Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macrolens voor Nikon FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macrolens voor Nikon FF

    Hallo,

    Ik ben wil graag macro foto's te maken van bloemen, vlinders en andere beestjes maar omdat ik dit slechts sporadisch zou doen, ben ik niet zinnens daar veel geld aan te spenderen.
    Een zoektocht leverde volgende resultaten op:
    nieuwe Tokina 100mm 2.8
    nieuwe Sigma 105mm 2.8
    2de hands Sigma 150mm 2.8 DG (oude niet OS versie)
    2de hands Sigma 180mm 3.5 (ook zonder OS)
    2de hands Tamron 180mm 3.5
    Allemaal vallen zij in een prijsklasse van €400 tot €500.
    Ik ben geneigd voor de extra mm te kiezen maar het verschil bij 1/1 lijkt eerder relatief of zie ik dat fout? Welke is het scherpste? Maakt het ontbreken van een focuslimiter eigenlijk iets uit? Heeft een maximum diafragma van 2.8 enig belang? Is de 105mm wel uit de hand te gebruiken of zijn de anderen met een monopod ook goed bruikbaar?
    Ik weet dat deze vragen hier wel eens eerder gesteld zijn maar ik kon geen bericht vinden dat het onderlinge vergelijk maakte.
    Julie ervaring en mening zal ten zeerste op prijs gesteld worden.

    Grts, Peter
    Last edited by Peter V d B; 26 april 2017, 21:54.

  • #2
    Re: Welke macrolens voor Nikon FF

    Ik heb me verleden jaar de Sigma 105 2.8 aangeschaft. Aanvankelijk had ik er wat problemen mee (zie mijn andere posts - misfocus op kleine verderafgelegen onderwerpen bvb boomstam op 50 meter afstand) maar na het terugsturen van de lens met fototoestel werkt deze nu perfect. Ik denk dat third party lenzen en Nikon soms wel eens botsen maar het wordt altijd wel opgelost. Op gebied van macro fotografie nooit problemen gehad en superscherp! Ik zou deze lens niet meer willen missen want zelfs voor portretfotografie is ze makkelijk inzetbaar. Ben een tevreden gebruiker dus :-).
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

    Comment


    • #3
      Re: Welke macrolens voor Nikon FF

      Ik had jaren geleden al een tokina op mijn d300s ,daarna tijdje stilgelegen en alles verkocht ,heb nu de hobby weer wat opgenomen en ben van de week terug die tokina gaan halen ,ben er altijd heel blij mee geweest en geeft mooie scherpe beelden,prijs/kwal,is dat voor mij althans 1 van de betere kopen.werk met een d610 FF nu gr Danny

      Comment


      • #4
        Re: Welke macrolens voor Nikon FF

        Ik zou eens rond kijken voor een Nikon AF-S 105mm f/2.8G VR MICRO tweede hands.
        Dit is gewoon een schitterende lens beter ga je niet vinden.

        Mvg Yves
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Welke macrolens voor Nikon FF

          Je vergeet de steengoede Tamrons van 90 mm nog

          Slechte macro's zijn er de laatste 20 jaar niet meer op de markt.
          De 150 en 180 mm exemplaren zijn wel nogal zwaar, die stop je niet gemakkelijk als extra lens in je fototas.
          Bovendien zijn de 90, 100 en 105 mm exemplaren ook prima portretlenzen
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Welke macrolens voor Nikon FF

            Oorspronkelijk geplaatst door Peter V d B Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik ben wil graag macro foto's te maken van vlinders en andere beestjes
            2de hands Sigma 150mm 2.8 DG (oude niet OS versie)
            2de hands Sigma 180mm 3.5 (ook zonder OS)
            2de hands Tamron 180mm 3.5
            Op basis van bovenstaande eisen adviseer ik je een van de bovenstaande lenzen.
            Ik zelf denk dat je het beste gaat voor de 150mm F2.8. Op full frame vind ik 105mm en korter echt te kort voor vlinders. (Al is het alleen al voor de gezonde afstand tussen beestje en mens)

            De 180mm Sigma zou niet zo scherp zijn als de Tamron, maar de Tamron focust weer niet zo snel als de Sigma.
            En wat betreft de Tokina 100mm F2.8, prachtige lens. Maar wel traag in focussen. Ik heb er vroeger nog mee gewerkt, maar die ging kapot. Ik had zelfs op een gegeven moment de fabrikant aan de lijn die mee wou onderzoeken of het een namaak model betrof. En de Sigma, de Non OS versie had ik geleend voor ik de Tokina had. In mijn herinneringen waren de kleuren minder mooi. Focus was wel stiller en sneller in mijn beleving. Maar dit was wel allemaal getest op de Canon 30D crop. Dus hoe de lens op full frame doet, weet ik niet. En hoe snel het focust op een Nikon weet ik ook niet. Canon heeft geen gezeik met al dan niet schroevendraaiertjes die de AF aansturen
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Welke macrolens voor Nikon FF

              Bedankt voor de reacties. Uiteindelijk gekozen voor een iets oudere Sigma 180mm aan een zacht prijsje met het idee dat wanneer macro niet mijn ding zou zijn, ik geen geld zou kwijt zijn. Moest het mij toch bevallen, kan ik nog altijd upgraden. Voor de geïnteresseerden staan mijn eerste macrofoto's op het forum.
              grts, Peter

              Comment

              Working...
              X