Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7000 met tiltgsm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7000 met tiltgsm

    Ik wist niet meteen waar ik dit moest plaatsen, bij camera's, bij accessoires of bij tips en trucs . . .
    Vorig jaar kwam Nikon met een bijzonder goede DX camera, de D500. Een toestel dat van velen de stempel "professioneel" meekrijgt en dat blijkbaar ook verdient. De prijs is navenant . . .
    Binnenkort (als ik dit schrijf is het mei 2017) komt de D7500 erbij. Die heeft veel positieve nieuwigheden van de D500 meegekregen en is een pak goedkoper. Maar er wordt nogal over gezeurd omdat er een en ander is weggelaten, vergeleken met de D7200. Zo kan je er maar een SD kaart in kwijt in plaats van twee, wat voor mij niet zoveel uitmaakt en is er geen voorziening voor een verticale batterijgrip, wat voor mij wel een minpunt is.
    Ik ben wat gaan nadenken en kwam al snel tot de conclusie dat ik nog heel tevreden ben over mijn D7000 en dat ik voor mijn soort fotografie daar nog wel wat jaartjes mee verder kan.
    Een ding wat me bij D500 en D7500 wel sterk aanspreekt is het kantelbare aanraakscherm.
    En toen dacht ik aan een oplossing. Ik ben zeker niet de eerste die daarmee afkomt, maar wou het toch even delen.
    Voor sommige zaken fotografeer ik tethered via mijn pc, maar die is alles behalve draagbaar . . .

    Voor Android en Iphone bestaan er verschillende apps om je camera te bedienen. Ik heb gekozen voor qDSLR Dashboard en mijn smartphone via een OTG kabeltje en een een USB kabeltje met mijn D7000 verbonden. Om het aldus verkregen scherm kantelbaar te maken heb ik Triggertrap Phonetrap gekocht. Die komt echter met een niet-kantelbare voet, die in de flitsschoen van je camera past. Gelukkig had ik nog een kantelbaar voetje van een LED videolicht.
    Resultaat: een kantelbaar aanraakscherm, dat je zelfs in alle richtingen kunt draaien. Voor selfies gebruik je best een langere USB kabel, zodat je je gsm in je hand kunt houden.
    Dankzij de app kan je er nog veel meer mee, zoals bijvoorbeeld foto's maken voor focus stacking. (daar heb ik wel even goed de gebruiksaanwijzing voor moeten lezen)

    Ik hoop dat ik met deze korte uitleg ergens iemand kan helpen of inspireren tot nog betere oplossingen.

    Enkele foto's van mijn geknutsel staan hier: http://s1217.photobucket.com/user/Lu...?sort=3&page=1

    Luc

  • #2
    Re: Nikon D7000 met tiltgsm

    Luc interessante post, ikzelf heb er geen nood aan, ik kijk liever door de zoeker voor het type fotografie wat mij interesseert. Maar ik vind dit zeer interessant voor fotografen die medisch beperkt zijn - hernia toestanden- en hierdoor nood hebben aan een ergonomische oplossing.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7000 met tiltgsm

      Veel goedkoper dan een nieuwe body.
      Knap geknutseld ;-)

      Comment

      Working...
      X