PDA

Volledige versie bekijken : Hoe lang moet een dig. camera het volhouden ?

Xadec
16 september 2004, 14:29
Hoe lang zou een digitale camera het normaal gezien volgens de fabrikant moeten volhouden ? Hoeveel foto's moet de sluiter aankunnen ? En hoeveel hebben jullie er op de teller staan ? Mijn G5 heeft er nu ong. 700

Cheers

Lorie
16 september 2004, 16:45
Ik weet het niet, maar ben ook wel benieuwd naar het antwoord! :p

Lorie

Vicky
16 september 2004, 19:01
Hoe lang zou een digitale camera het normaal gezien volgens de fabrikant moeten volhouden ? Hoeveel foto's moet de sluiter aankunnen ? En hoeveel hebben jullie er op de teller staan ? Mijn G5 heeft er nu ong. 700

Cheers

Seppuku heeft juist gepost dat zijn G5 20.000 foto's op de teller heeft dus kunnen er op jou camerake nog wel wat bij :D :p

Hombre
16 september 2004, 19:09
Een G5 heeft geen mechanische sluiter, in principe kan die even lang meegaan als het TV-toestel, de autoradio of elk ander electronisch toestel. (Niet de soepmixer dus :clown: )

MarcFoto
16 september 2004, 19:32
Lig daar niet wakker van,
camera zal al het huis uit zijn voor hij de geest heeft gegeven...
:clown:

Alfa Centauri
16 september 2004, 19:40
De mijne gaat gewoonlijk mee tot de eerstvolgende Photokina ! :D :clown: :p :green: :cool:

Ntone
16 september 2004, 20:41
Mijn eerste, een Sony Mavica FD75 (met diskettestation dus) heeft een 10.000 fotos op anderhalf jaar geleefd.
Mijn Finepix S5000 heeft er nu al 6250 sinds februari.

Ludo V.
16 september 2004, 20:55
Mijn eerste, Sony Mavica FD85, ik meen in 2000 gekocht, ligt dagelijks in de wagen, ruim 10 keer gevallen (vandaag nog) al een paar keer goe nat geweest, ruim 14 000 foto's, en doet het nog altijd. :G

Ntone
16 september 2004, 21:05
Mijn eerste, Sony Mavica FD85, ik meen in 2000 gekocht, ligt dagelijks in de wagen, ruim 10 keer gevallen (vandaag nog) al een paar keer goe nat geweest, ruim 14 000 foto's, en doet het nog altijd. :G

Is diene ook met diskettes?
Mijn diskdrive heeft t opgegeven, en da koste iets te veel om die te laten maken :/

pierewiet
17 september 2004, 06:57
todat je de smaak te pakken krijgt van een digital spiegelreflex ,zul je zien dat je g5 rap de deur zal uitvliegen
;)

PaulR1
17 september 2004, 07:14
De canon 10d moet ongeveer 100.000 opnames meegaan. De MarkII ongeveer 200.000.

Kevlar
17 september 2004, 07:14
Eigenlijk zou je vraag beter zijn hoe lang kan je een camera gebruiken als je hem zo intensief gebruikt als een digitale camera. Mijn ervaring is immers dat een digitale camera het eerder laat afweten op zijn analoge gedeelte dan op zijn digitale gedeelte.

Mijn meest gebruikte camera (fuji 6800) heeft nu ongeveer 20000 foto's gemaakt en kan nog steeds foto's maken het enige vervelende gedeelte is dat de aan en uitknop niet meer meekan en de camera dus plotseling uitgaat zonder waarschuwing. Dit heeft tot gevolg dat de camera nu niet meer bruikbaar is want valt echt continu uit. Maar indien je een foto kan maken werkt alles nig perfect.

Mijn eerste digitale camera wordt door vrienden ook nog gebruikt en is nu zeker 6 a 7 jaar oud met ik weet niet hoeveel foto's. Meer dan 10000 zeker. De behuizing begint nu wel slijtage tekenen te vertonen maar de foto's dat werkt perfect.

Heb dus geen schrik van het digitale buiten het feit dat dit wel tot gevolg heeft dat je je camera veel intensiever gebruikt.

CooMa
17 september 2004, 10:35
De canon 10d moet ongeveer 100.000 opnames meegaan. De MarkII ongeveer 200.000.

Volgens ETBASS (servicecenter Canon in Roosendaal) is de sluiter gegarandeerd voor 60 à 70.000...
De mijne heeft het laten afweten na 7300... Maar gelukkig hersteld onder garantie binnen de 2 weken...

parakiet
17 september 2004, 10:36
volgens mij hangt de levensduur van digitale dingen eerder af van 'hoe' je het gebruikt.

eens laten vallen, een regenbui, dagje zee met zand en zout,...

