Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Portret)lens voor dieren anno 2017

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (Portret)lens voor dieren anno 2017

    Hallo iedereen,

    Ik ben vroeger steeds met macro fotografie bezig geweest, en na een paar jaar afwezigheid wil ik de camera weer oppakken voor dierenfotografie (portretten).
    Welke lens is heden ten dage daar het best voor geschikt volgens jullie persoonlijke ervaringen (Portret, tele, scherpte, bereik, AF, Bokeh, ... )

    Ik gebruik een Canon 1D IV en laat ons zeggen dat ik geen budgetbeperking vooropstel (buiten Zeiss objectieven van 3000+ euro's )

    Veel lovend te horen over de Sigma 85mm f1,4 Art, maar inconsistente AF blijkt regelmatig een issue te zijn. Een 'oude' waarde zoals de Canon 85mm f1,2 USM II wordt ook snel op CA en trage AF afgerekend.
    Ben door mijn ervaring met macrofotografie wel vertrouwd met werken met MF, maar dieren (katten en honden) zitten nu eenmaal niet mooi stil op commando en de spontane momenten zijn vaak het leukst om vast te leggen. Samyang 85mm f1,2 wordt ook goed besproken, maar heeft enkel MF.

    Graag reacties over lenzen waar jullie persoonlijk ervaring mee hebben. Gebruikersreviews op het net vind ik genoeg, maar die hellen vaak snel naar één kant over en dan is de vraag in hoeverre ze 'objectief' zijn.

    Alvast bedankt voor enige reacties.

    Grtz,
    Kurt

  • #2
    Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

    Als f2,8 voldoende lichtsterk is, dan zijn er verschillende macrolenzen van 90 of 100mm die heel goed bruikbaar zijn voor portretfotografie.
    Bij een heel lichtsterke lens moet de AF ook heel correct zijn als je met het diafragma volledig open wil fotograferen.
    Ik heb zelf geen ervaring met de Sigma 85mm f1,4 Art, voor zover ik er over lees zijn de meeste gebruikers wel tevreden over de AF, maar er zijn er inderdaad ook die er over klagen...

    De "oude" Canon 85mm f1,8 heb ik wel gebruikt, dat is voor zijn prijs zeker geen slechte lens (ik heb ze tweedehands gekocht, en een paar jaar later voor ongeveer dezelfde prijs weer verkocht, daardoor is het echt een heel goedkope lens geweest ).
    Het enig nadeel is dat de minimale scherpstel-afstand vrij groot is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

      De 100mm macro f2,8 L IS van Canon heb ik.
      Liefst toch een groter diafragma om het onderwerp beter te isoleren tov de BG dmv een super zacht bokeh.

      Ik besef dat met een groter diafragma het moeilijker werken is door de zeer beperkte DoF. Morgen ga ik een 2de hands Canon 85mm f1,2 II testen.
      Deze lens is qua bouwkwaliteit en prestaties voor portretfotografie zeker gekend, maar tov dik 10 jaar geleden kunnen andere spelers ondertussen misschien een evenwaardig (en goedkoper) alternatief aanbieden.
      Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die de huidige alternatieven gebruiken en kunnen aanraden (of afraden).

      Comment


      • #4
        Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

        De 135mm F2 vond ik wel een mooie lens op de 30D. Maar van de 85mm lenzen heb ik alleen de 85mm 1.2 II ooit getest op een 5D Mark III en op een 1D Mark IV
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

          Test met Canons 85mm f1,2 II meegevallen qua scherpte vol open en bokehvorming.
          AF soms wel wat 'hunting' en MF ring is zeer los te bedienen. Maar CA (& purple fringing) sterk aanwezig met momenten en dus een extra aandachtspunt voor de Post Processing.
          Via Lightroom 4 is dit niet zomaar snel weg te werken blijkbaar.

          Comment


          • #6
            Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

            Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
            MF ring is zeer los te bedienen.
            Weet je, de MF ring moet je vergelijken met de schakel flippers in een Ferrari met automaat. Dus zonder stroom, kan je niet de lens manueel scherpstellen. Hij detecteert gewoon of je meer naar achteren of naar voren wil focussen en op basis hiervan zal hij de Autofocus aansturen om de focus aan te passen.

            Maar kun je niet beter kijken naar een 70-200 F2.8 IS Mark 2?
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

              Maar kun je niet beter kijken naar een 70-200 F2.8 IS Mark 2?[/QUOTE]

              Deze lens heb ik een aantal jaar geleden gehad en verkocht wegens te weinig gebruik op dat moment...
              Was zeker geschikt qua snelheid AF, flexibiliteit brandpuntsafstand en scherpte.

