Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe computer i5 of i7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe computer i5 of i7

    Hallo,
    Ik ben van plan om een nieuwe computer te kopen.
    Daarvoor ben ik al wat aan het rondkijken, maar de hoofdvraag blijft natuurlijk welke processor ga ik gebruiken? Ikzelf dacht aan een i5, maar als
    je snelheid wil ben je natuurlijk beter af met een i7.
    Het grote "probleem" van een i7 is wel de prijs, dus zal het, vrees ik, een keuze worden tussen snelheid en prijs. Waarom geen AMD zullen sommige onder jullie zeggen, maar als ik ga kijken bij verschillende benchmarks, ligt de snelheid van een AMD toch lager dan deze van i5/i7.
    Wat denken jullie van mijn dilemma?

    Greets

  • #2
    Re: nieuwe computer i5 of i7

    Ik denk dat je daar geen beslissing over kunt nemen zonder te weten wat er met de computer gaat gebeuren.
    Je kunt niet zomaar zeggen "de cpu is het belangrijkste"
    Neem een I7 met een simpele GPU en een 4 Gig ram.
    En je wilt serieus aan fotobewerking gaan doen, dan heb je best toch meer RAM nodig.
    Je moet het als totaal paket bekijken, en nagaan waar hij voor moet dienen of gaan dienen. En dan kijken wat je voor je budget kunt krijgen en keuzes maken wat je zeker moet hebben en wat minder mag.
    Eigenlijk net hetzelfde als een fototoestel aanschaffen, compact of dslr of....
    En bij dslr, eerder geld in de body, of eerder betere lenzen.
    Dus wat is het budget, en waarvoor moet hij dienen (welke programma's maar ook draagbaar of hoeveel plaats is er voor de computer neer te zetten.

    -TT-

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe computer i5 of i7

      Voor mijn gevoel heb je het probleem al zelf opgelost.De i7 is te duur en AMD is te traag, dus i5.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe computer i5 of i7

        Het is inderdaad de bedoeling om serieus aan fotobewerking te doen. Het wordt sowiezo een desktop

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe computer i5 of i7

          Oorspronkelijk geplaatst door ErikR Bekijk bericht
          Het is inderdaad de bedoeling om serieus aan fotobewerking te doen. Het wordt sowiezo een desktop
          M'n iMac heeft i5, de MacBook i7. Beide zijn al oudere toestellen (2009 en 2010), maar met de nieuwe SSD draaien die beide vlot Photoshop, zelfs voor lastigere taken. Persoonlijk is naar mijn gevoel i5 zeker voldoende. Beide hebben wel 16Gb RAM, het enige dat na die jaren aangepast is, is een SSD ipv de klassieke schijf.

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe computer i5 of i7

            Ik heb een i3-4310, met 660ti en 8GB RAM en dat ding draait LR al soepel en ook programma's zoals Blender (3D rendering) kan deze perfect aan. Natuurlijk zal I5 en i7 nog beter zijn, maar voor gewone fotobewerking is i7 eigenlijk overkill. Of ge moet zwaar gaan photoshoppen met diverse layers, maar dan nog.
            I5 zal zekers voldoen.

            En AMD verslaat Intel momenteel wel in de high-end categorie met zijn Ryzen, maar de prijs is er dan ook naar. Het is hun eerste overwinning sinds jaren. Dus in low of mid-budget kunt ge idd. best bij Intel blijven.

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe computer i5 of i7

              Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
              ...
              En AMD verslaat Intel momenteel wel in de high-end categorie met zijn Ryzen, maar de prijs is er dan ook naar. Het is hun eerste overwinning sinds jaren. Dus in low of mid-budget kunt ge idd. best bij Intel blijven.
              Als ik in de tech forums/reviews lees over al de problemen met Ryzen dan koop ik nog eerder een telraam denk ik ... JMHO ...

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe computer i5 of i7

                Ik ken er niks van, maar ik heb zowel op laptop als op desktop een i7 processor.
                Liever iets overkill, zoals dat genoemd wordt, dan na een tijdje te moeten vaststellen "had ik maar.....", want dan kost het nog meer.
                Maar ieder zijn mening daarover zeker en ook niet te vergeten ieder zijn beurs .