Wim.Vanmaele
17 september 2004, 11:19
Wanneer je diverse threads volgt en leest dan valt duidelijk op dat een digitaal fototoestel een heel, heel, heel kort leven is beschoren. Zo vinden we perfect werkende, euh, wat is perfect, reeds na een paar dagen als tweede hands aangeboden.
Ikzelf heb nog mijn eerste digitaal toestel en dat werkt nog steeds uitstekend en het wordt nog regelmatig gebruikt. Het wordt wel door de dochter gebruikt. (Epson RZ3000 of zoiets)
Momenteel heb ik een reflextoestel (D70) die, hoop ik, heel lang kan gebruiken. Ik ben niet zinnens dit toestel binnen de beste keren te vervangen. Ik vrees dat ik nogal wat meer dan 10000 fotokes zal moeten nemen voor ik alles kan en weet. Voor dit toestel had ik een Sony 717 waarbij ik enorm veel foto's genomen heb en ik reuze kontent was. Op dat ogenblik keek ik naar reflextoestellen, doch mijne bruine liet dat op dat ogenblik niet toe. Met de Nikon D70 was er die mogelijkheid wel. Ik wist eveneens op voorhand dat de Sony, trouwens een prachtig toestel, zwaar tekort schoot voor mijn hobby, namelijk macro-ftografie.
Is mijn toestel nu perfect ? Voor mij wel. Ik bekijk het zo. Inderdaad, er is altijd beter en meer, ... maar al bij al moeten we ons de vraag stellen of we daar wel gebruik van en zullen maken. Een foto van 12 Mpixel tov van een 6 Mpixel, betekent voor mij een zwaardere investering in hardware, doch geen meer winst in de gewone fotografie. Ik heb helaas, nog steeds geen scherm dat effectief 3000 op 2000 pixel is, laat staan 4500 op 3000.
Hierbij maak ik me steeds de bedenking indien een duurder, complexer toestel dan zoveel betere foto's neemt als de gewone poket van indertijd ? Kwalitatief misschien wel, maar het beeld, de indruk die men poogt weer te geven is een geestelijke samenstelling en dat kan evengoed met die pokket als D2H...
Wie niet overweg kan met een pokket, kan dat ook niet met een Hasselblad. Onlangs overleed een heel bekend Frans fotograaf. Hij gebruikte echter wel een schoendoostype-achtig toestel van in Christus tijd. EN toch, de foto's waren en zijn schitterend.

pnobels
17 september 2004, 13:39
Mijn Ixus II heeft het toch niet zo lang volgehouden als ik verwacht had. Ik heb die nu 3 jaar (of was het 4), weining foto's genomen en twee weken geleden gaf de lens-motor de geest... Het ding begon te kraken en piepen en het laatste was foutcode Ex.

Na openprutsen van het ding kon ik geen echte fout vinden... Ik slaagde erin hem ook terug in elkaar te vijzen en nu neemt hij terug fotokes, maar het kraken van de lens wanneer ik het toestel uitschakel is er nog altijd... Ik verwacht dus binnenkort opnieuw problemen...

Xadec
17 september 2004, 15:00
De reden waarom ik eigenlijk deze vraag stelde is de volgende : Mijn vader heeft ook nog zijn oude Canon reflexcamera van 25 jaar geleden en die werkt nog perfect, maar daar zit volgens mij geen enkel electronisch component in, puur optica en mechanica. Nu de nieuwe digitale toestellen hebben motortjes, lcd schermpjes, automatische weet-ik-veel-wat metertjes,... en deze zijn volgens mij lang niet zo duurzaam dan de toestellen zonder electronica. Ik heb van nature altijd een overbeschermd gevoel voor mijn materiaal en ik heb dan eerder de afwijking om het toestel minder te gaan gebruiken (bugje in mijn hoofd) :rolleyes: Ik ben waarschijnlijk weer te bezorgd zeker...

razzi
17 september 2004, 15:15
Onlangs overleed een heel bekend Frans fotograaf. Hij gebruikte echter wel een schoendoostype-achtig toestel van in Christus tijd. EN toch, de foto's waren en zijn schitterend.

Inderdaad : http://www.lumieresenboite.com/collection2.php?l=2&c=Leica_IIIc

Die dingen zijn wel ondertussen collectors items geworden, maar (indien goed onderhouden) werken nog prima