              Bokeh van canon 85mm f1,2 nog wel van een ander niveau, en vermits ik nu specifiek naar dieren/portret fotografie wil overschakelen hoopte ik een compactere, meer taakgerichte prime lens te vinden voor dit doel.
              Canon 85mm f1,2 II, Sigma 85mm f1,4 Art en Samyang 85mm f1,2 SP kwamen in het vizier voor deze taak.
              AF van Sigma wordt dikwijls als inconsistent omschreven, AF van Canon is vrij traag, Samyang enkel MF mogelijk en heb ik nog niet kunnen testen...

              Comment


              • #8
                Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

                Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                Hallo iedereen,

                Ik ben vroeger steeds met macro fotografie bezig geweest, en na een paar jaar afwezigheid wil ik de camera weer oppakken voor dierenfotografie (portretten).
                Welke lens is heden ten dage daar het best voor geschikt volgens jullie persoonlijke ervaringen (Portret, tele, scherpte, bereik, AF, Bokeh, ... )

                Ik gebruik een Canon 1D IV en laat ons zeggen dat ik geen budgetbeperking vooropstel (buiten Zeiss objectieven van 3000+ euro's )

                Veel lovend te horen over de Sigma 85mm f1,4 Art, maar inconsistente AF blijkt regelmatig een issue te zijn. Een 'oude' waarde zoals de Canon 85mm f1,2 USM II wordt ook snel op CA en trage AF afgerekend.
                Ben door mijn ervaring met macrofotografie wel vertrouwd met werken met MF, maar dieren (katten en honden) zitten nu eenmaal niet mooi stil op commando en de spontane momenten zijn vaak het leukst om vast te leggen. Samyang 85mm f1,2 wordt ook goed besproken, maar heeft enkel MF.

                Graag reacties over lenzen waar jullie persoonlijk ervaring mee hebben. Gebruikersreviews op het net vind ik genoeg, maar die hellen vaak snel naar één kant over en dan is de vraag in hoeverre ze 'objectief' zijn.

                Alvast bedankt voor enige reacties.

                Grtz,
                Kurt
                Misschien dan een 35 a 50mm F1.4? Ik zit alternatieve te zoeken voor een 85mm lens. Ik heb geen ervaring met de Tamron 85mm 1.8 VC, maar dit is ook een optie eventueel.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

                  De 50mm f1,4 ('plastic fantastic'?) lens van Canon heb ik.
                  De testresultaten van de Canon 85mm f1,2 L II zijn zeker goed. Testexemplaar geeft een prima scherpte vol open. Purple fringing wel heel sterk aanwezig bij deze lens.
                  In LR 4 is dat niet zomaar te corrigeren. Heb Affinity aangeschaft en dat programma kan heel gericht 'defringen'. Is natuurlijk weer een extra stap in de nabewerking + een steile leercurve om met dat nieuwe programma overweg te kunnen...

                  En uiteraard is de prijs van een Canon f1,2 II 2de hands ook nog stevig genoeg...
                  Ben nu volop bezig om te zien hoe vlot ik de testshots kan nabewerken wat CA en color fringing betreft.

                  Comment


                  • #10
                    Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

                    De nieuwe Samyang 85mm f1,2 gereserveerd bij Konijnenberg om te testen. Ben benieuwd...

                    Comment


                    • #11
                      Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

                      Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten, moest je wat voorbeelden willen delen hier!

                      Ik vond niet zo snel een vergelijkende test online terug, enkel met de oude Canon FD 85 1.2 Aspherical (maar die is niet eenvoudig bruikbaar op een moderne Canon body helaas), ik heb die wel eens een keer getest op mijn A7 en ik had hem eigenlijk beter gekocht, de prijs was redelijk, maarja, ik heb al de 55mm 1.2 Aspherical (voorloper L-serie) en het was toch ook nog steeds iets van een €850...



                      De Samyang is wat scherper, maar naar de randen toe heeft de Canon wel wat minder LaCA, maar de EF versies zouden wel ietsje minder goed zijn wat dat betreft geloof ik.

                      Heb je echt in alle beelden last van CA, bij mijn FD 55mm is dat eigenlijk (voor mij) enkel storend rond volledig uitgebrande delen + hoog contrast, en als je het diafragma een stopje dicht draait (1.4, 1.6 of 1.8, ik weet het niet juist) dan is het al bijna verdwenen? Ook bij dierenfoto's geeft die meestal niet zo veel CA, behalve bij zebra's in de zon e.d.

