Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

    Vrijdagavond 17 maart 2017 is mijn fotozak vol met apparatuur gestolen op de IC trein Brussel-Amsterdam. De tas lag op het bagagerek boven mijn hoofd. De trein stopt in Mechelen en er rent een jonge man naar de deur. Hij laat enkele centen vallen en iedereen, ook ik, proberen zijn centjes voor hem op te rapen zodat hij mét centen nog op tijd de trein kan verlaten. Dus alle aandacht naar de grond, iedereen gebukt en op vraag van de jonge man kijkend onder zijn stoel. Ondertussen (maar dat heb ik niet gezien) is er een tweede persoon die rustig mijn tas heeft genomen in al het tumult. Een vriend van mij vertelde dat deze truk op de treinen in Duitsland wordt uitgelegd aan de passagiers. Hier zegt men af en toe "pas op voor pickpockets". Daarom dit bericht om anderen te waarschuwen.

    De inhoud van mijn fototas :

    Een Canon 5D Mark III serie nummer 203020000503 (heb dit nummer aangepast op 21/3 omdat het vorige nummer, dat ik op de doos vond niet het serienummer was, bedankt Alex W. om dit te melden)
    Objectief Canon EF 70-300mm F/4.5-5.6 DO IS USM serienummer 9321A002
    Objectief Canon EF 24-70mm F/2,8 serienummer: onbekend (occasie gekocht zonder doos)
    Objectief Samyang 2.8/14mm serienummer onbekend (nummer staat niet op de doos)
    Macbook Pro van mijn werk
    + diverse filters, afstandbesturingen, kenko converter 1,4 X

    Dus een zware pil om te verteren.

    Ik hoop niemand dit toe, enz eker niet als je niet verzekerd bent zoals ik....

    Toen ik aangifte ging doen bij de politie vertelde men daar mij dat de laatste tijd deze truc veel werd toegepast, ook bij het stelen van autos !

    Groeten,
    Hugo Segers
    Last edited by Hugosegers; 21 maart 2017, 07:51. Reden: correctie serienummer

  • #2
    Re: Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

    En dan verschiet men dat de mensen elkaar niet meer willen/durven helpen.

    We weten allemaal dat we ons materiaal in't oog moeten houden, maar het is zo snel gebeurt dat ik niet zeg "dat zal mij nooit overkomen"

    Misschien toch eens werk maken van een verzekering voor mijn materiaal.

    Goed dat je ons op de hoogte brengt.

    Misschien weet je het niet, maar in het forum "aangeboden" is er een "stickey" draadje waar gestolen materiaal van leden bijgehouden word.
    best daar ook eens zetten.

    mvg.

    Comment


    • #3
      Re: Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

      Oorspronkelijk geplaatst door Hugosegers Bekijk bericht
      Vrijdagavond 17 maart 2017 is mijn fotozak vol met apparatuur gestolen op de IC trein Brussel-Amsterdam. De tas lag op het bagagerek boven mijn hoofd. De trein stopt in Mechelen en er rent een jonge man naar de deur. Hij laat enkele centen vallen en iedereen, ook ik, proberen zijn centjes voor hem op te rapen zodat hij mét centen nog op tijd de trein kan verlaten. Dus alle aandacht naar de grond, iedereen gebukt en op vraag van de jonge man kijkend onder zijn stoel. Ondertussen (maar dat heb ik niet gezien) is er een tweede persoon die rustig mijn tas heeft genomen in al het tumult. Een vriend van mij vertelde dat deze truk op de treinen in Duitsland wordt uitgelegd aan de passagiers. Hier zegt men af en toe "pas op voor pickpockets". Daarom dit bericht om anderen te waarschuwen.

      De inhoud van mijn fototas :

      Een Canon 5D Mark III serie nummer 5260B011
      Objectief Canon EF 70-300mm F/4.5-5.6 DO IS USM serienummer 9321A002
      Objectief Canon EF 24-70mm F/2,8 serienummer: onbekend (occasie gekocht zonder doos)
      Objectief Samyang 2.8/14mm serienummer onbekend (nummer staat niet op de doos)
      Macbook Pro van mijn werk
      + diverse filters, afstandbesturingen, kenko converter 1,4 X

      Dus een zware pil om te verteren.

