Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

koor concert fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • koor concert fotograferen

    hallo, wie heeft wat tips voor mij ?

    ik mag binnenkort een reportage maken van een koor dat een concert geeft in een kerk, 's avonds.
    Er staan uiteraard wel enkele spots opgesteld, maar geen optimale belichting dus... Flitslicht is uit den boze.
    Bij een vorige gelegenheid maakte ik al enkele opnames en bij de nabewerking moest ik vaststellen dat zelfs de kortst belichte foto's (1/100, 2.8, iso 1600) niet (super)scherp waren en nogal wat ruis vertoonden
    Het materiaal dat ik gebruik: Canon 60D, 24-70 2.8 IS

    Wie heeft tips&tricks om scherpere foto's te behalen ?

    bedankt !

  • #2
    Re: koor concert fotograferen

    jup, sluitertijd omhoog of content zijn met hogere iso en ruis ofwel meer licht plaatsen. Vragen dat ze spots bij plaatsen
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: koor concert fotograferen

      Het is een gekend probleem. Te weinig licht.
      Uw toestel ken ik niet zo goed naar ruisprestaties maar zou iso 3200 haalbaar zijn?
      Met goede software kan je in post normaal gezien veel redden als er toch wat ruis zou zijn. Ik doe dit in Corel Aftershot Pro waar een zeer goede ruisonderdrukker in zit.

      Comment


      • #4
        Re: koor concert fotograferen

        Waarom zijn de foto's niet scherp?
        Ik had dit probleem ook bij mijn Sony a77 en daar hielp het om manueel scherp te stellen.
        En aangezien er niet zo veel beweging was, kon ik meestal een langere sluitertijd gebruiken.
        Verder in RAW fotograferen en verder is het de nabewerking.

        -TT-

        Comment


        • #5
          Re: koor concert fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Waarom zijn de foto's niet scherp?
          Ik had dit probleem ook bij mijn Sony a77 en daar hielp het om manueel scherp te stellen.
          En aangezien er niet zo veel beweging was, kon ik meestal een langere sluitertijd gebruiken.
          Verder in RAW fotograferen en verder is het de nabewerking.

          -TT-
          manueel scherpstellen zal ik zeker proberen, thx !
          Bij een koor is er idd niet zoveel beweging, maar sowieso stilstaan doen de zanger(s)(essen) nooit, zeker niet als ze in de muziek opgaan
          Ik fotografeer altijd in RAW, en doe steeds postprocessing.
          ISO 1600 vind ik wel teveel, omdat ik die meestal niet volledig wegkrijg in PS of LR

          Comment


          • #6
            Re: koor concert fotograferen

            De grootste fout die ik vroeger maakte was de foto beoordelen op ware grote, en meestal is dat nergens goed voor.
            Zelfs voor een afdruk op een a4 heb je pixels te veel, tenzij je veel gedropt hebt.

            -TT-

            Comment


            • #7
              Re: koor concert fotograferen

              Voor de ruis eens proberen werken met de techniek "expose to the right", iso 1600 mag geen probleem zijn, en foto's niet vergroot maar eens full screen bekijken is meer dan genoeg

              Een 1been statief zal je ook erg goed kunnen helpen, heb je nog andere lenzen? 1 of meerdere primes

              Indien het probleem komt van niet makkelijk te kunnen scherstellen, enkel scherpstellen met het middelste punt en herkadreren

              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: koor concert fotograferen

                Moderator Note: Twee dezelfde topics bijna gelijktijdig gestart in twee verschillende subfora, dat is crossposting, en dat hoort niet. De topics zijn nu samengevoegd, en de onnodig geworden posts zijn verwijderd.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: koor concert fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Voor de ruis eens proberen werken met de techniek "expose to the right", iso 1600 mag geen probleem zijn, en foto's niet vergroot maar eens full screen bekijken is meer dan genoeg

                  Een 1been statief zal je ook erg goed kunnen helpen, heb je nog andere lenzen? 1 of meerdere primes

                  Indien het probleem komt van niet makkelijk te kunnen scherstellen, enkel scherpstellen met het middelste punt en herkadreren

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  ik kan dit beamen. Zelf ga ik dikwijls tot +- 5000 iso en een tijd van 1/60ste met zo klein mogelijk diafragma om wat meer dieptescherpte te kunnen halen, dikwijls is het de grootste opening omdat het licht altijd te laag is. Ik werk dan wel meestal met fuji xt2 en 55-150 2.8. Zeker zorgen dat je niet onderbelicht want dat geeft te veel ruis. Vroeger werkte ik met dezelfde instellingen met de 5DIII en de 70-200 2.8. Succes
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: koor concert fotograferen

                    Lightroom gebruik ik niet. Ik gebruik Corel Aftershot Pro om RAW post proccessing te doen.
                    Ik heb zowel de oude als de nieuwe versie van die software.
                    In de oude versie zit een gepatenteerde ruisonderdrukking die echt zeer efficient is.

                    Zit er geen ruisonderdrukking in Lightroom dan?

                    Ik leg af en toe acrogym vast op foto. Veel snelle actie in donkere zalen.
                    Meestal zet ik de 24-70 2.8 lens er op of de 70-200 en dan de ISO 6400 tot 12000.
                    Op 12000 heb ik problemen met ruis die ik niet goed meer weg krijg. Op 6400 is het nog net te doen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: koor concert fotograferen

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Een 1been statief zal je ook erg goed kunnen helpen, heb je nog andere lenzen? 1 of meerdere primes

                      ik heb vanavond ook een Canon 70-200 2.8 IS ter beschikking, dus daar verwacht ik wel veel van

                      Comment


                      • #12
                        Re: koor concert fotograferen

                        gebruik dof manueel scherpstellen op hyperfocale afstand foto altijd scherp

                        Comment


                        • #13
                          Re: koor concert fotograferen

                          Kijk eerst waarom de foto's niet scherp waren.
                          Bewegingsonscherpte: door beweging fotograaf (IS of (eenbeen)statief kan helpen), door beweging onderwerp -> sluitertijd moet omhoog
                          DOF (deel van onderwerp valt buiten het scherptegebied) diafragma verkleinen.

                          Ruisonderdrukking gaat altijd ten koste van scherpte.
                          Probeer dus de techniek van ETTR toe te passen en de belichting terug naar beneden te halen in post. (dan verminderd de zichtbare ruis ook).

                          Je gaat zowiezo een balans tussen al het bovenstaande moeten vinden. en dat betekend vaak een keuze maken tussen wat voor jou het belangrijkste is.
                          Last edited by zunoel; 14 april 2017, 11:52.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: koor concert fotograferen

                            Oorspronkelijk geplaatst door wimdevogelaere Bekijk bericht
                            Het materiaal dat ik gebruik: Canon 60D, 24-70 2.8 IS

                            Wie heeft tips&tricks om scherpere foto's te behalen ?

                            bedankt !
                            Welke lens heb je nu? De 24-70L F4 IS, 24-70L F2.8 1, 24-70L F2.8 2, of heb je de Tamron 24-70 F2.8 VC?

                            Maar heb je een statief? Dan zou ik gewoon je camera op statief zetten. Een 430EX, flits van een andere merk of een zwaarder exemplaar is ook een leuk cadeau voor jezelf. Wat gedeeltelijk gaat helpen.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: koor concert fotograferen

                              Toch niet flitsen tijdens optredens, je maakt er sfeer mee kapot, stoort er zowel uitvoerders als publiek mee en je bent dan meestal nog te ver weg om heel het plaatje degelijk uit te lichten.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X