Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

    Voor de aankomende communie van onze zoon zou ik graag zelf de uitnodigingen maken.
    De foto zou van de zoon en hond liggend in het gras moeten zijn en al wat daarachter komt zou in "bokje" moeten komen, wazig dus.
    Kan dit ook manipuleren met Photoshop maar Engelstalige forums beweren dat het wel degelijk te voltrekken is met mijn huidige apparatuur!
    Alleen, al die termen en dan in het Engels?
    Kan er mij iemand enkele tips geven hoe dit te doen, wel geen te ingewikkelde woorden gebruiken want mijn kennis van sluitertijden, belichtingen, enz.... zijn niet al te ver gevorderd!
    Dank voor het begrip en eventuele uitleg
    Mvg. Kurt

  • #2
    Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

    Kurt,
    Hoewel ik dit destijds met mijn D90 en kitlens 18-105 niet heb geprobeerd denk ik dat dit moet lukken als je kiest voor je grootste diafragma-opening en ervoor zorgt dat er voldoende afstand is tussen je zoon en de achtergrond. Zorg ook dat er in je achtergrond wat lichtere vlekken zitten ( lichtvlekken of lichtere kleur) dan moet dit wel lukken.

    Succes met je shoot
    John
    Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand ...... Iedereen denkt er genoeg van te hebben !!!

    Comment


    • #3
      Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

      Dank John,

      maar dit is net het probleem, ben niet echt vertrouwd met de termen, daarom zit ik in het "beginnershoekje" hé
      Wat bedoel je met grootste diafragma opening, op welke stand moet mijn camera staan? Heb altijd op "Auto" foto's gemaakt en weet voor zulke technieken dat ik instellingen handmatig moet aanpassen? Voor te beginnen op welke stand moet mijn camera staan, M-A-S of -P?
      Als ik die foto's kan maken voor zijn communie kan ik achteraf eens grondig beginnen uitkijken voor de meer geavanceerde technieken dus zal op zoek gaan naar een goed boek en er mij eens proberen in te verdiepen. Want werk graag met videocamera ook maar wil af van die "AUTO" stand!
      Mvg. Kurt

      Comment


      • #4
        Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

        Eigenlijk hoort dit bij tips en tricks en niet in de beginnershoek, hier zou je foto's moeten tonen.
        Als je enkel de groene automaat gewoon bent kan je best eens wat lezen over de belichtingsdriehoek, en het effect van het diafragma.
        het meest praktische in jouw geval nu is je toestel op A(v) diafragmavoorkeuze te zetten Dan past de camera de sluitertijd aan voor een goede belichting en om dan een zo klein mogelijk getal te kiezen. Dit getal is de noemer van een breuk (vb 1/3.5 of 1/5.6), vandaar hoe kleiner het getal hoe groter de opening. Bij jouw lens ga je best niet volledig ingezoomd werken want op 18mm is de grootste opening 3.5 en op 108mm is dat 5.6. Ik zou ook niet op 18mm werken om dat dit teveel vervorming gaat geven.

        Comment


        • #5
          Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

          Bedankt kawaracer; zal dit handhaven en uitproberen, dank voor deze uitleg aan een newbie.
          Mvg. Kurt

          Comment


          • #6
            Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

            Denk dat je best eens kijkt op digitalphotographyschool of op youtube. Jouw lens is niet echt geschikt om een mooie bokeh te verkrijgen. Als je eens wat tutorials bekijkt zal je merken dat die fotografen allemaal werken met een 2.0 of 1.8 lens. Hoe groter je diafragma hoe meer wazige achtergrond, dat is echt basiskennis.

            https://digital-photography-school.com/
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

              Als je zo denkt dan moet je ook een FF gaan aanprijzen. Om met het materiaal dat hij heeft moet hij de het diafragma zo groot mogelijk maken en zorgen voor voldoende afstand met de achtergrond

