Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ouderwetse lichtmeter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ouderwetse lichtmeter

    Oude objectieven hebben mijn interesse gewekt. Nu vroeg ik mij af als een lichtmeter zoals dit een hulp kan zijn.

    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: ouderwetse lichtmeter

    Ik zou voor een iets modernere variant gaan. Heb geen idee hoe lang zo'n meetcel goed blijft eigenlijk.

    Comment


    • #3
      Re: ouderwetse lichtmeter

      Die oude lichtmeters zijn rommel en ze vragen er veel te veel geld voor.
      Voor 150 euro koop je een modern die zowel continu licht als flitslicht kan meten.
      Bovendien werken moderne lichtmeters ook in 1/3 stops zodat dit perfect past bij moderne camera´s die ook in 1/3 stops werken.
      Tevens zitten in die oude lichtmeters kwikbatterijen die je al lang niet meer kan kopen.
      Avoid!

      Comment


      • #4
        Re: ouderwetse lichtmeter

        De minolta 4F die je soms goedkoop (?) kan kopen - gebruikt een AA (wel geen heroplaadbare) - en die is ook niet zo jong meer. Nu die zit 2dehands rond 100€ - als je ziet dat nieuw 150€ kost - dan denk ik wel dat u nieuw wenst.

        Comment


        • #5
          Re: ouderwetse lichtmeter

          Zulke oude lichtmeters meten enkel opvallend licht.
          Deze kun je enkel gebruiken als je kunt meten tegen je onderwerp.

          Als je onderwerp wat verder weg is en je wil meten vanop de plaats vanwaar je fotografeert heb je een lichtmeter nodig met een spotmeter (hulpstuk of ingebouwd).
          Deze meter het reflecterend licht net als je camera.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: ouderwetse lichtmeter

            Ik heb hier een Ifodo liggen van in de jaren 70,en die doet het nog altijd goed.Even geprobeerd,en met vergelijking met mijn bodies,minimale verschillen.
            Gebruik hem al jaren niet meer.Nu even geprobeerd ivm. dit topic
            Maar ik zou hem toch niet meer durven verkopen.
            Voor de prijzen die nu gevraagd worden,kun je beter nieuw en beter materiaal vinden.

            Comment


            • #7
              Re: ouderwetse lichtmeter

              hallo,
              zelf ben ik beginnend amateur en hou ik ook van die oude objectieven (m42)...vooral van de prijs... ik heb mij ook een lichtmeter aangeschaft maar vind het eigenlijk gemakkelijker om een foto te maken , die te bekijken en dan de sluitersnelheid aan te passen tot de belichting klopt.
              groetjes

              Comment


              • #8
                Re: ouderwetse lichtmeter

                Oorspronkelijk geplaatst door mustidewilde Bekijk bericht
                ik heb mij ook een lichtmeter aangeschaft maar vind het eigenlijk gemakkelijker om een foto te maken , die te bekijken en dan de sluitersnelheid aan te passen tot de belichting klopt.
                De beste methode voor aktie fotografie........
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: ouderwetse lichtmeter

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  De beste methode voor aktie fotografie........
                  probeer jij nou grappig te zijn?

                  Comment


                  • #10
                    Re: ouderwetse lichtmeter

                    Bij actie of vooral reportage kom je er niet met een lichtmeter. Ben je beter af met wat in je camera zit en werk je beter op halfautomaat in de A of S mode.
                    Manueel werken met een lichtmeter is ideaal als je tijd kan uittrekken om je set/foto op te bouwen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ouderwetse lichtmeter

                      Ik denk dat je bij actie vooral moet voorbereid zijn. Ik heb al alle systemen geprobeerd....wisselend succes. Ik denk dat je best op voorhand je licht meet op onderwerpen waarvan je denkt dat ze qua 'lichtsterkte' vergelijkbaar zijn met het eigenlijke onderwerp, en dan manueel je toestel instelt. En inderdaad af en toe controleren of je juist zit en bijsturen waar nodig. En dus is een lichtmeter geen overbodige luxe (hoewel je het ook kunt meten met je toestel via spotmeting op enkele plaatsen in je beeld). Op reportage is zo'n lichtmeter natuurlijk weer een toestel meer in je bagage...of in je jaszak....die misschien al vol zit....elke situatie is anders zeker ????

                      Comment


                      • #12
                        Re: ouderwetse lichtmeter

                        Ik heb een ouderwetse Sekonic, die ik eigenlijk nooit meer gebruik.
                        Veel te veel betaald... maar hij is wel mooi,.... en handig om iemand de basis van sensiometrie mee uit te leggen.
                        Ik vraag me af of hij intussen nog geijkt is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ouderwetse lichtmeter

                          Gossen Lunasix hier. Opvallend en reflecterend licht.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ouderwetse lichtmeter

                            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                            Ik denk dat je bij actie vooral moet voorbereid zijn. Ik heb al alle systemen geprobeerd....wisselend succes. Ik denk dat je best op voorhand je licht meet op onderwerpen waarvan je denkt dat ze qua 'lichtsterkte' vergelijkbaar zijn met het eigenlijke onderwerp, en dan manueel je toestel instelt. En inderdaad af en toe controleren of je juist zit en bijsturen waar nodig. En dus is een lichtmeter geen overbodige luxe (hoewel je het ook kunt meten met je toestel via spotmeting op enkele plaatsen in je beeld). Op reportage is zo'n lichtmeter natuurlijk weer een toestel meer in je bagage...of in je jaszak....die misschien al vol zit....elke situatie is anders zeker ????
                            Weeral in de roos Firmin.
                            Het juiste materiaal voor het juiste werk.
                            Het écht allermoelijkste in actie dat ik ooit heb gehad zijn aanvliegende papegaaiduikers, ik heb al vele prachtige foto's gezien als ze vertrekken maar daarop kan je anticiperen. Als ze aan land komen fladderen worden de lichtmeter en de AF daar compleet gek van (en ik ook). Daar MOET je gewoon werken met gereflecteerd licht naar de camera toe. (Doen onze ogen trouwens ook). Dat gereflecteerd licht verandert drastisch in milliseconden als de vogel met zijn witte buik je zoeker begint te vullen met in de achtergrond de donkere zee. Ik kan hier weer eens als wijsneus afkomen maar wie de truc kent mag het zeggen.

                            Comment

                            Working...
                            X