Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nik collectie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nik collectie.

    Vrienden hierbij nog een vraag.
    Hoe zet ik de Nik collectie van google op RGB in plaats van op sRGB in Lightroom?
    Heb het al eens geprobeerd in de instellingen bij Lightroom maar telkens als ik de instelling verlaat komt de Nik collectie terug op sRGB te staan.
    Bij voorbaat bedankt voor een antwoord.
    Vriendelijke groeten van fotokijker.
    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
    https://vanmeulder.be

  • #2
    Re: Nik collectie.

    Ik kan me vergissen, maar ik denk dat RGB sRGB is, in tegenstelling tot aRGB (Adobe RGB).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Nik collectie.

      Wel ja LesC dit bedoelde ik namelijk Adobe RGB dus de beter en meerdere kleur kwaliteit.
      Maar ik dacht dat RGB de betere kwaliteit en meerdere kleur kwaliteit was tegenover sRGB.
      Bedankt voor het antwoord.
      Maar hiermede is mijn vraag nog niet beantwoord.
      Indien mogelijk graag nog een antwoord hier op.
      Bedankt bij voorbaat.
      Vriendelijke groeten van fotokijker.
      Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
      https://vanmeulder.be

      Comment


      • #4
        Re: Nik collectie.

        wie zoekt vindt https://support.google.com/nikcollec..._topic=3001481
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Nik collectie.

          Wel Lieven bedankt voor het antwoord, maar ik heb het filmpje bekeken en toegepast in Lightroom.
          Het werkt inderdaad met HDR Efex Pro 2 maar met de andere plugins van Nik niet.
          Wat ik ook probeer telkens opent HDR Efex Pro 2 inplaats van de plugin die ik wil.
          Mijn bedoeling is om in Lightroom de plugins van Nik te gebruiken ook in JPG en met Adobe RGB kleurruimte.
          Dus Lightroom>>>>Foto>>>> Bewerken met en dan de plug in van Nik aanklikken en dat deze opent in JPG met de Adobe RGB kleurruimte.
          Dit zou ik natuurlijk enkel gebruiken met JPG foto's.
          Wat ik al wel gedaan heb is in Lightroom>>>>Voorkeuren>>>>Extern bewerken de plugin van Nik aanklikken en de sRGB waarde veranderen naar Adobe RGB waarde.
          De foto opent dan in de plugin maar nergens kan men zien welke kleurruimte er gebruikt is.
          En deze instelling zou ik in Lightroom>>>>Voorkeuren>>>>Extern bewerken ook willen gebruiken zonder telkens weer de sRGB kleurruimte te moeten aanpassen naar Adobe RGB kleurruimte.
          Maar telkens ik het Lightroom>>>>Voorkeuren scherm verlaat is de volgende maal de plugin terug gezet naar de sRGB kleurruimte.
          Is dit aan te passen of niet is nu mijn vraag?
          Bij voorbaat dank voor een antwoord.
          Vriendelijke groeten van fotokijker.
          Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
          https://vanmeulder.be

          Comment


          • #6
            Re: Nik collectie.

            Hoi,
            In Lightroom voorkeuren en dan tabblad extern Bewerken daarin kan ik voor alle nik versies aanpassen hoe te openen met tiff, jpgetc.
            Daarnaast kan ik kleuruimte in stellen van sRGB tot adobeRGB en nog een paar zaken daarna kan ik dit opslaan.
            hopelijk werkt dit voor jou ook succes

            Comment


            • #7
              Re: Nik collectie.

              Bedankt voor het antwoord Bertus.
              Maar hoe slaat U dit dan op want er staat niets voor op te slagen op de bladzijde?
              Vriendelijke groeten van fotokijker.
              Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
              https://vanmeulder.be

              Comment


              • #8
                Re: Nik collectie.

                Ik heb mijn LR 6.10 in het Engels staan, maar inderdaad Lightroom>Preferences>External editing tab: daar kun je kiezen met welk programma je wil openen en in welk formaat (ook kleurruimte), en helemaal onderaan in dat popupvenster vind je de mogelijkheid om te bewaren:
                Ik heb er hier eentje aangemaakt voor Viveza 2:


                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Nik collectie.

                  Les, misschien een domme vraag van mij, maar waarom kies je voor "Color Space sRGB"?
                  RGB heeft toch veel meer kleuren.
                  Ik werk uiterst zelden met LR maar als ik een RAW bewerk dan is dit in de ProPhoto 16 bit kleurruimte.
                  Ik heb dit eens in één van de boeken van Scott Kelby gelezen en werk sindsdien, op zijn aanraden dus, zo.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nik collectie.

                    Luc, ik heb, na vanalles geprobeerd te hebben, gekozen om dezelfde kleurruimte te gebruiken van camera tot afgewerkte JPG. Ik weet dat andere opties beter zijn, maar dit is meer dan voldoende, en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nik collectie.

                      AdobeRGB verschilt vooral van sRGB in de groen-tinten; blauw en rood niet zoveel meer.
                      Denk er ook aan dat werken met AdobeRGB alleen maar zin heeft als heel je workflow erop afgestemd is: kan je monitor AdobeRGB aan?, hoe zit het met jouw fotolab voor prints?, idien je zelf print geldt hiervoor hetzelfde.
                      Je zal daarna ook het verschil merken wanneer je foto's afwerkt in PS of LR en ze nadien op het net post zoals hier. Allemaal dingen om over te denken.
                      Mijn fotowinkel print niet in AdobeRGB dus ik blijf in sRGB werken voor een consitent resultaat.
                      Ik weet dat Scott Kelby AdobeRGB aanraadt boven sRGB maar eigenlijk werkt hij in ProPhoto; anderen zoals Brian Peterson geven de raad om in sRGB te blijven om redenen die ik hierboven citeerde uit zijn boek.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nik collectie.

                        LesC bedankt voor het antwoord heb meteen veranderd en nieuwe aangemaakt.
                        Trouwens allen bedankt voor de reacties.
                        Vriendelijke groeten van fotokijker.
                        Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
                        https://vanmeulder.be

                        Comment

                        Working...
                        X