      Ik hoop niemand dit toe, enz eker niet als je niet verzekerd bent zoals ik....

      Toen ik aangifte ging doen bij de politie vertelde men daar mij dat de laatste tijd deze truc veel werd toegepast, ook bij het stelen van autos !

      Groeten,
      Hugo Segers
      Hugo wat erg. Maar kun je hier een foto plaatsen die is gemaakt met je 24-70? Waarschijnlijk kan ik de serienummer terug vinden in de exif van de foto.

      Heeft Belgie trouwens ook zo' n database?
      Koop geen gestolen goederen. Check hier of het aangeboden product bij de politie als gestolen geregistreerd staat.


      Eigenlijk moet heel Europa deze databases aan elkaar knopen.
      Last edited by Rogier; 19 maart 2017, 08:57.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

        Een beetje hetzelfde als de terras-truuk. In een hoekje van een druk terras beginnen enkele jongeren ruzie te maken, er worden glazen gebroken, veel lawaai...
        Iedereen kijkt "natuurlijk" naar het gebeuren, maar ondertussen stelen enkele kameraden handtassen en fotogerief van onoplettende terrraszitters.

        Wanneer wij op een terras zaten was mijn fototas altijd vast 'gebonden' aan de tafel of stoel (gewoon met een schroefkarabijnhaak, die altijd aan de tas hing)... dan moeten ze die stoel of tafel ook al meenemen .

        En dat serienummer en dergelijke, vergeet het maar.
        Denk je dat ze het serienummer gaan vermelden bij verkoop ???
        Meestal hebben die gasten hun vaste afnemers en die weten wel hoe en waar het hele zootje veilig (voor hen dan) kan verkocht worden.

        Wie heeft er hier ooit al, bij een 2de hands koop waarbij geen aankoopfactuur kan voorgelegd worden, via het serienummer gecontroleerd of het goedje niet gestolen was.....
        Niemand ?? Ik dacht het al.
        Last edited by Guest17; 19 maart 2017, 09:30.

        Comment


        • #5
          Re: Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

          Volgens mij zijn er sites waarbij je op serienummer van de camera kan zoeken. Weet het niet zeker, maar mocht de fotograaf die de fototoestel hebben gekocht, een keer een foto posten waarin de exif/serienummer zit. Dan kan er per toeval een keer het toestel worden opgespoord.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

            Mijn zoon heeft juist hetzelfde voorgehad.
            Gouden raad als je de trein neemt,nooit je materiaal ergens opleggen!
            Het is ondertussen al een paar jaartjes geleden en heb geen hoop,je materiaal vindt je nooit meer terug,spijtig genoeg.

            Comment


            • #7
              Re: Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Volgens mij zijn er sites waarbij je op serienummer van de camera kan zoeken. Weet het niet zeker, maar mocht de fotograaf die de fototoestel hebben gekocht, een keer een foto posten waarin de exif/serienummer zit. Dan kan er per toeval een keer het toestel worden opgespoord.
              Twee heel belangrijke woordjes. Want hoe ga je alle foto's op alle websites gaan nazien of de exifs er in zitten en dan telkens het serienummer gaan vergelijken met het serienummer van jouw gestolen lens ???
              Je zal je wel goed kunnen bezighouden vrees is.
              Tenzij het een dievenbende is die opgerold wordt en waar bij huiszoeking(en) gestolen waren worden teruggevonden, dan kan is er nog een sprankeltje hoop, maar in 99,99 % van de gevallen is gestolen = kwijt = voorgoed verdwenen, hoe jammer het ook is.

              Comment


              • #8
                Re: Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

                Bij mij is het simpel geweest, ik hoorde hier en daar zo'n gevallen van diefstal of braak (laten vallen int water ofzo)
                Dus: gewoon verzekering gepakt, vervelend geld? Ja, maar ik ben nu wel gerust en écht duur is het niet voor allrisk (eigenlijk omnium)

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Gestolen op trein met klassieke truk : WAARSCHUWING

                  Moderator Note: De diefstal is mee opgenomen in onze sticky. Hopelijk controleert een koper van het materiaal de serienummers online.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment

                  Working...
                  X