Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterrenfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sterrenfotografie

    vraagje ;eerst en vooral ik ken niet veel van sterrenbeelden of andere verschijnselen aan de hemel buiten dat ik wel de grote en kleine beer weet staan ,maar ik weet wel hoe mooi de melkweg wel is op een foto ,ik ben van plan om volgende week in noord Frankrijk wat nachtelijke foto's te gaan nemen,de omstandigheden lijken mij ideaal geen maan en heldere nachten , en mijn wens is zoals zo velen denk ik ,om de melkweg op mijn beelden te zien staan ,is deze periode geschikt en zo ja in welke richting moet ik kijken ,ik heb al veel gegoogeld maar daaromtrent vind ik eigenlijk heel weinig ,iemand die mij hier op weg kan helpen aub ?

  • #2
    Re: sterrenfotografie

    Daar bestaan apps voor. Gewoon je GSM in de goede richting wijzen en hij vertelt je wat er te zien is.

    Comment


    • #3
      Re: sterrenfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
      Daar bestaan apps voor. Gewoon je GSM in de goede richting wijzen en hij vertelt je wat er te zien is.
      Ja dat heb ik ook en daar staan de sterrenbeelden op maar waar moet je dan kijken om de melkweg te zien, of miss in welk sterrenbeeld ligt het?

      Comment


      • #4
        Re: sterrenfotografie

        Skyview is een geweldige app en daar zie je de melkweg staan, je kan niet missen.

        Voor de melkweg gebruik ik een 14mm op full frame en dan trek je lukraak een foto en 9 op de 10 dat je de melkweg ziet staan. Zoniet je lens wat verzetten en zo vind je het wel.

        De melkweg zie je wel het hele jaar door, het is enkel het heldere centrum dat het best zichtbaar is in de maanden juni/juli rond middernacht.

        upload a gif

        uploading images
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: sterrenfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Skyview is een geweldige app en daar zie je de melkweg staan, je kan niet missen.

          Voor de melkweg gebruik ik een 14mm op full frame en dan trek je lukraak een foto en 9 op de 10 dat je de melkweg ziet staan. Zoniet je lens wat verzetten en zo vind je het wel.

          De melkweg zie je wel het hele jaar door, het is enkel het heldere centrum dat het best zichtbaar is in de maanden juni/juli rond middernacht.
          dank je wel voor deze uitleg hier ben ik zeker iets mee ,ik heb onlangs een breedhoek 14mm /2.8 gekocht met deze bedoeling ,en idd op FF , dit zal meteen ook een test van deze lens zijn en ik hoop de melkweg mooi in beeld te krijgen en hoop ook ver genoeg van lichtvervuiling te zitten ,
          ook dank voor deze app tip

          Comment


          • #6
            Re: sterrenfotografie

            Ken er ook niets van maar naar 't schijnt draait de melkweg rond de poolster. Dus als je je richt naar de poolster krijg je sterrensporen.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: sterrenfotografie

              Belangrijke voorwaarde om de melkweg goed te zien is dat het donker is.
              Hoe donkerder hoe beter. Daarom is een kaart met de lichtvervuiling een goed hulpmiddel.
              Als het pikkedonker is, op een dag met nieuwe maan en zonder lichtvervuiling, hoef je de Melkweg niet te zoeken. Die zie je gewoon : overweldigend.
              Of als de maan onder is : https://www.timeanddate.com/astronomy/moon/light.html
              Je ziet de melkweg het hele jaar door maar het begin van de zomer is de beste periode. Ongeveer nu dus...
              Mensen die vele mijlen ( 50 à 100) uit de kust op zee varen, ver van de lichtvervuiling, kunnen de Melkweg bewonderen in al zijn glorie met al die andere prachtige sterren erbij.
              Dat zien is fenomenaal, voor een stadsmens toch .

              Link: http://www.inquinamentoluminoso.it/w...pages/fig4.htm
              Last edited by Skitch; 24 maart 2017, 21:24.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                Re: sterrenfotografie

                Onderstaande site is daar ideaal voor en zoals je zal zien zal je al een heel eind moeten rijden om nog een echt donker plekje te vinden ;-)
                Maar het is zelfs met de huidige lichtpollutie bijna overal mogelijk om de melkweg vast te leggen



