Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

    Hallo,

    Ik heb volgende vraag. Hoe bewerk je een tweede maal een foto opgeladen in LR van de harde schijf? Ik bedoel dus dat ik een tweede bewerking zou willen maken vertrekkende van het origineel. Wanneer ik een tweede keer dit origineel wil opladen, lukt dit niet. De originele foto is lichtgrijs geworden in de "upload folder".
    Iemand enig idee wat ik fout doe? Als ik op de harde schijf ga kijken, staat de originele foto daar nog steeds beschikbaar.
    Alvast bedankt voor de hulp.
    Groeten,
    Mark

  • #2
    Re: weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

    in veel gevallen doe ik dan copy en rename van de file

    Comment


    • #3
      Re: weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

      Idd, dat zou ik kunnen doen. Maar het kan toch niet zijn dat je zo een work around moet doen en dat LR het niet anders toelaat?
      Bedankt voor de tip.
      Groeten,
      Mark

      Comment


      • #4
        Re: weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

        maak gewoon een virtuele copy (in Lightroom -> rechter muisknop -> maak Virtuele copy)
        Dan kun je een tweede bewerking toepassen op dezelfde foto.
        Lightroom past de originele foto niet aan hij slaat gewoon de bewerkingen op in de Catalog, het is dus niet nodig om een copy van de foto te maken (waar LR toch niets mee doet).
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

          Gebruik LR al een tijdje niet meer maar als ik me goed herinner heb je in het import paneel de mogelijkheid te bepalen om foto's al dan niet dubbel te importeren, misschien is dit wat je zoekt.
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

            Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
            Gebruik LR al een tijdje niet meer maar als ik me goed herinner heb je in het import paneel de mogelijkheid te bepalen om foto's al dan niet dubbel te importeren, misschien is dit wat je zoekt.
            En waarom zou je dit willen doen?
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              En waarom zou je dit willen doen?
              was dat niet de vraag van MarkGS ?
              www.polartha.com

              Comment


              • #8
                Re: weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

                TS wilde inderdaad een dubbeltje. Ik doe dat af en toe ook, maar zal eerst het bestand dupliceren. Je kunt het idd vanuit LR ook, maar voor mij is het doorgaans om de ene file via LR te sturen, en de andere via een andere RAW-ontwikkelaar. Als dat bv ACR is (Adobe Camera Raw, tussen Bridge en Photoshop) dan zou er rekening gehouden worden met de info in de xmp sidecar. Dus vandaar (voor mij toch) een duplicaat buiten LR om.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: weer opladen originele foto in LR 4.4 voor een nieuwe bewerking

                  Allen, bedankt voor de input. Hiermee kan ik verder
                  Groeten,
                  Mark

                  Comment

                  Working...
                  X