Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon d3200

    Hallo, Ik ben nogal nieuw op dit forum maar heb een vraagje: ik wil mijn oude hobby, fotografie, nieuw leven inblazen. Ik heb een Nikon D3200 en heb ook nog een oude Nikkormat liggen met een mooie 50 mm lens met de F- mount. Weet iemand of en hoe ik deze lens nog kan gebruiken op de d3200? Bestaat er misschien een adapter voor? Het zou veel plezier doen als iemand mij daarmee zou kunnen helpen .

  • #2
    Re: nikon d3200

    Dag,

    Je kan de lens er opdraaien zonder adapter.
    Camera in M mode zetten en het diafragma op je lens kiezen.
    Normaal werkt de lichtmeter wel!
    Scherpstellen doe je manueel en je kan links onder in de zoeker een bolletje zien als je object scherp is.

    Veel plezier!
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

    Comment


    • #3
      Re: nikon d3200

      heb ik inderdaad al geprobeerd maar het is moeilijk te plaatsen omdat het stug gaat om het te plaatsen

      Comment


      • #4
        Re: nikon d3200

        Opgepast want digitale cameras kun je beschadigen met non-Ai lenzen op te zetten.
        Enkel de Nikon DF kan Non-AI lenzen aan.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: nikon d3200

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Opgepast want digitale cameras kun je beschadigen met non-Ai lenzen op te zetten.
          Enkel de Nikon DF kan Non-AI lenzen aan.
          Met de D7200 en D300s lukt dit wel hoor! Je kan zelfs voor non CPU lenzen kiezen en daarop afstellen.
          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

          Comment


          • #6
            Re: nikon d3200

            Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
            Met de D7200 en D300s lukt dit wel hoor! Je kan zelfs voor non CPU lenzen kiezen en daarop afstellen.
            non CPU is niet hetzelfde als Non AI lenzen. AI en AI-S lenzen zijn non-CPU lenzen, AF en AF-S lenzen zijn CPU lenzen
            Non-AI lenzen zijn van voor 1959 en zijn anders gebouwd.
            Een beetje Info http://blog.gerardprins.com/blog2.ph...nikon-dslr-yes

            Vanop de Nikon Site voor de D7200
            Compatibel met AF NIKKOR-objectieven, inclusief G-, E- en D-type objectieven (er gelden enkele beperkingen voor PC-objectieven) en DX-objectieven, AI-P NIKKOR-objectieven en AI-objectieven zonder CPU (alleen standen A en M). IX NIKKOR-objectieven, objectieven voor de F3AF en objectieven zonder AI kunnen niet worden gebruikt.

            Edit:
            Bij de D3xxx en de D5xxx zou je deze nog op de camera kunnen zetten (wel zonder lichtmeting), bij de hogere modellen niet, daar riskeer je het toestel te beschadigen..
            Last edited by zunoel; 23 februari 2017, 17:49.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: nikon d3200

              bestaan daar geen aanpassingsringen of zo voor ? Ik heb ook nog een Asahi Pentax spotmatic II met een prachtige super taumar 55mm. Die heeft schroefdraad. En ik vraag mij af of ook voor zulke lenzen geen verloopringen bestaan .

              Comment


              • #8
                Re: nikon d3200

                Oorspronkelijk geplaatst door Capma Bekijk bericht
                bestaan daar geen aanpassingsringen of zo voor ? Ik heb ook nog een Asahi Pentax spotmatic II met een prachtige super taumar 55mm. Die heeft schroefdraad. En ik vraag mij af of ook voor zulke lenzen geen verloopringen bestaan .
                M42-Lenzen Showcase
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: nikon d3200

                  @Zunoel

                  AI-objectieven zonder CPU (alleen standen A en M).

                  Is toch duidelijk!
                  Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon d3200

                    Kan misschien ook handig zijn.

                    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon d3200

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                      @Zunoel

                      AI-objectieven zonder CPU (alleen standen A en M).

                      Is toch duidelijk!
                      Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                      Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.
                      Een Nikkormat is een héél oud toestel welke nog met NON-AI lenzen werkte.
                      NON-AI lenzen of in jou tabel PRE-AI lenzen genoemd (kijk in de eerste kolom) kun je makkelijk herkennen want ze hebben een vorkje voor het doorgeven van het diafragma.

                      Alle camera's kunnen overweg met AI lenzen (met of zonder CPU) maar niet met de oudste lenzen van voor het AI tijdperk.

                      Bij de PRE-AI lenzen zit de vatting iets verzonken (de behuizing heeft een uitstekende rand) zodat deze zelfs kan komen klemzitten wanneer je deze op je toestel wil zetten.
                      Last edited by zunoel; 24 februari 2017, 12:27.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon d3200

                        allemaal heel erg bedankt. Heb veel goede tips gekregen en intussen ook ontdekt waar ik aan tussenringen kan komen om bv de Takumar te gebruiken op de D3200.

                        Comment

                        Working...
                        X