                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: sterrenfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Belangrijke voorwaarde om de melkweg goed te zien is dat het donker is.
                  Hoe donkerder hoe beter. Daarom is een kaart met de lichtvervuiling een goed hulpmiddel.
                  Als het pikkedonker is, op een dag met nieuwe maan en zonder lichtvervuiling, hoef je de Melkweg niet te zoeken. Die zie je gewoon : overweldigend.
                  In 2010 in Centraal Australië bewonderd: het is inderdaad super overweldigend: je moest bijna het zwart tussen de sterren gaan zoeken, ook buiten de Melkweg.
                  Noord Schotland en Noord Scandinavië lijken me ook te doen, over Noord Frankrijk heb ik twijfels.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: sterrenfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                    Ken er ook niets van maar naar 't schijnt draait de melkweg rond de poolster. Dus als je je richt naar de poolster krijg je sterrensporen.
                    Het zijn wij die draaien , de aardas staat ongeveer in één lijn met de poolster.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: sterrenfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Belangrijke voorwaarde om de melkweg goed te zien is dat het donker is.
                      Hoe donkerder hoe beter. Daarom is een kaart met de lichtvervuiling een goed hulpmiddel.
                      Als het pikkedonker is, op een dag met nieuwe maan en zonder lichtvervuiling, hoef je de Melkweg niet te zoeken. Die zie je gewoon : overweldigend.
                      Of als de maan onder is : https://www.timeanddate.com/astronomy/moon/light.html
                      Je ziet de melkweg het hele jaar door maar het begin van de zomer is de beste periode. Ongeveer nu dus...
                      Mensen die vele mijlen ( 50 à 100) uit de kust op zee varen, ver van de lichtvervuiling, kunnen de Melkweg bewonderen in al zijn glorie met al die andere prachtige sterren erbij.
                      Dat zien is fenomenaal, voor een stadsmens toch .

                      Link: http://www.inquinamentoluminoso.it/w...pages/fig4.htm
                      Wij zijn nu reeds twee keer op de Roque de los Muchachos op La Palma geweest bij donker, en inderdaad je weet niet wat je ziet .
                      Naar het schijnt is dit één van de beste oorden voor het bestuderen van de sterrenhemel en nog veel verder.
                      Waarom zouden er anders zoveel sterrenwachten en andere kijkers neergepoot zijn op deze top.
                      Lichtpolutie is er allerminst, op een deel van de top is het zelfs verboden bij nacht met kruislichten te rijden daar, je moet het zien te doen met je parkeerlichten.
                      Wel een hééél bochtige afdaling in het donker terug naar de bewoonde wereld. Je kan ook overnachten op de top in één van de observatoria, maar dan moet je wel een jaar tot een paar jaar op voorhand reserveren .

                      Je hoeft zelfs niet helemaal tot de top te rijden, onderweg zijn ook her en der speciale plaatsen (uitkijkpunten) aangelegd waar je prima de sterrenhemel kan bekijken/fotograferen.
                      Alhoewel er daar dan wel enige lichdtpolutie is.
                      Ik heb hier op het forum zelfs reeds heel mooie foto's gezien van de melkweg die gewoon genomen werden in Tazacorte, een havenstadje.

                      Voor de liefhebbers prima te koppelen dus aan een vakantie, want het eiland is natuurlijk overdag ook een aanrader, tenminste voor zij die van rust en kalmte houden, want discotheken en andere lawaaimakers vindt je er niet.
                      Maar niet allemaal tegelijk aub, het is daar nu nog een beetje rustig, laat het ons nog enkele jaren zo houden .
                      Last edited by Guest17; 25 maart 2017, 08:24.

                      Comment


                      • #12
                        Re: sterrenfotografie

                        dank jullie voor deze uitgebreide reacties ,ik had hier niets anders verwacht trouwens
                        ik ga naar een plaats in het noorden van Frankrijk waar ik op een heuvel sta en kwa lichtpollutie één van de betere plaatsjes zou zijn ,er wordt maandagavond een wolkenloze nacht gegeven met droge wind uit het oosten het is nieuwe maan ,als dit uitkomt dan denk ik de ideale omstandigheden te hebben ,en volgens Skitch zou hij nu in al zijn glorie moeten te zien zijn .
                        ik hoop hier volgende week een mooi resultaat te kunnen neerzetten !!!
                        nogmaals hartelijk dank iedereen

                        Comment


                        • #13
                          Re: sterrenfotografie

                          Hier 'n foto mét licht pollutie
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #14
                            Re: sterrenfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            Hier 'n foto mét licht pollutie
                            Om jaloers van te zijn [emoji6]

                            Comment


                            • #15
                              Re: sterrenfotografie

                              Moderator Note: Fotografisch onderwerp. Verplaatst van ChitChat naar Algemeen.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X