Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Commentaar of niet...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Commentaar of niet...

    A. Waarom commentaar?

    Wanneer je een 10 krijgt voor je foto, stel je je geen vragen want het was natuurlijk een top-foto.
    Krijg je een 1, dan ben je verontwaardigd, want het was natuurlijk een top-foto? Of toch niet?
    Je bekijkt je eigen foto altijd op een andere manier dan de anderen. En smaken, stijlen, voorkeuren, ... verschillen.
    Daarom leg ik graag uit waarom ik de ene een 1 geef en de andere een 10.
    Commentaar is dus in de eerste plaats bedoeld voor de fotograaf zelf.

    B. Commentaar geven en zelf deelnemen?

    Ja, en wel om 2 redenen.

    a. Eén van de regels van de challenge is anomieme deelname.
    Door alle foto's, behalve die van jezelf te becommentariëren, overtreed je deze regel.

    b. De vraag die op ELK sollicitatie-gesprek wordt gesteld: geef eens enkele positieve en negatieve kanten van jezelf?
    Er is dus niks verkeerd met je eigen werk te beoordelen. Integendeel, het dwingt je na te denken.

    C. Worden de scores beïnvloed door commentaren?

    Neen. Het commentaar is de subjectieve mening van 1 persoon en iedereen is vrij om het daarmee op een beleefde en gefundeerde manier mee eens of oneens te zijn.
    Het duidelijk bewijs: ik heb de inzending van Wim (http://challenge.belgiumdigital.com/..._display_media) als 'niet goed' beoordeeld en een 2 gegeven (waarom: lees de commentaar... ), maar hij is toch mooi 4de geworden.
    Mijn 'goed tot zeer goed' beoordeling voor LLuc (http://challenge.belgiumdigital.com/..._display_media) is dan weer 'maar' 20ste geworden, 1 plaats achter de 'niet goed' beoordeelde inzending van inge.pics (http://challenge.belgiumdigital.com/..._display_media)
    Voor de rest zat ik wel redelijk juist ;-))

    Besluit.
    Voor mij mag het commentaar blijven want dat is een manier om aan de inzender duidelijk te maken waarom je zijn/haar foto goed of niet goed vindt.
    Mijn inzending heeft redelijk goede punten gekregen. Ik heb 2 keer een 2 gekregen. Persoonlijk had ik het fijn gevonden te weten waarom, maar ik heb geen negatieve commentaar gezien...
    Dus commentaar, ja graag...

  • #2
    Re: Commentaar of niet...

    Dit volg ik volledig. Trouwens dit is ook mijn werkwijze.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Commentaar of niet...

      Ik ben voor commentaar, alhoewel ik daar zelf helaas niet goed in ben.

      @VQB
      Dat commentaar geen invloed kan hebben, hmm, dat hangt ook grotendeels af van hoe de commentaar is opgebouwd.
      In jouw specifiek geval zou ik willen voorstellen dat je je eigen beoordeling "Mijn oordeel: ..... (niet goed - matig - goed - zeer goed)" zou willen weg laten.
      Ik denk dat dit onbewust wel invloed kan hebben.
      De rest van jouw commentaar is zoals die van Wim prima en waarvoor dank aan beide.
      Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
      M.v.g. Marc

      Comment


      • #4
        Re: Commentaar of niet...

        @ VBQ : Ik ben het er mee eens.
        Ik ontving 2x 1 ster, 2x twee sterren en 1x drie sterren gevolgd door enkele positievere.
        Maar - buiten de 2 terechte kritische beoordelingen – kreeg ik geen enkele negatieve commentaar.
        Denk nu niet dat ik dit post omdat ik ontevreden ben over mijn beoordelingen of de verkregen sterren.
        Want als amateur post ik hier mijn foto's juist om uit die commentaren mijn kennis bij te schaven.
        En daar wringt het schoentje …
        Wie iemand 1, 2 of 3 sterren geeft vind de foto slecht of toch ondermaats want anders geef je dat cijfer niet …. of toch ???
        Wel, ik vind dat als je iemand zo beoordeeld je ook de beleefdheid / verplichting moet hebben om te zeggen wat je er slecht aan vindt.
        Hoe kan degene die zijn foto geplaatst heeft anders weten waar hij in de toekomst moet opletten ?