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

                Oorspronkelijk geplaatst door kurveekyl Bekijk bericht
                Voor de aankomende communie van onze zoon zou ik graag zelf de uitnodigingen maken.
                De foto zou van de zoon en hond liggend in het gras moeten zijn en al wat daarachter komt zou in "bokje" moeten komen, wazig dus.
                Kan dit ook manipuleren met Photoshop maar Engelstalige forums beweren dat het wel degelijk te voltrekken is met mijn huidige apparatuur!
                Alleen, al die termen en dan in het Engels?
                Kan er mij iemand enkele tips geven hoe dit te doen, wel geen te ingewikkelde woorden gebruiken want mijn kennis van sluitertijden, belichtingen, enz.... zijn niet al te ver gevorderd!
                Dank voor het begrip en eventuele uitleg
                Mvg. Kurt
                De beste optie, koop een tweedehands 50mm 1.8 lens. (en verkoop ze terug tweedehands) dit zal een zo goed als nul operatie zijn kwa prijs.
                Maar weet als je een 50mm 1.8 koopt wil je deze nooit meer kwijt.

                Comment


                • #9
                  Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

                  Moderator Note: verplaatst vanuit de 'Beginnershoek', waar enkel foto's thuis horen.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                    Eigenlijk hoort dit bij tips en tricks en niet in de beginnershoek, hier zou je foto's moeten tonen.
                    Als je enkel de groene automaat gewoon bent kan je best eens wat lezen over de belichtingsdriehoek, en het effect van het diafragma.
                    het meest praktische in jouw geval nu is je toestel op A(v) diafragmavoorkeuze te zetten Dan past de camera de sluitertijd aan voor een goede belichting en om dan een zo klein mogelijk getal te kiezen. Dit getal is de noemer van een breuk (vb 1/3.5 of 1/5.6), vandaar hoe kleiner het getal hoe groter de opening. Bij jouw lens ga je best niet volledig ingezoomd werken want op 18mm is de grootste opening 3.5 en op 108mm is dat 5.6. Ik zou ook niet op 18mm werken om dat dit teveel vervorming gaat geven.
                    Dat is pas een kemel schieten.
                    Bokeh heeft ook met brandpuntafstand te maken (groothoek -> weinig Bokeh -> tele veel bokeh) bekijk het eens in http://www.dofmaster.com/doftable.html.

                    18 mm 3.6 op 1 meter geeft 2 meter DOF
                    100 mm 5.6 op 5 meter geeft 0.5 meter DOF
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bokeh foto met Nikon D90 en 18-105 mm lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Dat is pas een kemel schieten.
                      Bokeh heeft ook met brandpuntafstand te maken (groothoek -> weinig Bokeh -> tele veel bokeh) bekijk het eens in http://www.dofmaster.com/doftable.html.

                      18 mm 3.6 op 1 meter geeft 2 meter DOF
                      100 mm 5.6 op 5 meter geeft 0.5 meter DOF
                      Een DOF calculator gebruiken is wel een goede tip maar je moet dan wel juist gegevens ingeven.
                      Waar jij die 2m DOF haalt weet ik niet, de resultaten die ik krijg zijn de volgende
                      en om dan volledig te zijn moet je ook rekening houden met hoe het diafragma sluit naarmate de zoom, bij deze lens zit het verloop ongeveer zo
                      op 18mm f3.6 (op 1m afstand geeft 0.45m DOF)
                      op 24mm f4 (op 1.5m afstand geeft 0.64m DOF)
                      op 35mm f4.5 (op 2m afstand geeft 0.59m DOF)
                      op 50mm f5 (op 3m afstand geeft 0.72m DOF)
                      op 70mm f5.6 (op 4m afstand geeft 0.73m DOF)
                      op 105mm f5.6 (op 5m afstand geeft 0.50m DOF)
                      De afstand tot je onderwerp moet vergroten om de zelfde beeldvulling te krijgen, dit is maar een schatting of dit echt klopt daar ben ik niet zeker van.
                      Volgens deze resultaten heb ik de bal toch niet zo mis geslagen,
                      Ik heb een D90 en ik gebruik daar regelmatig de 18-105 op en ik was op mijn gevoel voort gegaan en had dit eerst niet na gerekend

                      Comment

                      Working...
                      X