Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke statief kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke statief kopen?

    hallo,

    Ik heb nog geen statief daar ik dat voorheen niet echt miste maar nu door fotografielessen te volgen zie ik het nut er meer van in

    Ik heb een D500 met een 17-55 f2.8 en een flits SB900

    ter info:
    Wij maken elk jaar een grote rondreis met onze kindjes met de rugzak, het altijd goed wikken en wegen wat we allemaal meedoen. Veel mag hij dus niet wegen. LOL
    ik ben 1m78 (misschien ook belangrijk)

    Wat raden jullie mij aan? jullie ervaring?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Welke statief kopen?

    Wat wil je uitgeven? Ga voor een dure lichte stevige Carbon en anders een goedkopere stevige zware stalen statief. Nieuw moet je denk ik wel rekenen op 150 a 250 euro voor de stalen. Carbon is wel wat duurder. Maar de prijzen ken ik niet.

    De statieven. Van paar tientjes zijn eigenlijk voor een spiegelreflex niks waard. Merken als Manfrotto hebben mooie statieven. Maar ook die heb je in te lichte uitvoeringen vind ik. Een kennis van mij heeft zo'n dunne Manfrotto, maar ik vind hem maar slap.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Welke statief kopen?

      Oorspronkelijk geplaatst door stephanie24 Bekijk bericht
      hallo,

      Ik heb nog geen statief daar ik dat voorheen niet echt miste maar nu door fotografielessen te volgen zie ik het nut er meer van in

      Ik heb een D500 met een 17-55 f2.8 en een flits SB900



      ter info:
      Wij maken elk jaar een grote rondreis met onze kindjes met de rugzak, het altijd goed wikken en wegen wat we allemaal meedoen. Veel mag hij dus niet wegen. LOL
      ik ben 1m78 (misschien ook belangrijk)

      Wat raden jullie mij aan? jullie ervaring?

      alvast bedankt
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

      Comment


      • #4
        Re: Welke statief kopen?

        Voor op reis gebruik ik een Rollei C5i Carbon.
        Heel tevreden van en nog betaalbaar.

        Tripods ✓ Filters ✓ Studio Flashes ✓ Backpacks ✓ Softboxes ✓ Permanent LED Light ✓ Actioncams ✓ Gimbals ✓ Free shipping from 100 € ➤ Order now.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Welke statief kopen?

          Hoi Stephanie24,

          het is wel goed om het door Eenbes aangegeven topic eens goed door te lezen.
          Je wordt daar een stuk wijzer van, door de ervaringen van anderen.
          Daarnaast moet je jezelf afvragen, waarvoor en waarmee ga ik het statief gebruiken.
          Met name de vraag: welk materiaal ga ik er nú op gebruiken en welk materiaal wil ik er in de toekomst op gaan gebruiken.
          Omdat ik mijn groei in fotografie én het materiaal daarvoor niet in heb kunnen schatten, heb ik nu statief nummer 4 en 5 in bezit...
          Statiefje 1 was een cheapy dingetje voor een klein en heel licht cameraatje... Die heb ik ook nog, nu om een flitser op te zetten...
          Nummer 2 en 3 waren al beter (en duurder), maar werden door gebruik van andere en zwaardere apparatuur in de loop der tijd te licht en onvoldoende stabiel.
          Die heb ik weer kunnen verkopen, maar dat kost wel geld (leergeld).
          Nummer 4 is een Sirui carbon statief, de N-3204X, een zeer stabiel statief en geschikt voor gebruik met mijn Full Frame camera plus Sigma 150-600 lens.
          Deze is wel behoorlijk prijzig... kost een slordige €490,-... zonder kop...
          Maar omdat dit statief ingevouwen 515 mm lang is, past deze niet in huidige bemating van handbagage.
          Dus kwam statief nummer 5... een aluminium statief, ook van Sirui, de T-2005X, welke 384 mm meet in opgevouwen toestand.
          Ik had statief nummer 2 en 3 (in ieder geval 3) misschien kunnen voorkomen als ik dat genoemde topic eerder had door gelezen...
          Maar goed, ik heb wél geleerd in de loop der tijd.

          Comment


          • #6
            Re: Welke statief kopen?

