Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief: 3-wegskop of joystick kop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief: 3-wegskop of joystick kop?

    Hoi,

    Ik heb 2 statieven, 1 die al wat jaren gezien heeft en een gloednieuwe.
    Nu begin ik te twijfelen aan de aankoop van mijn nieuwe.

    Mijn oudje is een Manfrotto 190 DB met Manfrotto 141RC kop.
    Dat is een kop met 3 "handvaten" om vast te zetten.
    Ik ben hier zeer tevreden van geweest, bleef zeer stabiel staan.

    Nu zijn we enkele jaren verder en ik wil vereenvoudigen, qua camera en statief.
    Zo heb ik mijn SLR vervangen door een compact camera met zeer sterke zoom.
    Ook mijn statief wilde ik vervangen en ik heb een Manfrotto Compact Action gekocht.
    De reden om die aan te kopen was omdat hij veel lichter is en ik die gemakkelijker en sneller kan meenemen in het veld.
    Ook de joystick ipv 3 "handvaten" interesseerde, denkende dat dat sneller werkt.

    Maar hij stelt me redelijk teleur en ik vroeg me af of het aan mij ligt of het echt een probleem is.
    De kop blijft niet op zijn plek staan als ik hem vast zet (het heeft een scroll-wheel locking mechanisme).
    Als ik hem in een bepaalde positie zet, blijft hij lichtjes bewegen en moet ik hem vasthouden.
    Dat is natuurlijk niet de bedoeling, daar ikzelf natuurlijk lichtjes beweeg.
    Aangezien ik vooral sterke zoom en macro doe, waarbij de camera best zeer stil staat, is dit een probleem.

    Weet iemand of hier iets aan te doen is, ik iets mis doe of dit een gekend probleem is van dit statief?
    En indien dit een gekend probleem is, kan ik misschien mijn 3-wegskop op het compact statief zetten of niet?

    Alvast bedankt!
    Blacky

  • #2
    Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

    kan ik misschien mijn 3-wegskop op het compact statief zetten
    kan je dat zelf niet onderzoeken???

    Principieel is het een gewenningsproces... ene joy is geen drieweg en weet je zeker dat je aan de juiste wieltjes draaid...

    Comment


    • #3
      Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

      Of is dat zelf niet kan onderzoeken? Goh, ik ben niet zo technisch aangelegd...
      En ja, eris maar 1 wieltje op de joystick om aan te draaien om vast te zetten.
      Dus ben redelijk zeker dat ik het juiste wieltje gebruik...

      Ik draai jet zo hard mogelijk vast, maar geen succes.
      Ik hoopte dat er hier misschien mense waren met ervaring met de Compact Action.

      Comment


      • #4
        Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

        Je ziet al aan de technische specificaties van zo'n manfrotto compact action statief dat dat eeg nipt is, 4 benen ipv 3, joystick....
        Ik denk dat het geheel gewoon te licht is voor wat je wilt doen...

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

          Die heeft 3 benen hoor, geen 4...
          Statief blijft goed stevig staan.
          Het is de kop die moeilijk doet...

          Comment


          • #6
            Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

            Oorspronkelijk geplaatst door BlackScorpion Bekijk bericht
            Hoi,

            Ik heb 2 statieven, 1 die al wat jaren gezien heeft en een gloednieuwe.
            Nu begin ik te twijfelen aan de aankoop van mijn nieuwe.

            Mijn oudje is een Manfrotto 190 DB met Manfrotto 141RC kop.
            Ik zag net je andere statief topic en ik herkende je pas nadat ik: "Manfrotto Compact Action gekocht" las. Let niet altijd op de nics van de TS.
            Maar ik heb ook een Manfrotto 190DB ofzo en ik zou wel gaan voor een statief van deze stevigheid en waarschijnlijk zwaarte als je niet voor carbon gaat. Ik ben bang dat de Compact Action altijd minder stabiel zal zijn. Voor de lichtte telen stand zal het nog voldoen. Maar voor flinke tele en de macro zou ik eigenlijk je 190DB gebruiken. Eventueel met een andere kop.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

              je statief is slechts bedoeld voor een toestel van max 1.5 kg en dat is waarschijnlijk te nipt voor uw combinatie. Als ik het statief op internet bekijk denk ik dat het maar bedoeld is voor een compactje maar niet voor je systeemcamera.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

                Mijn oudje is nog niet verkocht, dus heb hem nog.
                Maar vind hem te zwaar en te lang (opgevouwen) om het veld in te nemen.
                Daarom zocht ik een compactere en lichtere en kwam ik bij de Manfrotto Compact.

                Spijtig dat ik niet gezien had dat ze de Advance ook hadden en niet enkel de Action.
                Qua stabiliteit denk ik dat de Compacts wel meevallen voor mijn bridgecam.
                Maar de kop lijkt niet stabiel genoeg (niet hard genoeg vast kunnen zetten).
                Spijtig dat ik niet een andere kop erop kan zetten, althans staat toch in de specs dat dat niet kan.

                Comment


                • #9
                  Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

                  normaal kun je de kop er afvijzen hoor. Pak de middenzuil vast en de kop een doe eens een poging.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

                    Hoi,

                    van een "standaardje" wat 1,5 kg mag dragen, kan en mag je niet veel stabiliteit verwachten...
                    Ik vrees dat u onder de maat gekocht heeft...
                    Voor een beetje stabiliteit, raad ik u aan om naar een draagkracht van minimaal 5 tot 8 kg te kijken.
                    Prijzen schommelen dan om en nabij de €100,- ŕ €150,- voor een beetje kwaliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

                      Misschien het geheel eens meenemen naar de fotoboer waar je het gekocht hebt ? Die kan je allicht wel meer duiding geven. Of is dit ...ouderwets ???

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

                        Ehm... gekocht via een webwinkel die wat te ver is om heen te gaan.
                        Al gehoord of ik hem elders kan ruilen en bijbetalen voor de 3 wegskop-versie van dezelfde, die kan tot 3 kg aan.
                        Maar ondanks hij 1 maand oud is en maar 1 keer gebruikt, geven ze maar 10 euro (70 euro betaald).

                        Voorlopig hou ik hem en ga ik eens letterlijk in het veld proberen.
                        Als die daar redelijk is voor vogels te fotograferen, maakt hij een kans om te blijven.
                        Anders... ik kan eens proberen er een andere kop op te zetten, maar volgens de handleiding kan dat niet...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief: 3-wegskop of joystick kop?

                          Hoi,

                          natuurlijk hoop ik voor u, dat het gaat zoals u wenst.
                          Lees hier het topic "Het grote statieven-statiefkoppen topic" eens door.
                          23 bladzijden ervaringen en meningen, daar kunt u behoorlijk wijzer van worden, mits u daar al open voor staat.
                          Mocht dít statief niet aan uw eisen voldoen, zie het niet direct als een "fout", maar een stap in het "leerproces".
                          Ik begon ook met een klein statief... Materiaal groeit en je leert bij.
                          Heb nu statief nummer 4 en 5... 1x carbon, 1x aluminium,1x goed balhoofd,1x schommelkop... €1000 geďnvesteerd, wat een leven lang mee zal gaan...

                          Comment

                          Working...
                          X