Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen met cropfactor inbegrepen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenzen met cropfactor inbegrepen?

    Bestaan er ook lenzen waarbij de cropfactor al inbegrepen is?
    Ik heb een sony alpha6000 met APS-C sensor dus crop 1,5.
    Als ik om een lens zoek kom ik dit soms tegen 'Afbeeldingsensor format: APS-C' tussen de specificaties, betekent dit dat ik geen rekening meer moet houden met de cropfactor?
    Soms kom ik ook 'Afbeeldingsensor format: Full frame, APS-C' tegen, dan moet ik denk ik wel rekening houden met de cropfactor.

    vb: https://www.artencraft.be/nl/sony-35...nex-66341.html
    Bekijk voorbeeldfotos en -filmsLensconfiguratieIndrukwekkende optische prestaties voor cameras van Sony, uiterst nauwkeurig o...


    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

    Waarom zit je met de crop-factor te flikvlooien?

    Comment


    • #3
      Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

      omdat als ik het effect van een 50mm wil ik toch rekening moet houden met de factor en dus een 35mm moet kopen? Daarom dat ik me afvroeg of ik daar altijd rekening mee moet houden of er lenzen bestaan waar dat al verrekend is?

      Comment


      • #4
        Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

        je kan die rekensom niet loslaten op objectieven!! 35mm = 35mm en 50mm = 50mm

        Comment


        • #5
          Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          je kan die rekensom niet loslaten op objectieven!! 35mm = 35mm en 50mm = 50mm
          oooh ok, bedankt!

          Comment


          • #6
            Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

            Verkeerd verwoord 🤔
            Last edited by Marchristan; 27 mei 2017, 20:37.

            Comment


            • #7
              Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

              Bij nikon heb je FX en DX lenzen.
              FX lenzen zijn gemaakt voor fullframe body's
              DX lenzen zijn gemaakt voor crop camera's
              De brandpuntsafstand van een 50mm FX lens ligt op 50mm.
              Idem voor een 50mm DX lens.
              De beeldhoeken van beide lenzen zijn identiek.
              Een fullframe met 50mm FX lens maakt dezelfde foto als een crop-camera met 50mm DX-lens.
              Maar de beeldvorming van de FX lens is groter - moet ook want de sensor in fullframe is groter.

              De verwarring begint als je gaat switchen.
              Indien je FX-lens op een DX-camera plaatst (wat je kan doen) valt een deel van het beeld buiten de oppervlakte van de sensor.
              Doordat er een deel van het licht buiten je sensor valt wordt er een automatische crop gemaakt - net zoals je in de nabewerking het beeld zou croppen.
              Als je omgekeerd een DX-lens op een full frame camera plaatst zal er een zwarte rand optreden aan de buitenkant (vignettering)

              Om dat eenvoudig uit te leggen aan de mensen heeft men gezegd je moet FX-brandpunt * cropfactor doen.
              Dat lijkt ook zo maar dat klopt niet helemaal - omdat de beeldhoek van een 50mm verschillend is van de beeldhoek van 50*1.5 = 75mm

              Hoe het zit bij Sony weet ik niet juist - ik denk daar daar ook wel een onderscheid bestaat tussen lenzen voor full-frame en crop.
              Informeer je goed - want sommige combinaties passen niet of kunnen aanleiding geven tot brokken.

              Groeten,

              Peter
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

                @Marchristan, het zal heel verstandig zijn als je stopt met onzin te verkopen! Het heeft totaal geen nut om de crop-factor los te laten op de mm van het objectief!

                Comment


                • #9
                  Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                  @Marchristan, het zal heel verstandig zijn als je stopt met onzin te verkopen! Het heeft totaal geen nut om de crop-factor los te laten op de mm van het objectief!
                  Ja ik heb het niet goed verwoord. Wilde geen verwarring veroorzaken. De uitleg van Peter is correct. Heb geprobeerd om mijn comment te verwijderen toen ik de duidelijke uitleg van Peter las maar dit lukte me niet. Toch bedankt om dit zo vriendelijk te melden.

                  Groetjes, Marchristan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Marchristan Bekijk bericht
                    Ja ik heb het niet goed verwoord. Wilde geen verwarring veroorzaken. De uitleg van Peter is correct. Heb geprobeerd om mijn comment te verwijderen toen ik de duidelijke uitleg van Peter las maar dit lukte me niet. Toch bedankt om dit zo vriendelijk te melden.