            Zoals hierboven, heel veel info beschikbaar over de voor- en nadelen van een statief, je zal merken dat er heel veel verschillen in kwaliteits zijn.
            In orde van stabiliteit: 1) Hout, 2) Carbon, 3) Aluminium.
            1) Hout valt mee in prijs, maar is niet bepaald 'reis'vriendelijk.
            2) Carbon is het duurste en het lichtste. Eigenlijk ideaal om overal mee te nemen.
            3) Aluminium is zwaarder en goedkoper, maar sterker onderhevig aan trillingen. Ik heb de test nog zelf gedaan, het verschil was opvallend.
            Aantal uitschuifbare segmenten best houden tot het minimum; 3 is ideaal, 4 is ook nog ok, 5 is te veel.
            De dikte van de segmenten (lees poten) bepaalt de stabiliteit en het verminderen van de trillingen. Kijk vooral naar de dikte van de dunste segmenten !
            Dit zal het statief weliswaar iets zwaarder maken, maar wel een stuk steviger. Tussen de 1500 ŕ 1800 gram is vrij ideaal voor carbon (draagbaarheid versus stabiliteit)
            Uitschuiven middenkolom is te vermijden, het verhoogt opnieuw de trillingen.
            Balhoofd of driewegkop; beiden zijn goed maar voor een goed balhoofd dien je veel geld neer te tellen.
            Drieweg is misschien iets minder wendbaar maar kan een goede economische keuze zijn.
            Arca Swiss koppelingen zijn altijd meegenomen (vrij universeel en veel accessoires verkrijgbaar).
            Gitzo is de duurste en een een begrip, maar oa merken als Benro en Sirui zijn heden ten dage al even goed. En dit voor veel minder geld.
            Bekijk eens de Travel Angel serie van Benro: http://benro.nl/prdtyp.php?id=TravelAngel
            Of de Sirui equivalent: http://www.sirui.eu/en/products/tripods/txle-serie/
            Je eigenlijke werkhoogte is een stuk lager dan je gestalte (reken op minimaal 20 ŕ 25 cm lager, hoogte statiefkop, camera-oculair en ooghoogte verrekend).
            Dit ook is het resultaat van vele jaren wikken en wegen en een paar miskopen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Welke statief kopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Wat wil je uitgeven? Ga voor een dure lichte stevige Carbon en anders een goedkopere stevige zware stalen statief. Nieuw moet je denk ik wel rekenen op 150 a 250 euro voor de stalen. Carbon is wel wat duurder. Maar de prijzen ken ik niet.

              De statieven. Van paar tientjes zijn eigenlijk voor een spiegelreflex niks waard. Merken als Manfrotto hebben mooie statieven. Maar ook die heb je in te lichte uitvoeringen vind ik. Een kennis van mij heeft zo'n dunne Manfrotto, maar ik vind hem maar slap.
              Ik verkies toch eerder iets lichts want we reizen met de rugzak met twee kindjes en dan is elke 100gram er eentje teveel :-)

              Comment


              • #8
                Re: Welke statief kopen?

                Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                Hoi Stephanie24,

                het is wel goed om het door Eenbes aangegeven topic eens goed door te lezen.
                Je wordt daar een stuk wijzer van, door de ervaringen van anderen.
                Daarnaast moet je jezelf afvragen, waarvoor en waarmee ga ik het statief gebruiken.
                Met name de vraag: welk materiaal ga ik er nú op gebruiken en welk materiaal wil ik er in de toekomst op gaan gebruiken.
                Omdat ik mijn groei in fotografie én het materiaal daarvoor niet in heb kunnen schatten, heb ik nu statief nummer 4 en 5 in bezit...
                Statiefje 1 was een cheapy dingetje voor een klein en heel licht cameraatje... Die heb ik ook nog, nu om een flitser op te zetten...
                Nummer 2 en 3 waren al beter (en duurder), maar werden door gebruik van andere en zwaardere apparatuur in de loop der tijd te licht en onvoldoende stabiel.
                Die heb ik weer kunnen verkopen, maar dat kost wel geld (leergeld).
                Nummer 4 is een Sirui carbon statief, de N-3204X, een zeer stabiel statief en geschikt voor gebruik met mijn Full Frame camera plus Sigma 150-600 lens.
                Deze is wel behoorlijk prijzig... kost een slordige €490,-... zonder kop...
                Maar omdat dit statief ingevouwen 515 mm lang is, past deze niet in huidige bemating van handbagage.
                Dus kwam statief nummer 5... een aluminium statief, ook van Sirui, de T-2005X, welke 384 mm meet in opgevouwen toestand.
                Ik had statief nummer 2 en 3 (in ieder geval 3) misschien kunnen voorkomen als ik dat genoemde topic eerder had door gelezen...
                Maar goed, ik heb wél geleerd in de loop der tijd.
                je statief 5 klinkt wel goed ;-) goed compact!
                ik zal hem toch het meest gebruiken met mijn D500 + 17-55 2.8f en dan nog eens mijn SB900 er op....

