Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

    Hoi BD'ers,

    Mogelijks schaf ik me binnenkort een lichtsterke midrange zoom aan voor m'n Nikon D90.
    Een mogelijkheid is een 2dehands Nikkor 17-55 2.8.
    Waarop moet ik letten mocht ik bij iemand het objectief testen en hoe ga ik hier het beste te werk?

    Is een 2dehands Nikkor beter dan een nieuw 3de partij objectief zoals de Tamron of Sigma 17-50 2.8 (met of zonder stabilisatie)?

    Gezien het voor mij een serieuze uitgave is zijn alle meningen welkom!

    Alvast bedankt!

    Jeroen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
    --
    JLMR Expict

  • #2
    Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

    Maak een foto van een liniaaltje onder een hoek van 45 graden op 17 & 55mm met diafragma F2.8.
    Dan kun je gelijk zien hoeveel front/backfocus de lens heeft. Zou ook even luisteren of je niks geks hoort.
    Probeer ook eens de lens handmatige scherp te stellen. Hoe soepel of stroef gaat dit.
    Let erop of je geen schimmel ziet door in de lens te kijken met de lens doppen eraf waarbij je hem tegen een lichtbron aanhoud.
    Misschien eens kijken of je slijtage ziet bij de filterdraad en contactpuntjes van de mount.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

      Oorspronkelijk geplaatst door PegasuZ Bekijk bericht
      Is een 2dehands Nikkor beter dan een nieuw 3de partij objectief zoals de Tamron of Sigma 17-50 2.8 (met of zonder stabilisatie)?
      Mechanisch is de Nikkor absoluut beter. De autofocus is algemeen wat betrouwbaarder, zeker in de buurt van oneindig. Het is ook een grote zware lens in vergelijking met de andere.
      Optisch is de Sigma beter, maar op een D90 ga je dat niet merken. Op een 24MP sensor gaat de Nikkor helaas een beetje kopje onder vanaf 40mm wegens onvoldoende oplossend vermogen.
      De Tamrons zijn ook zeer goed, maar ik erger mij aan de scherpstelmotor en de trage stabilisatie (op het VC model dan).
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

        Ik heb een Tamron 17-50 2.8 zonder stabilisatie. Was mijn starterskit icm de D90. Prijs/kwaliteit een goed objectief De autofocus is echter niet van de rapste(en ook niet de stilste), de stabilisatie ook niet als ik Pieter zijn comments lees. Als dat voor jou heel erg belangrijk is, dan zoek je beter gelijk verder naar een alternatief zoals de nikkor of de sigma. Sigma heeft zowel een 17-50 als 17-70 objectief in hun gamma.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Maak een foto van een liniaaltje onder een hoek van 45 graden op 17 & 55mm met diafragma F2.8.
          Dan kun je gelijk zien hoeveel front/backfocus de lens heeft. Zou ook even luisteren of je niks geks hoort.
          Probeer ook eens de lens handmatige scherp te stellen. Hoe soepel of stroef gaat dit.
          Let erop of je geen schimmel ziet door in de lens te kijken met de lens doppen eraf waarbij je hem tegen een lichtbron aanhoud.
          Misschien eens kijken of je slijtage ziet bij de filterdraad en contactpuntjes van de mount.
          Niks meer aan toe te voegen. Dit is een lens als die netjes is behandeld je zeker nog jaren mee kan fotograferen.
          Al paar keer eerder gelezen hier dat de nikkor 17-55 niet meer mee zou kunnen op de huidige hogere MP camera's, hier ben ik het met mijn exemplaar toch zeker niet mee eens.
          Heb hem eerst op de D7000 gehad, nu op de 21Mp D500, scherpte gewoon top.
          Wel zijn de randen op 55mm en F2.8 iets minder scherp...Maar als ik hem al op F2.8 gebruik is het voor portret, en dan maakt dat ook weer niet uit.

          Heb hem laatst met mijn vader zijn sigma 18-35 F1.8 vergeleken tot 35 mm uiteraard op een 24MP D7100.
          Op F2.8 is de Sigma op de randen duidelijk stukje scherper, maar vanaf F4 gaan ze gewoon volledig gelijk op.
          Buiten de bouwkwaliteit is de accuraatheid van de autofocus echt super.
          Hiervoor de Nikkor 16-85 gehad, daar wilde nog wel eens voorkomen dat je focusbevestiging hebt maar de focus eigenlijk net niet helemaal erop zit.

          Nieuwprijs vind ik hem absoluut niet waard, maar als je hem voor een goede prijs kan overnemen heb je een toplens..
          Mocht je interesse hebben, HIER staan genoeg foto's van me genomen met de nikon.
          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
          MIJN WEBSITE

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

            Dankjewel voor jullie input!
            Ik ga later deze week een in oktober 2016 door Nikon gereviseerde Nikkor 17-55 testen.
            Ik hou jullie op de hoogte en post hier nog een follow-up fotootje mocht ik tot aankoop overgaan!
            --
            JLMR Expict

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

              Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
              Niks meer aan toe te voegen. Dit is een lens als die netjes is behandeld je zeker nog jaren mee kan fotograferen.
              Al paar keer eerder gelezen hier dat de nikkor 17-55 niet meer mee zou kunnen op de huidige hogere MP camera's, hier ben ik het met mijn exemplaar toch zeker niet mee eens.
              Heb hem eerst op de D7000 gehad, nu op de 21Mp D500, scherpte gewoon top.
              Daar ben ik het helemaal mee eens ,hier wordt ze gebruikt op een D7100 en gewoonweg retescherp, een toplens.Een aankoop waar je zeker geen spijt zal van hebben.

              Mvg Yves.
              What you see is what you get

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

                Ik heb de sigma 17-50mm 2.8f OS en vind deze qua scherpte zeker zo goed als de Nikon. Ik heb geen al te stille handen en dan is de stabilisatie goed meegenomen. De Nikon heeft die niet en omdat hij zwaarder is had ik er last mee...niet tegenstaande dat het een fantastische lens is.
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

                  Je moet er vooral op letten dat je niet teveel betaald... voor vele van die 2de handse Nikons koop je 2 nieuwe Sigmas (met garantie)...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                    Je moet er vooral op letten dat je niet teveel betaald... voor vele van die 2de handse Nikons koop je 2 nieuwe Sigmas (met garantie)...
                    Inderdaad. Ik heb er 2 jaar geleden eentje voor 500 of 550 euro gehad.
                    Meer dan 600 zou ik er eerlijk gezegd ook niet voor geven. Je ziet ze tegenwoordig voor 850. Dan kan je beter de stap naar een 16-80 zetten.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 17-55 2.8 2 Waarop letten bij testen vooraleer 2dehands te kopen

                      En het is ondertussen een Nikkor geworden!
                      Ik mocht van de verkoper de tijd nemen om te testen, en na heel wat AF-tests (http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart) en andere toch beslist om voor de 2de hands Nikkor te gaan (waar ik niet te veel voor heb betaald)
                      Gisteren eens de tijd gevonden om er snel mee op pad te gaan, en dit is het resultaat. Ik ben echt heel tevreden over de scherpte!!
                      https://www.flickr.com/photos/265020...57679538714541
                      Dankjewel iedereen voor de tips en advies!
                      --
                      JLMR Expict

                      Comment

                      Working...
                      X