                      Paar voorbeelden van onbewerkte dieren portretten/snapshots, allen op f/1.2 (wel wat minder zachte bokeh dan een 85mm 1.2):


                      DSC03743_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


                      DSC01782_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


                      DSC09588_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


                      DSC09512_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


                      DSC01501_1920px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

                        In de laatste foto heb je wel last van dirty/busy bokeh. Kan je helaas ook erg weinig aan doen. Veel 50mm primes hebben er last van, zeker met dat soort omgeving waar die kat in staat.
                        Met een langere prime heb je daar minder vaak last van, ongeacht je diafragma. ik heb 5 50mm primes (4x50mm en 1x58mm) en ze hebben allemaal wel op 1 of andere minder last van busy/dirty bokeh.

                        Wel leuke beelden hoor ! Die duif was echt niet bang blijkbaar.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

                          canon prime 200mm 2.8 is ook een leuke lens met mooi bokeh alleen wat ver van model maar voor dieren misschien juist goed

                          Comment


                          • #14
                            Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

                            Bedankt Eanx! Ik ga zeker akkoord wat betreft de bokeh in die laatste, ik hou zelf wel van een beetje levendigheid (vivid/painterly bokeh) waarin je nog wat structuur herkent (de niet-Art Sigma 50 1.4 is bvb tè neutraal voor mij), maar in die foto is het er wat over, hangt allemaal af van afstanden, achtergrond en licht, maar ik ben al blij dat je bij deze lens bijna nooit last hebt van onion ring bokeh itt veel moderne asferische lenzen. Ik had deze er grotendeels bij gezet omdat je bij die foto wel wat LoCA zou kunnen verwachten, zeker in de snorharen, maar dat valt enorm mee (op 100% gezien zit er wel wat in geloof ik)

                            Langere lenzen (85 à 135mm), zelfs al zijn ze 'maar' 2.8, zijn idd beter voor een zachte achtergrond.

                            Ik weet niet exact hoeveel 50-55-58 mm lenzen ik heb, maar sowieso meer dan 10
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • #15
                              Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

                              Bedankt voor de reacties (en foto's Oermens)!

                              Ik heb de Samyang 85mm f1,2 kunnen testen. Wel enkel indoor bij Konijnenberg, maar qua lastig licht en contrast al direct een goede test.
                              Ik heb de 2de hands Canon 85mm f1,2 L II ook deels binnenshuis getest en de LoCA was in zeer veel foto's duidelijk aanwezig. Moet er wel bij vermelden dat deze Canon een exemplaar van bwj 2008 was, maar dan nog. Mijn 50mm f1,4 heeft er ook last van, maar dat is een lens van een heel andere prijscategorie.

                              De Samyang scoort in dat opzicht pakken beter. Weinig of niks storend op te merken bij 100% weergave. Scherpte ook héél goed (hoekscherpte viel ook goed mee vol open).
                              Ontbreken van een AF is misschien een nadeel voor dierenfotografie, maar dan moet de AF wel snel en betrouwbaar werken. Bij iets moeilijkere omstandigheden begon de AF van de Canon te hunten. Vermits die AF sowieso niet snel is ben je in die gevallen zeker sneller met MF eens je er wat mee vertrouwd bent. En het zeer losse gevoel en grote slag van de Canon MF-ring maakt werken via manual override ook niet zo prettig om mee te werken vond ik persoonlijk.
                              De scherpstelindicatie was in elk geval spot on bij f 1,2 met de Samyang.

                              Over de AF van de Sigma 85mm f1,4 Art ook al veel mindere zaken gehoord en gelezen.

                              Dus: voor 799 euro heb je echt wel een prima lichtsterke 85mm lens qua optische resultaten als je zonder AF kan. Moet zeker niet onderdoen voor de Canon variant (die zomaar eventjes meer dan het dubbele kost: 1899 euro!!) qua scherpte en bokeh werking. En qua CA presteert ze veel beter dan het 2de hands testexemplaar uit 2008.

                              Jammer dat ze voor de MF ring gekozen hebben voor gewoon zacht rubber. Na mijn testfoto's zag je al dat die zeer gevoelig is voor stof en afdrukken. Gaat er snel lelijk uitzien vrees ik.
                              Ring werkt wel speling vrij en stroef genoeg om nauwkeurig bij te regelen.

                              Ik denk dat ik het erop ga wagen en de Samyang volgend weekend in huis ga halen. 799 euro is natuurlijk nog meer dan genoeg geld voor een lens zonder AF, maar de bouwkwaliteit leek me ook dik in orde en alles voelde zeer solide aan.
                              Van zodra er wat toonbare foto's mee genomen zijn zal ik deze nog bij dit topic voegen.

                              Grtz,
                              Kurt

                              Comment

                              Working...
                              X