 wordt elk foutje afgestraft.
        O ja, investeren in glas is er ook niet meer bij. Waar men vroeger redelijk zeker was dat een topobjectief nog een mooie prijs ging in de verkoop is ook al lang voorbij.

        Comment


        • #5
          Re: dringend vraagske

          Ik zou het doen als je merkt dat je steeds tegen de beperkingen van je toestel aanloopt.

          Comment


          • #6
            Re: dringend vraagske

            Een D500 koop je 'in de plaats van' je D 7100, een D 800 is een andere toestel wat je wil hebben 'naast' je D 7100. Elk met hun specifieke domeinen....Ik zou die D 800 kopen, en daarna.....die D 500 erbij.....dan ben je voor jaren gerust.

            Comment


            • #7
              Re: dringend vraagske

              Voor portretfotografie (in de ruimste zin) is een nette 2dehands D800, prijs/kwaliteit de beste keuze bij Nikon.
              Ik kan het weten, ik heb er zelf één

              Het grootste nadeel is de lage fps. Dus voor aktie/sport is dat wel laag.
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: dringend vraagske

                Naast goed glas vraagt een D800 ook een goede computer wegens de zware bestanden. D800 is in mijn ogen de ideale studio camera, maar daar buiten lijkt een D750 meer bruikbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: dringend vraagske

                  Dit zijn trouwens de lenzen die op de D800 kunnen gebruikt worden volgens Nikon:


                  Ondertussen hebben sommige lenzen een opvolger gekregen maar je zal inderdaad zien dat het allemaal het topglas is die gebruikt dient te worden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: dringend vraagske

                    De D800 is ongeveer even oud als de de D7100, denk ik. Je hebt inderdaad een zware computer nodig anders staat hij heel rap vol en kan hij gewoon niet mee. Ik denk voor gewoon hobby fotograferen dat al die pixels eerder een nadeel zijn dan een voordeel.
                    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                    Comment


                    • #11
                      Re: dringend vraagske

                      dank U allen.

                      Ik heb mijn besluit genomen.
                      Voorlopig blijf ik bij mijn D7100 omdat ik eigenlijk nergens, tot op vandaag, tegen zijn limiet aanloop.

                      In de toekomst wordt het waarschijnlijk wel een nieuwe D500.

                      bedankt allen.
                      Rexy
                      Gino
                      Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: dringend vraagske

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                        Dit zijn trouwens de lenzen die op de D800 kunnen gebruikt worden volgens Nikon:


                        Ondertussen hebben sommige lenzen een opvolger gekregen maar je zal inderdaad zien dat het allemaal het topglas is die gebruikt dient te worden.
                        Zullen er ook niet goedkopere lenzen zijn, die ook geschikt zijn? Het lijstje riekt wel heel erg naar de duurste in zijn soort aanraden.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: dringend vraagske

                          Heb dat al gehoord van iemand met een D800 dat met al die megapixels hij wel heel veeleisend is op het gebied van lenzen. Imo meer een nadeel dan een voordeel als je het niet echt nodig hebt.
                          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: dringend vraagske

                            Heel dat recommended lenses voor de D800 is gewoon onzin. Ik shoot regelmatig ook vintage primes, en scherpte is zelden of nooit een probleem.

                            Een goeie focus techniek is véél belangrijker...
                            Nikon shooter - Samyang fan

                            Comment


                            • #15
                              Re: dringend vraagske

                              Idd, de pixeldichtheid van de D800 is trouwens een pak lager dan van de D7100.
                              In de hoeken zal je bij open diafragma wsl wel wat meer 'problemen' kunnen verwachten op FF, maar meestal is dat niet zo belangrijk en voor landschap bvb stop je de lens toch af normaal.
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment

                              Working...
                              X