                    Groetjes, Marchristan.
                    Ik vind de uitleg van Peter toch nog verwarrend maar ik weet niet of ik het kan verduidelijken, ik ga toch proberen.
                    Het verschil tussen FX en DX lenzen is de grootte van de geprojecteerde beeldcirkel, bij een FX is dat beeld groot genoeg om de volledige FX sensor te belichten en bij een DX is die beeldcirkel kleiner omdat die maar een kleinere sensor moet belichten. De vergroting die bvb een 50 mm lens maakt is de zelfde of dit nu een 50mm FX of een 50mm DX lens is. Dus een 50mm DX lens en een 50mm FX lens gaan op een DX camera het zelfde beeld opleveren. Op een FX camera gaan die op vlak van compositie ook het zelfde beeld opleveren maar hier gaat er een zwaar vignet optreden bij de DX lens omdat die lens een kleiner beeld projecteert en daardoor de randen niet goed belicht zijn of er zelfs in de randen geen beeld geprojecteerd wordt. De DX lenzen zijn daardoor vaak iets kleiner en lichter dan FX lenzen omdat er minder groot glas in moet.
                    Het verschil tussen de brandpuntsafstand en de beeldhoek wordt hier mooi en verstaanbaar uitgelegd. Het komt er op neer dat het brandpunt vb 50mm een lenseigenschap is, en dus voor alle (FX en DX) 50mm het zelfde is maar dat de beeldhoek een combinatie is van sensor grootte en brandpuntsafstand. Dus voor je beeldhoek moet je rekening houden met je sensor grootte maar voor je brandpunt niet, en op lenzen wordt altijd het brandpunt aangegeven en niet de beeldhoek

                    Comment


                    • #11
                      Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                      Bij nikon heb je FX en DX lenzen.
                      FX lenzen zijn gemaakt voor fullframe body's
                      DX lenzen zijn gemaakt voor crop camera's
                      De brandpuntsafstand van een 50mm FX lens ligt op 50mm.
                      Idem voor een 50mm DX lens.
                      De beeldhoeken van beide lenzen zijn identiek.
                      Een fullframe met 50mm FX lens maakt dezelfde foto als een crop-camera met 50mm DX-lens.
                      Maar de beeldvorming van de FX lens is groter - moet ook want de sensor in fullframe is groter.

                      De verwarring begint als je gaat switchen.
                      Indien je FX-lens op een DX-camera plaatst (wat je kan doen) valt een deel van het beeld buiten de oppervlakte van de sensor.
                      Doordat er een deel van het licht buiten je sensor valt wordt er een automatische crop gemaakt - net zoals je in de nabewerking het beeld zou croppen.
                      Als je omgekeerd een DX-lens op een full frame camera plaatst zal er een zwarte rand optreden aan de buitenkant (vignettering)

                      Om dat eenvoudig uit te leggen aan de mensen heeft men gezegd je moet FX-brandpunt * cropfactor doen.
                      Dat lijkt ook zo maar dat klopt niet helemaal - omdat de beeldhoek van een 50mm verschillend is van de beeldhoek van 50*1.5 = 75mm

                      Hoe het zit bij Sony weet ik niet juist - ik denk daar daar ook wel een onderscheid bestaat tussen lenzen voor full-frame en crop.
                      Informeer je goed - want sommige combinaties passen niet of kunnen aanleiding geven tot brokken.

                      Groeten,

                      Peter
                      Totale onzin.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                        Bij nikon heb je FX en DX lenzen.
                        De beeldhoeken van beide lenzen zijn identiek.
                        Dit is niet correct. De brandpunt afstand is eigen aan de lens, en de lens alleen. De beeldhoek is het resultaat van de projectie, en is het beeld dat uiteindelijk je sensor bereikt. Het is dus afhankelijk van je lens (brandpunt), en de sensorgrootte.
                        Een fullframe met 50mm FX lens maakt dezelfde foto als een crop-camera met 50mm DX-lens.
                        Dit is wellicht de grootste fout in je uitleg. Misschien is het een typfout, want het staat haaks op de rest van je uitleg ?
                        Een fullframe met 50mm FX lens maakt absoluut NIET foto als een crop-camera met 50mm DX-lens. De beeldhoek op fullframe breder.
                        Een crop-camera met 50mm FX lens maakt dezelfde foto als een crop-camera met 50mm DX-lens
                        Alleen zal de DX lens doorgaans kleiner, lichter, en goedkoper zijn. Daar zit het verschil.
                        De DX lens hoeft een minder groot beeld op de sensor te projecteren.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Totale onzin.
                          ok, dank U om dit op te merken
                          Maar wat ik schreef in eigen woorden komt mijns inziens toch ongeveer met wat hier staat ? klik.
                          De belangerijkste zin in dit artikel is : "This means, for example, a 24mm lens on a DX sensor camera will provide an approximate 36mm view."
                          Wat klopt er niet volgens jou ?
                          Groeten,
                          peter
                          mijn website : klik

                          Comment


                          • #14
                            Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

                            Het is hier al zo dikwijls ter sprake gekomen en uitgelegd, je zou denken: nu weet iedereen het. Niet dus. Basiskennis !!!!
                            Vroeger bestonden er prisma-boekjes, waarin alles heel goed werd uitgelegd, en bovendien: wij deden de moeite om die nog te lezen ook ! Ouwe tijd zeker ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: lenzen met cropfactor inbegrepen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                              Een crop-camera met 50mm FX lens maakt dezelfde foto als een crop-camera met 50mm DX-lens
                              Akkoord - alleen is het beeld op DX camera automatisch uitgesneden bij die FX lens
                              Peter
                              mijn website : klik

                              Comment

                              Working...
                              X