Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

    Ik ben van plan om mijn eerste lens aan te schaffen en hou zowel van straatfotografie als van portretfoto's.
    Het dilemma ligt bij het kiezen tussen een 35mm f1.8 of een 50mm f1.8.
    Ik hou enorm van het effect als je iemand zijn gezicht trekt dat de neus en ogen nog scherp zijn maar er al bokeh is ter hoogte van de oren.
    Ik heb gezien dat ik dit bij f1.8 normaal kan berijken.
    Nu is mijn vraag of er misschien beeldvervorming is van het gezicht of de bokeh niet meer goed uit zou komen (zoals ik dit op het gezicht wil) als ik dichter met mijn camera (sony a6000) bij de persoon kom te staan?

  • #2
    Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

    Waarom zorg je er niet voor dat je zowel de 50 als de 35mm 1.8 hebt? Want de 50mm 1.8 is niet zo heel duur, dus prima lens om erbij te houden. Maar ik denk dat je 35mm niet doet, wat gij graag hoopt. 35mm is eigenlijk niet geschikt voor foto' s van alleen een gezicht. Zelfs de 50mm vind ik wel erg kort op een 1,5 crop. Meer heb je dan aan een 60mm F2 / 85mm 1.8
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Waarom zorg je er niet voor dat je zowel de 50 als de 35mm 1.8 hebt? Want de 50mm 1.8 is niet zo heel duur, dus prima lens om erbij te houden. Maar ik denk dat je 35mm niet doet, wat gij graag hoopt. 35mm is eigenlijk niet geschikt voor foto' s van alleen een gezicht. Zelfs de 50mm vind ik wel erg kort op een 1,5 crop. Meer heb je dan aan een 60mm F2 / 85mm 1.8
      Ik wil ze niet alletwee kopen want ik ben van plan ook nog een lens te kopen voor landschapsfotografie met minimale brandpuntsafstand niet groter dan 12mm, mijn budget voor de 2 samen is ongeveer 600-700€. Ik had dus echt gehoopt dat die straatfotografie te combineren valt met het soort portret dat ik wou. Anders hou ik portretfotografie wel achterwege tot wanneer er meer budget is. Het is dan ook niet echt nodig voor mijn reis naar guatemala en kan dus nog wat wachten.

      Comment


      • #4
        Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

        Je haalt bokeh en scherptediepte door elkaar. Hier bedoel je scherptediepte. Bokeh is subjectieve kwaliteit van de onscherpe lichtpunten en kleurovergangen in je foto, scherptediepte is het deel van je foto wat in focus (scherp) is.

        Zoals rogier al aangeeft, is 35mm, niet geschikt daarvoor. Voor korterebrandpunt afstanden heb je al een erg groot diafragma nodig. Hoe wijder de lens, hoe meer scherptediepte. Ook hoe kleiner de sensor, hoe groter de scherptediepte.
        Je gebruikt zelf een crop sensor. Als je dus fotos ziet, gemaakt met een fullframe sensor, dan wil dat niet zeggen dat jij hetzelfde effect zal hebben met jouw sensor.
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

          hangt er gewoon van af hoe ver je van je onderwerp staat en hoe de achtergrond van je onderwerp zit. laten we zeggen dat ik met een 300mm op f8 ook een compleet blurry achtergrond krijg als ik een headshot van men dochter maak op het terras met als achtergrond de tuin. maar dan sta ik 2m van men onderwerp en tussen haar en de achtergrond zit 10m.

          ik zou eerder naar het equivalent van een 35mm op ff gaan. is bruikbaar voor straat en voor landschap.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

            Hieronder staan 100% crops van een blos bloemen die ik fotografeerde.
            Ik toon ze om puur het blur effect te tonen, ik heb geen uitgebreide raw convert gedaan. En mijn scherpstelpunt bevond zich niet binnen de crop.
            24mm F2 (x 1,6 crop)

            vs
            35mm F2 (x 1,6 crop)

            Ik schat dat de stoelen zo'n 3 meter achter de bos bloemen stond.

            Mocht je een foto maken met een 500mm op F4 op full frame

            Dan is het niet zo, dat je gelijk alle achtergrond kan veranderen in een wazige brei. Hier zit 6 a 8 meter of misschien nog wel meer meters tussen de rechtse persoon en achtergrond.
            Last edited by Rogier; 27 mei 2017, 13:22.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

              Ik denk dat jullie allebei best nog eens de beginpost herlezen, want dat is ver van de eigenlijk vraag van de topicstarter
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

                Oorspronkelijk geplaatst door frefot Bekijk bericht
                Ik ben van plan om mijn eerste lens aan te schaffen en hou zowel van straatfotografie als van portretfoto's.
                Het dilemma ligt bij het kiezen tussen een 35mm f1.8 of een 50mm f1.8.
                Ik hou enorm van het effect als je iemand zijn gezicht trekt dat de neus en ogen nog scherp zijn maar er al bokeh is ter hoogte van de oren.
                Ik heb gezien dat ik dit bij f1.8 normaal kan berijken.
                Nu is mijn vraag of er misschien beeldvervorming is van het gezicht of de bokeh niet meer goed uit zou komen (zoals ik dit op het gezicht wil) als ik dichter met mijn camera (sony a6000) bij de persoon kom te staan?
                Hangt ten eerste af of je nu met een crop of een FF camera fotografeert.
                Als het een crop is zal die 35mm toch een stuk minder vervorming geven dan op een FF.
                Maar voor portret op een crop zou ik een voor een 85mm en 24mm voor straatfotografie.
                Een 50mm op crop is ook goed voor portret maar vrees dat die toch niet wijd genoeg zal zijn voor straatfotografie
                Als je dus een gulden middenweg wilt kiezen zou ik uiteindelijk toch voor een 50mm gaan want dan ga je zeker een mooier bokeh hebben op korte afstand.
                Voor straatfotografie ga je dan een beetje moeten zoeken hoe je die 50mm het best kan gebruiken, maar dat zou moeten lukken.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

                  Ik weet niet of Tamron ook Sony lenzen maakt. Maar Tamron heeft een 45mm 1.8 VC lens in het assortiment en zo uit het blote hoofd was de Sigma 50mm 1.4 Niet Art, eigenlijk iets van 42mm ofzo.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: verlies bokeh bij overgang van 50mm naar 35mm?

                    Toch nog even verduidelijken aan de topicstarter (en anderen) dat Bokeh en scherptediepte totaal twee verschillende dingen zijn !

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment

                    Working...
                    X