Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijking lenzen bij verschillende sensor groote

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijking lenzen bij verschillende sensor groote

    Klopt onderstaande redenering/analyse?

    Mijn Fuji X100 heeft een 23mm F2.0 lens en een APS-C sensor, mijn 5D heeft een FF sensor. Gezien de kleinere sensor komt die 23mm van de X100 overeen met een field of view van een 35mm lens op een FF sensor. Klopt het dat ook het diafragma i.f.v. DOF ook anders zal zijn? Volgens zo'n online rekentooltje komt F2.0 bij een 23mm lens op APS-C qua DOF (hoeveel er scherp is op een bepaalde focus afstand) ongeveer overeen met F3.0 (fictief) op een 35mm op FF sensor, en dit ongeacht de afstand tussen lens en onderwerp.

    Kan je qua licht opbrengst ook hetzelfde gaan stellen? M.a.w. zal je in dezelfde omstandigheden met dezelfde gevoeligheid (ISO) met bij respectievelijk 35mm F3.0 (FF) en 23mm F2.0 (APS-C) dezelfde sluitertijd bekomen voor één zelfde belichting? Of ga je hier toch het voordeel halen van het groter diafragma.


    Als je daar even bij stil staat zijn de "lichtsterke" objecten van dergelijke camera's met kleinere sensor, eigenlijk helemaal niet zo lichtsterk. Neem nu de 56mm F1.2 voor de Fuji modellen met APS-C sensor, die komen eigenlijk overeen met een 85mm F1.8 op FF. Als je zo gaat vergelijken zijn die lenzen eigenlijk wel duurder en soms zelfs groter/zwaarder dan het equivalent op een FF-Body.

    Als ik dan even kijk naar de Leica Q: FF Sensor en een 28mm F1.7 lens.
    Stel dat je cropt op 35mm FOV, dan behoud je de DOF van de 28mm op F1.7. Als je dan gaat omrekenen naar een 35mm heb je aan F2.8 voldoende om dezelfde DOF te bekomen. Uiteraard vergelijk je hier compleet verschillende lenzen, maar toch goed om daar even bij stil te staan.

    Er komt bij het vergelijk van een camera en lenzen uiteraard veel meer bij kijken dan enkel en alleen de wiskundige benadering van DOF, maar het viel me toch even op. Ik zag zo enkele reviews/filmpjes van mensen die overstappen van een FF dSLR body met lichtsterke primes (50mm F1.4; 85mm F1.2) naar een FUJI Kit met APS-C sensor en 35mm F1.4 en 56mm F1.2. Hun vaststelling is dan dat ze dezelfde mogelijkheden hebben in een veel compacter en lichter pakket. Eigenlijk moet je dan correct gaan vergelijken met een 35mm F2.0 en een 85mm F1.8 op die FF dSLR. In dit geval zal het verschil in kostprijs en in gewicht al veel kleiner zijn. Hiermee wil ik niet zeggen dat die overstap voor vele mensen niet logisch is, maar wel dat ze kort door de bocht gaan om te zeggen dat ze niet inboeten. Bij het dSLR kiezen ze voor FF en de meest lichtsterke objectieven, en dan bij overstap naar mirrorless/APS-C is die nood aan lichtsterke objectieven plots veel minder.


    Of sla ik de bal hier eigenlijk helemaal mis?
    Last edited by MichielBrugge; 7 maart 2017, 17:13.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

  • #2
    Re: Vergelijking lenzen bij verschillende sensor groote

    Een 23mm F2.0 op 1,5 crop zal vergelijkbaar zijn met een (23*1,5 = 34,5 = ) 35mm (2*1,5= F3) = F2.8

    Dus 23mm F2 op de Fuji X100 is vergelijkbaar met de 35mm F2.8 op de 5D.

    Zover ik denk ga je met exact gelijke ISO waarde met de Fuji een kortere sluitertijd behalen. Maar de ISO waardes waren dacht ik niet altijd overal gelijkwaardige tussen de merken onderling.
    Het kan zijn dat de native iso waarde van de Fuji beter is als de Canon. De grote van de microlensjes die het beeld op de lichtgevoelige laag projecteren kunnen van grote verschillen.

    Hoe dichter het naar een 50mm gaat en hoe minder lichtsterk, hoe makkelijker de lens constructie en dus compacter ontwerp.
    De diafragma waarde is trouwens een verhouding tussen lens opening en de brandpunt. Dus daarom dat de 56mm 1.2 lomper is, als de 85mm F1.8.
    Mocht Canon een nieuwe 85mm 1.8 lens ontwerpen, dan kan deze wellicht beter presteren dan de 56mm F1.2.
    Vroeger waren de 1.2 lenzen niet zo goed. Tot dat men Aspherical lenzen gebruikte. Dit heb ik ergens gelezen zover ik me herinner.

    Om een mooie dof te bekomen kun je een bepaald type lens element toevoegen. Zover ik weet heeft een bepaalde Sony lens dit en heb je dit in een 56mm F1.2R zitten.

    Hoop dat je er iets mee kan
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Vergelijking lenzen bij verschillende sensor groote

      Het is zoals je zelf zegt: equivalentie qua dof. F/2 blijft f/2 voor belichting.

      Heel die zever van equivalentie is heel verwarrend.

      Comment


      • #4
        Re: Vergelijking lenzen bij verschillende sensor groote

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Heel die zever van equivalentie is heel verwarrend.
        Precies. Vroeger was die verwarring er alleen voor mensen die super 8 filmden en 24-36 objectieven konden zetten op hun camera.
        Met de komst van de crop-fullframe is die verwarring geëxplodeerd.
        Ik bekijk dat heel nuchter : projecteer je zelfde dia op een kleiner scherm. Aan de rest van de opstelling raak je niet, gewoon scherm verwisselen
        Voor de rest meng ik me niet meer in die discussies. Verloren tijd.

        Comment

        Working...
        X