                Comment


                • #9
                  Re: Welke statief kopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  Zoals hierboven, heel veel info beschikbaar over de voor- en nadelen van een statief, je zal merken dat er heel veel verschillen in kwaliteits zijn.
                  In orde van stabiliteit: 1) Hout, 2) Carbon, 3) Aluminium.
                  1) Hout valt mee in prijs, maar is niet bepaald 'reis'vriendelijk.
                  2) Carbon is het duurste en het lichtste. Eigenlijk ideaal om overal mee te nemen.
                  3) Aluminium is zwaarder en goedkoper, maar sterker onderhevig aan trillingen. Ik heb de test nog zelf gedaan, het verschil was opvallend.
                  Aantal uitschuifbare segmenten best houden tot het minimum; 3 is ideaal, 4 is ook nog ok, 5 is te veel.
                  De dikte van de segmenten (lees poten) bepaalt de stabiliteit en het verminderen van de trillingen. Kijk vooral naar de dikte van de dunste segmenten !
                  Dit zal het statief weliswaar iets zwaarder maken, maar wel een stuk steviger. Tussen de 1500 ŕ 1800 gram is vrij ideaal voor carbon (draagbaarheid versus stabiliteit)
                  Uitschuiven middenkolom is te vermijden, het verhoogt opnieuw de trillingen.
                  Balhoofd of driewegkop; beiden zijn goed maar voor een goed balhoofd dien je veel geld neer te tellen.
                  Drieweg is misschien iets minder wendbaar maar kan een goede economische keuze zijn.
                  Arca Swiss koppelingen zijn altijd meegenomen (vrij universeel en veel accessoires verkrijgbaar).
                  Gitzo is de duurste en een een begrip, maar oa merken als Benro en Sirui zijn heden ten dage al even goed. En dit voor veel minder geld.
                  Bekijk eens de Travel Angel serie van Benro: http://benro.nl/prdtyp.php?id=TravelAngel
                  Of de Sirui equivalent: http://www.sirui.eu/en/products/tripods/txle-serie/
                  Je eigenlijke werkhoogte is een stuk lager dan je gestalte (reken op minimaal 20 ŕ 25 cm lager, hoogte statiefkop, camera-oculair en ooghoogte verrekend).
                  Dit ook is het resultaat van vele jaren wikken en wegen en een paar miskopen.
                  Amai, hele mooie samenvating!!
                  Ik ga toch het liefst voor een Carbon gaan, dat is al één iets dat ik weet ;-)
                  Sirui had ik al opgemerkt maar inderdaad niet goedkoop maar ja, als ik zo lees kan ik beter iets beter kopen dan eerst enkele miskopen, hihihi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke statief kopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door stephanie24 Bekijk bericht
                    Ik verkies toch eerder iets lichts want we reizen met de rugzak met twee kindjes en dan is elke 100gram er eentje teveel :-)
                    Oorspronkelijk geplaatst door stephanie24 Bekijk bericht
                    Amai, hele mooie samenvating!!
                    Ik ga toch het liefst voor een Carbon gaan, dat is al één iets dat ik weet ;-)
                    Sirui had ik al opgemerkt maar inderdaad niet goedkoop maar ja, als ik zo lees kan ik beter iets beter kopen dan eerst enkele miskopen, hihihi
                    Ik zou dan toch ook maar voor Carbon gaan
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke statief kopen?

                      Hoi,

                      keuze voor carbon, oké... maar een paar cijfers naast (onder) elkaar om te relativeren...?
                      Sirui T-2005X... Alu; ingeklapt 384 mm; 1450 gram; €159,-
                      Sirui T-2205X... Carbon; ingeklapt 384 mm; 1230 gram; €329,-
                      Sirui T-2004X... Alu; ingeklapt 422 mm; 1560 gram; €139,-
                      Sirui T-2204X... Carbon; ingeklapt 422 mm; 1260 gram; €329,-
                      Bij allen komt de kop nog bij.
                      De Sirui T-1005x viel af, omdat ik die te licht en niet voldoende stabiel vond (geprobeerd naast m'n huidige T-2005X).
                      Ík koos voor m'n 2e statief voor een kleine aluminium versie, omdat ik daar lichtere en korte lenzen op gebruik.
                      Trillingen hebben minder invloed dan bij gebruik van een flink lange lens.
                      Voor mijn Sigma 150-600 lens heb ik de Sirui N-3204X... Carbon; ingeklapt 515 mm. 1810 gram; €489,-
                      Gewichtsverschil tussen deze carbon en alu voorbeelden is een lunchpakketje boterhammen. Prijsverschil... een weekend weg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke statief kopen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                        Hoi,