        Vraag aan BDChallenge : als iemand een beoordeling wilt plaatsen zou dat alleen moeten kunnen als men een "anoniem" beetje extra uitleg geeft.
        Misschien krijg je dan minder beoordelingen maar ook minder fake stemmen.
        Maar op termijn gaan de commentaren en dus ook het aantal sterren oprechter zijn.
        Zo kan ook de BD-crew trouwens sneller vaststellen of het om een “onderkruiper” of een terechte beoordeling gaat.
        Een zéér negatieve beoordeling gecombineerd met een positieve commentaar zou wel uitermate verdacht zijn, nietwaar.

        Comment


        • #5
          Re: Commentaar of niet...

          Misschien nog een tip voor BDChallenge:

          Maak de commentaren pas NA het afsluiten van de stemmingen voor iedereen openbaar.
          Dan is de discussie over het "wel" of "niet" beïnvloeden door het plaatsen van beoordelingen meteen uitgesloten.

          Tussen start en eindtermijn van de beoordelingen zouden geposte commentaren alleen door de betrokken ( beoordeelde en beoordelaar ) gelezen kunnen worden.
          En dan kan ( via een reply ) er onderlinge communicatie tussen de beide betrokkenen gevoerd worden.
          Het zal - in de wetenschap dat het toch openbaar wordt - zeker geen scheldpartij worden ( denk ik )
          Vermits iedere ingezonden foto anoniem is hoeft de commentaarschrijver niet voor een revanche te vrezen.

          Comment


          • #6
            Re: Commentaar of niet...

            Met goed gefundeerde commentaar heb ik helemaal geen probleem en zowel VQB al Wim doen dit tot nu toe voortreffelijk.Wat ik wel jammer vind is dat het klassement
            van de foto's tijdens de challenge te volgen is. Moest dit euvel verholpen worden zou de eindrangschikking er (soms) nog anders uitzien. @ VQB, die 2x2 die je gekregen hebt zijn waarschijnlijk puur
            tactische stemmen. In de laatste 2 challenges ben ik 2x tegen een 1 aangelopen, ik lig daar niet meer van wakker dat is gewoon "part of the game" niet leuk maar wat doe je er aan.

            En nu op naar de volgende ........Knopen

            Mvg Yves.
            Last edited by yves23; 1 april 2017, 19:10.
            What you see is what you get

            Comment


            • #7
              Re: Commentaar of niet...

              MP61, ik heb sterk getwijfeld of ik mijn beoordeling erbij zou zetten of niet. Maar ik denk dat je deels gelijk hebt dus ik zal ze voortaan weglaten.

              Comment


              • #8
                Re: Commentaar of niet...

                Oorspronkelijk geplaatst door VQB Bekijk bericht
                MP61, ik heb sterk getwijfeld of ik mijn beoordeling erbij zou zetten of niet. Maar ik denk dat je deels gelijk hebt dus ik zal ze voortaan weglaten.
                Dan betekent dat je jezelf uit sluit. De foto waar geen commentaar op komt is de auteur van ...
                In januari veroorzaakte het plotse geven van commentaar een ware heksenjacht. Lees de reacties er maar even op na.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Commentaar of niet...

                  Het verbergen van commentaren tijdens het geven van commentaar (?) is een moeilijke zaak en daar leent het softwarepakket zich niet toe.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Mikko2 Bekijk bericht
                  Misschien nog een tip voor BDChallenge:

                  Maak de commentaren pas NA het afsluiten van de stemmingen voor iedereen openbaar.
                  Dan is de discussie over het "wel" of "niet" beïnvloeden door het plaatsen van beoordelingen meteen uitgesloten.

                  Tussen start en eindtermijn van de beoordelingen zouden geposte commentaren alleen door de betrokken ( beoordeelde en beoordelaar ) gelezen kunnen worden.
                  En dan kan ( via een reply ) er onderlinge communicatie tussen de beide betrokkenen gevoerd worden.
                  Het zal - in de wetenschap dat het toch openbaar wordt - zeker geen scheldpartij worden ( denk ik )
                  Vermits iedere ingezonden foto anoniem is hoeft de commentaarschrijver niet voor een revanche te vrezen.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Commentaar of niet...

                    Terechte opmerking. Ik weet het niet maar eventueel kan dit een oplossing brengen.
                    De afgesloten challenges worden per definitie in volgorde van punten geplaatst. Laat hier GEEN andere sortering toe (dus, verwijder de sorteeropties).
                    De lopende challenge. Ook hier GEEN sorteringoptie toe laten. De beelden tonen in volgorde van bestandsnaam-nummer zoals die momenteel wordt aangemaakt.
                    De aangeboden sorteeropties bieden in feite geen enkele aanvulling.


