Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

    Allereerst, ik weet dat ik al een tal van topics heb geopend, waarvoor mijn excuses. Als hoop ik dat andere er ook wat aan hebben.

    Maar ik zit nu nog met een vraag, waar ik via Google geen antwoord op kan vinden. Ook niet bij fotografen die ik heb geraadpleegd.

    Tot nu toe werkte ik altijd budget, en TFP. Maar ik ben nu bezig aan het opstellen van een contract.
    Waarom?

    Ik ben nu aan het werken naar een expositie toe in Maart 2018.
    En uiteraard is het ook de bedoeling dat mijn getoond werk te koop gesteld zal worden.

    Maar hoe pak je dit financieel aan? En daar kan ik geen info over vinden.

    Of ik zou een model (+ members van een team) op voorhand kunnen betalen en de volledige verkooprechten behouden?
    Of ik zou kunnen werken met een team en dan per werk een percentage kunnen afspreken mits er een verkoop is?
    - Maar wat zouden de percentages dan zijn?
    - En bereken je die percentage op de gehele verkoopsprijs? Want uiteindelijk maak ik wel de kost van de print en kader en promo, etc....

    En is dit niet iets dat je best dan al op voorhand opneemt in een contract? Want het (basis) contract dat ik nu heb vernoemd het volgende:

    De fotograaf heeft het onverdeelde auteursrecht van de foto’s, met inbegrip van het recht tot openbaarmaking. De fotograaf mag deze foto’s gebruiken om zijn werk te promoten op zijn website, portfolio (map met prints), fototentoonstellingen (internet of anders). Commerciele publicaties in grote oplagen (boven de 100) vinden plaats na overleg met model, waarna indien van toepassing een vergoeding afgesproken wordt. Ten alle tijden zal de fotograaf bij publicaties het model niet benadelen of haar/zijn naam schaden. Voor verzamelwerken waarin het model een gedeelte is van een groter geheel hoeft geen contact te worden opgenomen.
    Alvast dank voor jullie tijd en moeite (wederom).

  • #2
    Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

    Ik denk ergens dat het wel goed is dat je andere partijen weten welke kosten je maakt.
    Als je werk eenmaal goed verkoopt, kun je vooraf een vaste prijs afspreken. Maar om dit nu al te doen, lijkt me wel riskant. Want voor hetzelfde geld verkoop je geen enkele foto.
    Want hoe technische goed je foto' s ook misschien zijn, waarom je een kunst foto kopen met onbekende mensen erop van een amateurke.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Ik denk ergens dat het wel goed is dat je andere partijen weten welke kosten je maakt.
      Als je werk eenmaal goed verkoopt, kun je vooraf een vaste prijs afspreken. Maar om dit nu al te doen, lijkt me wel riskant. Want voor hetzelfde geld verkoop je geen enkele foto.
      Want hoe technische goed je foto' s ook misschien zijn, waarom je een kunst foto kopen met onbekende mensen erop van een amateurke.
      Die laatste zin begrijp ik niet erg goed.

      Comment


      • #4
        Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

        Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
        Die laatste zin begrijp ik niet erg goed.
        Ze kunnen nog zo goed zijn, ik denk dat er maar weinig zijn die van jou foto' s kopen. Zou jij graag foto' s aan de muur hangen in het thema:
        http://www.dewestelinckphotography.c...f-your-breath/ die niet door jezelf zijn gemaakt?
        Ik denk niet dat iemand zo' n foto' s gaat kopen om aan zijn muur te hangen. Of er moet een naam onder hangen zoals Erwin Olaf. Maar die mensen hebben geld en willen een naam. Maar ik hoop voor je dat ik ongelijk heb.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

          Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht

          Ik ben nu aan het werken naar een expositie toe in Maart 2018.
          En uiteraard is het ook de bedoeling dat mijn getoond werk te koop gesteld zal worden.

          Maar hoe pak je dit financieel aan? En daar kan ik geen info over vinden.
          Met in het achterhoofd dat ik je niet wil ontgoochelen, de plaats en publiciteit rond je tentoonstelling zijn primordiaal.
          Net een 'Kunstenaarsroute' achter de rug, twee dagen aanwezig op een locatie, positieve vibes, tot daar.
          Tegelijk een stuk op een andere plaats, reactie=0.
          Volgende maand met twee foto's in het CC, ik verwacht alvast niets, dat lijkt mij een goed uitgangspunt.
          Er zijn ongetwijfeld kanalen, galerie of iets dergelijks, het blijft moeilijk.