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe computer i5 of i7

                  goh, men kan een PC samenstellen op basis van beste performantie gekoppeld aan grootste stabiliteit, werkbaarheid .... vraag echter niet wat dat moet kosten en vanaf een bepaald nivo is de winst niet meer zichtbaar, enkel nog maar meetbaar ... men moet dan al wel minstens, cpu, mobo, geheugen en ssd in de formule verekenen, vraag is of dat voor de partikuliere gebruiker nog relevant is (tenzij men niet weet wat te doen met z'n geld ... )

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe computer i5 of i7

                    Ik baseerde me in 2016 voor de samenstelling van mijn pc op het artikel "the ultimate pc for photography" en liet een soortgelijke desktop pc samenstellen bij Alternate.

                    De website in ondertussen geactualiseerd : https://photographylife.com/the-ulti...ylake-edition/

                    Peter

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe computer i5 of i7

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ik ken er niks van, maar ik heb zowel op laptop als op desktop een i7 processor.
                      Liever iets overkill, zoals dat genoemd wordt, dan na een tijdje te moeten vaststellen "had ik maar.....", want dan kost het nog meer.
                      Maar ieder zijn mening daarover zeker en ook niet te vergeten ieder zijn beurs .
                      In laptops steken soms i7's die slechter presteren dan hun i5 broertje. Het begint allemaal met je inlezen op het onderwerp natuurlijk.
                      En zoals je zegt: ieder zijn mening en budget. Persoonlijk ben ik iemand die koopt wat hij nodig heeft, al heb ik het budget voor meer.

                      En ik vind de post van Heembeek wel grappig na Regulus opmerking. Waarom? Daarom: https://helpx.adobe.com/nl/lightroom/system-requirements.html
                      Last edited by Tonerider; 21 april 2017, 17:52.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe computer i5 of i7

                        ach ja .. ik moet met zulke sites heel hard lachen ... een Z170 mobo gaming aanraden als top verwerkings-item voor de fotograaf? en dan nog een Gigabyte? met een M2 slot? posh maar 't mag toch niet te veel kosten? bah ja .. als ge geld te veel hebt ... op HWI (HardWareInfo) hebben ze ook zo een maandelijkse item over de samenstelling van een "dedicated" PC .. ach .. soms zie je er een "de luxe" build voorbij komen voor 10+K euro schoon aan de haak ... 't is maar wat de gek er wil aan geven
                        (ik ben nog steeds tevreden met mijn ondertussen "stokoude" I7-4790 en een 850-EVO ssd'ke ... ook al is het op een "goedkoop" Z97-A bordje (overkill) met 16 Gig (eveneens overkill))
                        Last edited by Guest41; 21 april 2017, 18:18.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe computer i5 of i7

                          Ik heb een i3.

                          En daar ben ik vooralsnog tevreden mee. Maar ik ben ook niet professioneel met fotografie bezig.

                          Mijn RAW converter is ACDSee Pro 6, en blijft weleens hangen bij een batch export van een hoop grote bestanden.
                          Intussen is er al versie 10, maar ik ben nog niet omgeschakeld. De vraag is: gaat dat programma meer inhouden en alles nog trager doen werken? Of zal het een verbetering zijn en sneller werken?

                          Het probleem waarom iedereen altijd heeft moeten upgraden naar snellere pc's, is omdat men altijd grotere bestanden maakt, met zwaardere software die een snellere pc nodig heeft om alles te kunnen bolwerken.

                          Maar ik denk niet dat het de oplossing is dat wij altijd maar gaan upgraden... de oplossing is dat softwarefabrikanten betere (lees: lightweight) software ontwikkelen die minder van de processor en RAM e.d. vergen.


                          Ik ervaar dit ook bij andere hobbies waar ik de pc gebruik. Voor een bepaalde toepassing had ik een zwaar programma, dat liep ook altijd vast, onlangs omgeschakeld naar een ander systeem die een heel andere achterliggende werking heeft met als verschil: het kan veel grotere en zwaardere bestanden aan met heel wat meer toepassingen aan gekoppeld die normaal veel van de CPU vergen, maar de software kan het allemaal veel sneller bolwerken en crasht nooit. Het is gewoon veel beter opgebouwd om lightweight te kunnen functioneren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe computer i5 of i7

                            Wat voor camera heb je? Foto' s bewerken uit een oude Nikon D700 vraagt andere eisen als foto' s uit een Canon 5DSR
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe computer i5 of i7

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                              Wat voor camera heb je? Foto' s bewerken uit een oude Nikon D700 vraagt andere eisen als foto' s uit een Canon 5DSR
                              Is waar. Met zowel mijn i5 als i7 heb ik geen probleem met de RAWs van de D810, toch wel monsterbestanden.

                              Comment

                              Working...
                              X