                        keuze voor carbon, oké... maar een paar cijfers naast (onder) elkaar om te relativeren...?
                        Sirui T-2005X... Alu; ingeklapt 384 mm; 1450 gram; €159,-
                        Sirui T-2205X... Carbon; ingeklapt 384 mm; 1230 gram; €329,-
                        Sirui T-2004X... Alu; ingeklapt 422 mm; 1560 gram; €139,-
                        Sirui T-2204X... Carbon; ingeklapt 422 mm; 1260 gram; €329,-
                        Bij allen komt de kop nog bij.
                        De Sirui T-1005x viel af, omdat ik die te licht en niet voldoende stabiel vond (geprobeerd naast m'n huidige T-2005X).
                        Ík koos voor m'n 2e statief voor een kleine aluminium versie, omdat ik daar lichtere en korte lenzen op gebruik.
                        Trillingen hebben minder invloed dan bij gebruik van een flink lange lens.
                        Voor mijn Sigma 150-600 lens heb ik de Sirui N-3204X... Carbon; ingeklapt 515 mm. 1810 gram; €489,-
                        Gewichtsverschil tussen deze carbon en alu voorbeelden is een lunchpakketje boterhammen. Prijsverschil... een weekend weg...
                        Anderzijds, een goed (carbon) statief koop je maar 1 keer en heb je dan ook voor jaaaaaaaaren. En dit voor 200 euro verschil.
                        300 gram op 1,5 kg maakt toch wel een voelbaar verschil hoor.
                        En trillingen maken nu eenmaal het verschil tussen een haarscherpe en een iets minder scherpe foto, ongeacht de kwaliteit van de lens.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke statief kopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                          Hoi,

                          keuze voor carbon, oké... maar een paar cijfers naast (onder) elkaar om te relativeren...?
                          Sirui T-2005X... Alu; ingeklapt 384 mm; 1450 gram; €159,-
                          Sirui T-2205X... Carbon; ingeklapt 384 mm; 1230 gram; €329,-
                          Sirui T-2004X... Alu; ingeklapt 422 mm; 1560 gram; €139,-
                          Sirui T-2204X... Carbon; ingeklapt 422 mm; 1260 gram; €329,-
                          Bij allen komt de kop nog bij.
                          De Sirui T-1005x viel af, omdat ik die te licht en niet voldoende stabiel vond (geprobeerd naast m'n huidige T-2005X).
                          Ík koos voor m'n 2e statief voor een kleine aluminium versie, omdat ik daar lichtere en korte lenzen op gebruik.
                          Trillingen hebben minder invloed dan bij gebruik van een flink lange lens.
                          Voor mijn Sigma 150-600 lens heb ik de Sirui N-3204X... Carbon; ingeklapt 515 mm. 1810 gram; €489,-
                          Gewichtsverschil tussen deze carbon en alu voorbeelden is een lunchpakketje boterhammen. Prijsverschil... een weekend weg...
                          Adrie,
                          Iedere gram telt die je mee sleurt: ik ben vaak te voet op pad in de natuur en soms meer dan tien km. Dan neem je steeds het meest noodzakelijke mee, daarbij hoort immer een compact carbon statief. 25cc drinkwater ipv een halve liter.
                          Uiteraard is het glaswerk het zwaarst, maar zonder dat kun je beter thuis blijven. Wanneer je meest mobiel bent kun je even goed een stevig aluminium statief meenemen, aan trillingen zul je nauwelijks of geen verschil merken met een carbon van hetzelfde type.
                          Waar je vooral op moet letten is het aantal segmenten van de poten: niet meer dan drie is het beste.


                          Helaas wordt hier in dit draadje over 'welk statief kopen' voor de tigste keer de discussie overgedaan die al zeer uitvoerig aan de orde is in: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ic-399613.html
                          Last edited by Eenbes; 29 maart 2017, 11:27.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke statief kopen?

                            Sorry voor het ongemak!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke statief kopen?

                              Stephanie24,

                              ík vind, dat je jezelf nergens voor hoeft te verontschuldigen.
                              Op deze manier wordt ook iedere keer dat topic weer aangehaald en extra aandacht gegeven.
                              En je kan natuurlijk altijd, wanneer je een discussie ziet, die voor de "tigste keer" geplaatst wordt ook gewoon overslaan...
                              Dan hoef je jezelf er ook niet aan te ergeren.
                              Als iedereen uit zichzelf het gehele Internet af gaat zoeken, niets vraagt... dan blijft dit forum leeg.

                              Comment

                              Working...
                              X