          In elk geval, veel succes!
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

            Laat je model een 'model release' tekenen, wat je eigenlijk altijd moet doen. Dan kan je je fotos zoveel verkopen als je wil, want ik lees in je voorbeeldcontract dat het model goedkeuring moet geven bij oplages boven de honderd, wat ik redelijk vreemd vind.
            Iedere professional, model...technicus... , heeft een ander gage. Best betaal je ze vooraf, of na het geleverde werk
            My Website : http://www.ineedair.org
            Music / Painting / Motion Graphics / Image
            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

            Comment


            • #7
              Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Ze kunnen nog zo goed zijn, ik denk dat er maar weinig zijn die van jou foto' s kopen. Zou jij graag foto' s aan de muur hangen in het thema:
              http://www.dewestelinckphotography.c...f-your-breath/ die niet door jezelf zijn gemaakt?
              Ik denk niet dat iemand zo' n foto' s gaat kopen om aan zijn muur te hangen. Of er moet een naam onder hangen zoals Erwin Olaf. Maar die mensen hebben geld en willen een naam. Maar ik hoop voor je dat ik ongelijk heb.
              Dus de naam alleen maakt een foto interessant om aan de muur te hangen?
              Ik weet dat ik geen Erwin Olaf ben, noch ben ik een Gregory Crewdson, Nicky Hamilton of één van de zovele in die categorie waar ik naar op kijk.
              Maar moet ik dan een expositie doen pas wanneer ik 'naam heb'.
              Voor mij is de expositie dus niet met uitgangspositie: Verkopen. De prijs bedenken hoort er voor mij al bij om gewoon voorbereid te zijn.

              dus even rechtzetten:

              Ik wil een expositie houden in 2018, waarschijnlijk rond Maart.
              De expositie zal bestaan uit werk dat ik nu het komende jaar ga maken.
              En in tussentijd zal ik het werk dat ik nu maak ook al in kleinere aantallen beginnen tentoon stellen.

              Comment


              • #8
                Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

                Oorspronkelijk geplaatst door NDW Bekijk bericht
                Dus de naam alleen maakt een foto interessant om aan de muur te hangen?
                Ik weet dat ik geen Erwin Olaf ben, noch ben ik een Gregory Crewdson, Nicky Hamilton of één van de zovele in die categorie waar ik naar op kijk.
                Maar moet ik dan een expositie doen pas wanneer ik 'naam heb'.
                Ik ben gewoon bang dat er maar weinig mensen zo'n foto's aan de muur willen. Ik hang persoonliik liever een mooie bloem /stilleven aan de muur. Als een shoot met mensen die niet tot mijn vrienden/familie kring horen en al helemaal niet wanneer ik de foto niet zelf heb gemaakt. Ben bang dat meer mensen er zo over denken.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

                  Als je Van Fleteren heet, dan denk ik dat je een model wel zo ver krijgt dat ze voor een commissie van x% wil poseren.
                  Anderzijds zal die ook niet direct fotos willen maken van een beginnend model....

                  Je wil zelf alles opzetten en organiseren. Betaal je modellen en team gewoon per uur voor hun werk. En dan kan jij nadien zelf je prijzen bepalen en hopen dat je winst maakt.

                  Als je die modellen al lang kent, en ze willen meestappen in een project waar ze enkel nadien mogelijk iets aan verdienen, dan moet je ze dat vragen hé. Maar investeren ze dan mee in de prints, kaders en huur van materiaal, locaties en tentoonstellingsruimte?

                  Het is een beetje als samen een bedrijf oprichten. Samen uit samen thuis. Maar wie investeert meest van zijn centen, tijd etc?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Ik ben gewoon bang dat er maar weinig mensen zo'n foto's aan de muur willen. Ik hang persoonliik liever een mooie bloem /stilleven aan de muur. Als een shoot met mensen die niet tot mijn vrienden/familie kring horen en al helemaal niet wanneer ik de foto niet zelf heb gemaakt. Ben bang dat meer mensen er zo over denken.
                    Als ik mij moet toegeven aan dat wat mij bang maakt dan mag ik aan niets beginnen.
                    Ik wil niet blijven stilstaan bij dat wat misschien zou kunnen, en dan alleen maar denken waarom het zou falen.

                    En jij persoonlijk hangt liever een bloem of stilleven aan je muur, maar ik hoop/denk dat dat niet geld voor de hele wereld?
                    Want dan kan iedereen (particulier of...?) beter elk beeld in een IKEA en consoorten gaan halen... Toch?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verdeling verkoop print Fotograaf -> Model -> Team

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                      Want hoe technische goed je foto' s ook misschien zijn, waarom je een kunst foto kopen met onbekende mensen erop van een amateurke.
                      Je ma g niet te snel veralgemenen.
                      Bij ons op het werk zijn er constant tentoonstellingen van onbekende kunstenaars (schilders en fotografen) en ik kan zeggen dat er telkens toch een redelijk aantal werken verkocht worden.
                      Er is altijd wel een publiek voor een bepaald genre.


                      Welke formule je ook hanteert, wanneer het vooraf in een contract staat en iedereen is ermee akkoord, dan is er geen probleem.
                      De algemene trend is dat je modellen een gage betaald voor haar werk.
                      De uiteindelijke foto is een artistiek werk ten titel van de fotograaf en daarom is de opbrengst ook voor hem.

                      Indien je toch via een percentage van de verkoop wil weken dan dient dit berekend worden op de winst (verkoopprijs - onkosten).
                      Last edited by zunoel; 29 mei 2017, 08:21.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment

                      Working...
                      X