Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panning wil maar niet lukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panning wil maar niet lukken

    Hallo,

    Ik ben nu al een tijdje met fotografie bezig en wou iets nieuws proberen, panning.
    Naar een circuit geweest en wat uitgeprobeerd met verschillende settings (sluitertijd, AF/MF, ...) maar ik krijg telkens hetzelfde resultaat.

    De achtergrond geeft veel beweging aan, de wielen zijn ook mooi in beweging, maar de auto is niet 100% scherp.
    En het is zo elke keer.

    Ik gebruik een canon 40D met een Canon 70-200 f4 (non IS) lens.

    Wat doe ik verkeerd?
    Verkeerde instellingen?
    Te weinig ervaring?
    IS die ontbreekt aan de lens?

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


    Alvast bedankt !

    Mvg
    Last edited by Laurens; 3 april 2017, 06:10. Reden: Verplaatst vanuit Beginnershoek

  • #2
    Re: Panning wil maar niet lukken

    Panning werkt het best als je zelf loodrecht op je onderwerp staat. Dan verandert de afstand tussen jou en het onderwerp het minste.
    Gebruik Tv/S-mode (sluitertijd prioriteit). Welke sluitertijd gebruik je ? Wat waren je sluitertijd/diafragma waarden ?

    Nog enkele tips:
    Het is belangrijk dat je perfect meevolgt en hetzelf punt op het voertuig blijft mikken.
    Kies je punt en begin de "tracking" voor je afdruk, en blijf doorgaan tot de spiegel weer omhoog gegaan is.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Panning wil maar niet lukken

      TV gebruikte ik inderdaad, de sluitertijd zat meestal rond de 1/80.

      Loodrecht daarentegen is misschien een probleem.
      Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

      Ik ben het rood kruisje, ik pande meestal daar waar de auto getekend staat, betekend dat dat ik moet wachten tot hij aan het vraagteken staat ?

      Als je een panning in een hoek wilt, hoe gaat dat dan in zijn werk ?

      Comment


      • #4
        Re: Panning wil maar niet lukken

        Als je geen panning gewend bent,en wie is dat wel,zit je met een sluiter van 1/80 te laag.Eerst oefenen op hogere sluitersnelheid,en kijk wat je wilt fotograferen.Nadien lager.Let op je brandpuntafstand.Niet te kort.(Op je foto's sta je een beetje ver.)
        Kijk naar de snelheid.Loodrecht op de beweging is ideaal.In bochten krijg je het fenomeen dat het verschil van kop en achterste van een wagen, in afstand tot je camera te snel verandert,en dit geeft problemen om alles scherp te krijgen.
        Wat dat rood kruisje betreft,begin te focussen een eind voor dat rood kruisje.Maar ik val hier nogmaals in herhaling van wat Eanx al zei.Eigenlijk kun je het wat vergelijken met kleiduifschieten.
        Ik zet mijn toestel op het centrale scherpstelpunt,autofocus op AI focus,ontspanknop half ingedrukt,alles zijn ding laten doen (AF en diafragma)en dan afdrukken.Drive kun je zo snel mogelijk instellen,maar hoeft eigenlijk niet.
        IS heb je normaal niet nodig voor dit werk.Daar zal het niet aan liggen,niettegenstaande sommige lenzen een instelling hebben voor panning.Verschil ???
        Practisch:eerst de swing voelen bij de eerste opnames.Object volgen in de zoeker.Zo voel je de snelheid beter aan.Stevige steun van de voeten,beetje uit mekaar zoals een statief.Opletten voor je buren,want in je enthousiasme kun je in je swing wel iemand raken als je geen plaats hebt.Roteren niet in de nek,maar in de onderrug.(niet aan te raden voor mensen met rugklachten)
        En veel oefenen.Het aantal treffers is klein.

        Comment


        • #5
          Re: Panning wil maar niet lukken

          Ok perfect, dank jullie wel.
          Als laatste, monopod of gewoon uit de hand ?

          Comment


          • #6
            Re: Panning wil maar niet lukken

            Uit de hand.
            Monopod is te weinig beweeglijk,en de snelheid bij volgen,is normaal zo hoog dat afwijkingen in het verticaal vlak te negeren zijn.Daarom geen duidelijk voordeel van stabilisatie in panning mode.
            Je 70-200 is een goede lens,niet buiten kipperen.

            Comment


            • #7
              Re: Panning wil maar niet lukken

              Je kan misschien eens proberen om de backfocus button te gebruiken, op die manier ontkoppel je het scherpstellen en ontspannen van elkaar.

              Dan kan je vooraf scherpstellen op de plaats van het vraagteken en als er dan een wagen aankomt dan volg je hem door je zoeker. Wanneer hij dan ter hoogte is van de plek waar je scherp gesteld heb druk je af. Vergeet niet de beweging door te zetten na het afdrukken.

              Nikon Ambassador Dave Black explains how to create images using the panning camera technique. Follow his 10 tips for taking better panning photos.