                    Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                    Met goed gefundeerde commentaar heb ik helemaal geen probleem en zowel VQB al Wim doen dit tot nu toe voortreffelijk.Wat ik wel jammer vind is dat het klassement
                    van de foto's tijdens de challenge te volgen is. Moest dit euvel verholpen worden zou de eindrangschikking er (soms) nog anders uitzien. @ VQB, die 2x2 die je gekregen hebt zijn waarschijnlijk puur
                    tactische stemmen. In de laatste 2 challenges ben ik 2x tegen een 1 aangelopen, ik lig daar niet meer van wakker dat is gewoon "part of the game" niet leuk maar wat doe je er aan.

                    En nu op naar de volgende ........Knopen

                    Mvg Yves.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Commentaar of niet...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Dan betekent dat je jezelf uit sluit. De foto waar geen commentaar op komt is de auteur van ...
                      In januari veroorzaakte het plotse geven van commentaar een ware heksenjacht. Lees de reacties er maar even op na.
                      Ik ga de eind-beoordeling op het einde van elke commentaar weglaten, niet de commentaar zelf. Dus de 'niet goed matig goed zeer goed' gaat weg, de rest blijft.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Commentaar of niet...

                        De sortering weglaten zou de grootste stap in de goede richting zijn.
                        Commentaren pas zichtbaar maken als de challenge afgelopen is dat zou ook beter zijn en zoiets kan niet moeilijk in te bouwen zijn, paketten konden in mijn tijd gecustomised worden via userexits, is men er ondertussen op achteruitgegaan ?
                        Vroeger in de versie van voor de softwarewijziging kon je een inzending terugtrekken en een a.d.h. van de gekregen tips verbeterde versie insturen, nu kan dat niet meer en dan volstaat het toch dat men pas na sluiting van de challenge de mogelijke verbeterpunten ziet. Dat zijn dan toch eerder mogelijke aandachtspunten voor in de toekomst.
                        Als dan de commentaren pas vrijkomen na de betreffende challenge dan zou de eindbeoordeling van VQB niet meer storend maar eerder positief overkomen .
                        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Commentaar of niet...

                          Bericht verwijderd door Mikko2 = reden dubbel geplaatst
                          Last edited by Mikko2; 3 april 2017, 11:22. Reden: dubbel geplaatst

                          Comment


                          • #14
                            Re: Commentaar of niet...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                            Het verbergen van commentaren tijdens het geven van commentaar (?) is een moeilijke zaak en daar leent het softwarepakket zich niet toe.
                            Hey Wim,

                            ik ben een Junior Lid en weet niet wat softwarematig mogelijk is maar ik merk een vraagteken in uw antwoord en daarom even deze verduidelijking.
                            Door de commentaren (net zoals de Populariteit / Stemmen) pas op het einde van de Challenge openbaar te maken is beïnvloeding hoe dan ook uitgesloten.

                            Met - indien mogelijk - de uitzondering van als bv. ik een commentaar bij U zou posten ( of omgekeerd ) dat we dan via een reply met elkaar kunnen communiceren.
                            Op die manier blijft het anoniem tot het einde van de opdracht maar kunnen we gemakkelijker verduidelijken waarom de foto zo genomen is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Commentaar of niet...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mikko2 Bekijk bericht
                              Hey Wim,

                              ik ben een Junior Lid en weet niet wat softwarematig mogelijk is maar ik merk een vraagteken in uw antwoord en daarom even deze verduidelijking.
                              Door de commentaren (net zoals de Populariteit / Stemmen) pas op het einde van de Challenge openbaar te maken is beïnvloeding hoe dan ook uitgesloten.

                              Met - indien mogelijk - de uitzondering van als bv. ik een commentaar bij U zou posten ( of omgekeerd ) dat we dan via een reply met elkaar kunnen communiceren.
                              Op die manier blijft het anoniem tot het einde van de opdracht maar kunnen we gemakkelijker verduidelijken waarom de foto zo genomen is.
                              Moeilijkheid is dat je een editing toe laat tijdens de challenge die door niemand buiten jezelf zichtbaar is. Niet zo evident en is normaliter geen basisconcept in dat soort zaken.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X