Rudy
17 september 2004, 15:52
Bij mij is er nog nooit ene stuk, gegaan... :G

Hombre
17 september 2004, 16:57
De reden waarom ik eigenlijk deze vraag stelde is de volgende : Mijn vader heeft ook nog zijn oude Canon reflexcamera van 25 jaar geleden en die werkt nog perfect, maar daar zit volgens mij geen enkel electronisch component in, puur optica en mechanica. Nu de nieuwe digitale toestellen hebben motortjes, lcd schermpjes, automatische weet-ik-veel-wat metertjes,... en deze zijn volgens mij lang niet zo duurzaam dan de toestellen zonder electronica. Ik heb van nature altijd een overbeschermd gevoel voor mijn materiaal en ik heb dan eerder de afwijking om het toestel minder te gaan gebruiken (bugje in mijn hoofd) :rolleyes: Ik ben waarschijnlijk weer te bezorgd zeker...Yep, je kan beter een analoge camera gebruiken, volledig mechanisch, kan nooit stuk... maar zonder verder na te denken geef je de film af bij de fotozaak. Om te beginnen kan het filmpje gewoon verloren gaan, bij het ophalen van de film kan de bestelwagen uitbranden, maken ze een levensgrote kras op alle negatieven bij het invoeren in de ontwikkelmachine (die vol electronica zit :eek: ). Natuurlijk loopt die machine maar ééns om de tien jaar vast, toevallig natuurlijk met jou filmpje van de geboorte van je eerste kind erin. Op zich geen probleem, ware het niet dat het filmpje te lang in één of ander chemisch bad gezeten heeft waardoor de foto's wel heel erg high-key worden.
Maar dit alles maakt niets uit, want één week later ga je vol verwachtingen de afgewerkte foto's afhalen, en oh verrassing, het zijn iemand anders zijn foto's.
Gelukkig wordt de schade vergoed en krijg je een rolletje film gratis voor niets.

Overdreven? Misschien wel, maar al deze problemen hebben zich al voorgedaan. Grootste ramp op dit gebied was het afbranden van een ontwikkelcentrale enkele jaren geleden waardoor er tienduizenden foto's (en hun negatieven) verloren gingen.

seppuku
17 september 2004, 18:38
Seppuku heeft juist gepost dat zijn G5 20.000 foto's op de teller heeft dus kunnen er op jou camerake nog wel wat bij :D :p
Ondertussen 22.403 en we gaan door ! :D

Zal nu wel niet meer zo'n vaart lopen, gezien ik sinds een paar uur de trotse bezitter ben van een D70...

seppuku.

tomt
27 september 2004, 11:50
Zal es proberen een algemeen antwoord te formuleren. Hangt er van af.

Factoren zijn:
- digitaal prosumer of reflex? Een reflex camera is een mechanisch complex ding. Het klappen van de spiegel en schuiven van de shutter is een belasting. Dus een prosumer heeft dat probleem niet en kan in principe langer mee.

- prijs/kwaliteit van het toestel. Van de 300D is bekend dat de shutter niet echt lang meegaat. Sommigen hebben na een paar 1000 shots al prijs (en geluk als ie nog onder garantie is). Ik heb met mijn 300D op 11 maand 10000 shots gedaan zonder probleem. Zoals in een eerdere reactie gemeld kan de 10D 100000 shots aan, en pro-modellen nog een smak meer.

- ditto voor prosumers (hoewel die minder mechanisch zijn). Hoe goedkoper, hoe eerder de mechaniek het zal opgeven.

- onderhoud en zorg voor het toestel. Hoe vaker je 't laat vallen hoe meer kans op vroeg de-geest-geven. Ditto voor nat worden, zand in de motoren etc. Maar opnieuw, een professioneel toestel is dikwijls weer-bestendig en kan dan ook weer ruw gebruik aan.

- QC van de fabrikant. Gebeurt wel es dat een fabrikant batches met minder-goed geassembleerde toestellen verscheept. Komt gelukkig niet zo vaak voor.

- GELUK. Grote factor. Een duurder toestel zal gemiddelds gezien langer meegaan (in termen van aantal shots). Maar als je dikke pech heb begeeft de shutter van je Mark II het na 1000 shots. Dan heb je dus gewoon pech.

Hoop dat dit helpt!

Tom

flowojo
28 september 2004, 07:00
Ik ben absoluut nieuw in digitale fotografie, maar deze thread vind ik een beetje beangstigend.

Ik heb een tijdje geleden een 300D gekocht, de redenering was simpel, Ik wou een digitale betaalbare spiegelreflex kopen om mijn oude hobby nieuw leven in te blazen.

Ik dacht digitaal omdat dit de kosten op lange termijn zou drukken. Zoveel foto's nemen als je maar wil zonder de ontwikelingskosten te betalen.
Ik ben drie maanden geleden pas echt op dreef gekomen en heb nu enkele duizenden foto's op de teller staan.

Nu komt mijn vraag, kan een shutter vervangen worden en indien ja hoeveel kost dit?

Yaka
28 september 2004, 09:02
Ik denk dat een 10D en een 300D echt niet lang meegaat.:D

Niet dat de shutter het begeeft, niet dat het toestel gevallen is, niet dat het defect is.:confused:

Nee, de meeste vekopen het gewoon voor het volgende model.:eek:
Dat is toch wat we nu weer zien in de koopjeshoek.

Ik doe zoals bij software. Telkens een versie overslaan. Is goedkoper en heb nog nooit iets gemist.:green:
Enne beide 10D's doen het nog steeds goed.:G