              Als je ooit naar het circuit van Zolder moest gaan is de Bolderberghaarspeldbocht (ook wel gekend als Ziekenhuisbocht) de ideale bocht voor te pannen.
              http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

              Comment


              • #8
                Re: Panning wil maar niet lukken

                Je kan best ook eerst wat oefenen met een wat snellere sluitertijd. Dan is het iets makkelijker. Je zal wat minder beweging in de achtergrond hebben.
                Als je dat onder de knie hebt, kan je sluitertijd wat verlagen.

                Je zal zoals door demuro al gezegd veel moeten schieten voor enkele bruikbare fotos. Dat is echt normaal.
                Denk niet dat je 10 voorbijrijdende autos, 10 keer prijs zullen zijn.
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: Panning wil maar niet lukken

                  Ok super, dan kan ik dat eens proberen.
                  Maar wat is het verschil tussen scherpstellen met de ring en scherpstellen met de backfocus?

                  En op vele foto's zie ik het zonlicht weerkaatsen op de auto's, soms is dat echt storend, welke lens word daar voor gebruikt ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panning wil maar niet lukken

                    Je kan op verschillende manieren scherpstellen:
                    Manueel: aan de scherpstelring draaien tot je onderwerp scherp in beeld komt
                    automatisch scherpstellen: de ontspanknop half indrukken en je toestel stelt dan automatisch scherp op de door jou gekozen scherpstelpunten
                    Backfocus button: dan dient de ontspanknop alleen maar om de foto te maken en dan laat je je toestel alleen maar scherpstellen wanneer jij met je duim op een knop aan de achterkant van je toestel drukt. Druk je niet op die knop, dan blijft de focus van je toestel op die plaats staan.

                    Dat weerkaatsende zonlicht hangt gewoon af van waar de zon staat op het moment dat je de foto's maakt.
                    http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panning wil maar niet lukken

                      Ik had er in begin ook veel problemen mee, en nog lukt elke foto niet.
                      Probeer eerst eens op traagrijdende onderwerpen, fietsers bromfietsen lopers, dat kan je gemakkelijk op straat, en vooral de tips hierboven al beschreven opvolgen. Succes
                      NIKON D7100 Nikkor 17-55 / 50-1.8 /Sigma 50-150/Sigma 105 macro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panning wil maar niet lukken

                        Nog een tip. De snelheid van het bewegend onderwerp hangt ook af van de sluitertijd instelling in combinatie met de brandpuntsafstand . Als je onderwerp bvb 30 km per uur rijd en je hebt een 50 mm lens dan kan je op 1/60 ste schieten. Rijd je onderwerp 80 km per uur kan je het best op 1/125 ste pannen. Nog een tip. Op S of TV kan je best auto iso nemen zodat je je echt niet te veel moet bezighouden met de belichting. En all servo en continue AF is wel een must. Als je loodrecht op je onderwerp staat dan kan je ook best een onderste focus punt selecteren op je onderwerp. Als je bvb een witte wagen hebt dan refelecteert meestal het asfalt iets donkerder waardoor je focus zone minder licht gaat zijn of met andere woorden de camera gaat denken dat die zone donkerder is. Waardoor je camera automatisch een wagen gaat overbelichten met misschien maar 1 stop waardoor je balans in kleuren en belichting beter gaat zijn.
                        En als laatste tip. Armen tegen het lijf en probeer zo stabiel en met de beweging mee af te drukken zelfs tot na je de opname hebt gemaakt.
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panning wil maar niet lukken

                          Nuttige informatie.

                          Armen tegen het lijf en probeer zo stabiel en met de beweging mee af te drukken zelfs tot na je de opname hebt gemaakt.
                          Zoals in golf.Na het raken van het balletje,door swingen.
                          Let wel op je omstaanders ,voorzie voldoende ruimte,zeker als met een tele werkt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panning wil maar niet lukken

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Als je geen panning gewend bent,en wie is dat wel,zit je met een sluiter van 1/80 te laag.Eerst oefenen op hogere sluitersnelheid,en kijk wat je wilt fotograferen.Nadien lager..
                            Vreemd hoe de begrippen hoog/laag, snel/traag an betekenis omdraaien bij waarden kleiner dan 1.

                            Sluiter 1/80 te laag dan is een hogere sluitertijd 1/40, maar dat bedoel je niet.

                            Volgens mij moet er staan: 1/80 te hoog dan een lagere sluitertijd gebruiken b 1/125.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panning wil maar niet lukken

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Vreemd hoe de begrippen hoog/laag, snel/traag an betekenis omdraaien bij waarden kleiner dan 1.

                              Sluiter 1/80 te laag dan is een hogere sluitertijd 1/40, maar dat bedoel je niet.

                              Volgens mij moet er staan: 1/80 te hoog dan een lagere sluitertijd gebruiken b 1/125.
                              als ge hoog en laag door snel of traag vervangt is het probleem opgelost
                              nikon coolpix s9100

                              Comment

                              Working...
                              X