Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

    hoi iedereen ;-) ik heb een objectief Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED VR op een camera nikon D5200 ik zou jullie willen vragen of als ik een Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 nikon bij tussen zou plaatsen of dit goed compatibel met elkaar is en wat het verschil gaat geven gaat wel meestal gebruikt worden in de natuur b.v. libellen vlinders en eventueel vogels
    graag jullie mening :-) alvast bedankt

  • #2
    Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat een converter op zulk een eerder lichtzwakke lens geen goed idee is.

    Comment


    • #3
      Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

      Dit is geen goed idee inderdaad.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

        Hoi,

        "Geen goed idee" vind ik niet zo'n goede beschrijving van de reden om dit niet te doen...
        Op 300 mm wordt uw F5.6 al rap F8, dat is dan al niet zo lichtgevoelig meer.
        Maar goed, ík fotografeer het meest op F8... Uw AF snelheid zal daardoor ook drastisch af kunnen nemen.
        Daarnaast is de 70-300 al niet zo'n ragscherpe lens (op F5.6 en 300 mm), dit wordt alleen maar minder in combinatie met een extender.
        Dit is de theorie... De praktijk... gewoon uitproberen. (Of de AF nog behoorlijk werkt, hoe de fotokwaliteit dan is)
        Ik gebruik op mijn Sigma 150-600 ook wel eens een extender (alleen de Sigma extender geeft nog AF)...
        Ik kan zelfs de Kenko extender (die heb ik ook) nog achter de Sigma extender knopen...
        De normale AF (via de view finder) werkt dan allang niet meer (F13)... Maar via Live View wél! Niet snel, maar werkt wel...
        Voorbeeld:
        Vogelhuisje op 840 mm, uit de hand, 600 mm + Sigma 1.4 extender (Exif zegt 854 mm, vanuit binnen, achter glas gefotografeerd...)
        _DS13866 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
        Zelfde vogelhuisje, nu op 1176 mm, ook uit de hand, 600mm+Sigma 1.4 extender+Kenko 1.4 extender (Exif zegt 1208 mm, wederom vanuit binnen, achter glas...)
        _DS13881 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
        Dus, er kan veel, maar wat is bruikbaar, wat is acceptabel...? Dat is een vraag die alleen persoonlijk beantwoord kan worden.
        Last edited by adrie; 10 maart 2017, 09:42.

        Comment


        • #5
          Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

          Adrie sommige extenders kunnen door uitstekende delen de lenzen beschadigen door uitstekende delen.
          En het was zo'n rap bericht omdat ik de deur uit moest. Alleen van de 70-300L weet ik dat hij gebouwd is om met extenders te werken.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

            Hoi,
            Rogier, daar heb je gelijk in.
            Dat kán een gevaarlijk punt zijn, je kunt er een lens mee vernielen.
            Dat is zo bijvoorbeeld met de originele Nikon extenders.
            Bij de Kenko echter niet... Eigen ervaring...
            Die paste zelfs op de Nikon 24-120 f4 lens, daar komt het glas aan de achterzijde bijna gelijk aan de rand.
            Als ik de afbeelding van de 70-300 bekijk, is dat niet zo, die valt een behoorlijk stuk naar binnen.
            Dat zal zonder problemen passen.
            Maar of de extender goed en kwalitatief werkt...? Dat moet de topicstarter gewoon uitproberen.
            Het kan, ook als de cijfers tegen werken... zie míjn betoog.

            Comment


            • #7
              Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

              Met Nikon geen ervaring,met Canon wel.
              Sommige Canon-lenzen passen niet op Canon-extenders omdat deze laatste een vooruitspringend deel hebben.Een aantal Canon-lenzen hebben geen ruimte achter het achterste segment,zodat deze Canon extenders er niet in passen.
              Kenko-extenders hebben dit vooruitspringend deel niet,en passen wel.
              Dit is puur mechanisch.
              Maar of je met een f:8 nog AF ?????? of voldoende snelle AF ?? hebt??
              Een 1.4x geeft met een goede lens,nog vrij behoorlijke resultaten.Een 2x zou ik maar laten passeren.

              Comment


              • #8
                Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

                Als je het nog niet door zou hebben: bagger + converter = super bagger

                Comment


                • #9
                  Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

                  iedereen bedankt voor de reactie's ik weet genoeg ;-) de extender is uit men hoofd gewist :-) :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kenko converter DGX MC 1.4X PRO300 Nikon

                    Het is inderdaad zo dat een teleconverter de beeldkwaliteit achteruit laat gaan.
                    Hoe slechter de lens waarop je die gebruikt, hoe meer dat dat zal opvallen.

                    Ik heb een Kenko 1,4x teleconverter gebruikt op een Canon 70-300 L IS, en dat ging eigenlijk niet slecht.
                    Zolang er voldoende licht was bleef de AF nog vrij snel werken, en de beeldkwaliteit ging niet zoveel achteruit.

                    Die Kenko paste op al mijn lenzen (alle EF lenzen, niet op EF-S), zonder dat die het achterste element van de lens raakte.
                    Maar bij sommige combinaties (camera + sommige lenzen) blokkeerde de camera als ik probeerde om een foto te maken.
                    De camera reageerde dan op niets meer, maar dat was wel heel gemakkelijk op te lossen door de accu er even uit te halen.
                    Als je dan dezelfde combinatie gebruikte op MF (schakelaartje op de lens op MF), dan was er blijkbaar geen probleem...

                    De teleconverter die ik gebruikte was de Kenko 1,4x MC4 DGX, die heel goed uit deze test kwam: http://www.traumflieger.de/objektivt...r/overview.php
                    Je ziet in die test ook dat een 2x teleconverter veel meer verlies aan beeldkwaliteit geeft, daarom is die niet echt aan te raden.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X