Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina lenzen....op FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina lenzen....op FF

    Ik heb maar af en toe eens een breedhoek nodig, de Nikon 12-24 is natuurlijk top maar pokkeduur. Alternatieven zijn de Tokina 17-35 f/4 of de Tokina 16-28 f/2.8. Beiden zijn een heel stuk goedkoper dan hun Nikon broertje....
    Zijn er mensen die ervaring hebben met één of beide lenzen?
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Tokina lenzen....op FF

    de 16-28 zou heel goed moeten zijn. Ik was destijds voor canon aan het twijfelen tussen de 16-28 en een 14mm. uiteindelijk voor een 14mm gegaan omdat ik een kleine lens wou en dat die samyang nog goedkoper was.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Tokina lenzen....op FF

      Franciskini is die Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED objectief
      Nikon AF-S 14-24mm f/2.8 in prijs verhoogd? Lees nu iets van € 2.049,00, was die niet vroeger € 1.200,00 a € 1.400,00?

      Even op je vraag terug te komen. Ik heb wel begrepen dat je toch wel goed moet testen met de 16-28mm. Ooit begrepen dat hier wel wat variatie in zat.

      Heb je ook al is gekeken naar de Tamron 15-30mm F2.8 Di VC?
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Tokina lenzen....op FF

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht

        Heb je ook al is gekeken naar de Tamron 15-30mm F2.8 Di VC?
        Nee, helemaal nog niet.......ga ik direct even doen....
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Tokina lenzen....op FF

          En ondertussen even bekeken.....Wel ook een pak duurder dan de twee Tokina's he......En 't is maar voor sporadisch gebruik....
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Tokina lenzen....op FF

            Heb ook al gehoord dat de Tokina 16-28 heel goed is, wel zwaar. Je moet een degelijk statief hebben. Naar 't schijnt zou hij zelfs scherper zijn dan de 12-24 van Nikon. IK heb ook lang gezocht naar een betaalbaar alternatief voor de 12-24 en Tokina bleek veruit het beste. Maar omdat ik dat ook niet zoveel gebruik heb ik tenslotte een 20 mm prime van Nikon gekocht in 2de hands voor weinig geld, ben daar tevreden van maar niet van heel hoge kwaliteit. De 18-35 van Nikon vind je ook nog redelijk gemakkelijk als 2de hands. De Tokina vind je niet als 2de hands of toch heel moeilijk, wil ook al wat zeggen hé....
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment


            • #7
              Re: Tokina lenzen....op FF

              Francis, ik heb de Tokina SD 17-35 f/4 (IF) FX ATX Pro op mijn Canon 5D.
              Qua scherpte ben ik uiterst tevreden (zie klik), maar de lens is op 17mm wel gevoelig voor kleurzweem in de hoeken.
              Die zijn zo in de nabewerking weg gewerkt, maar toch.
              De Tokina objectieven zijn gemaakt om een oorlog te doorstaan en zijn daardoor tamelijk zwaar.
              Nog een nadeel van de 17-35 is de 82mm doormeter voor filters en die zijn duur hoor.
              Al met al vond ik mijn Canon 17-40 beter en was mijn 16-35mm F4 L IS USM echt een bijoutje. Helaas is heeft deze kennis gemaakt met onze harde vloer.
              Die andere Tokina ken ik niet.
              Ik hoor wel goede geruchten over de Tamron 15-30.

              Maar ook aan te raden is de oude Sigma 15-30mm. Al een tijdje uit productie maar nog volop te vinden 2de hands op Marktplaats.
              Ik zou zelfs die Sigma prefereren op de Tokina 17-35.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Tokina lenzen....op FF

                Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                Maar ook aan te raden is de oude Sigma 15-30mm. Al een tijdje uit productie maar nog volop te vinden 2de hands op Marktplaats.
                Ik zou zelfs die Sigma prefereren op de Tokina 17-35.
                Wel zorgen dat je geen flare op de foto krijgt. Dat schijnt de nadeel te zijn van de Sigma 15-30
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Tokina lenzen....op FF

                  Heb ik ook al gelezen maar ik er eens eentje mogen uitproberen en had daar geen last van.
                  Zelfs niet met de zon net uit het vizier.
                  En waarschijnlijk de beste lens qua vervorming in deze brandpunt afstanden.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tokina lenzen....op FF

                    Is er een reden waarom de Nikon 16-35/F4 VR niet op je lijstje staat ?
                    Wel een Nikon, en met VR, 77mm filters en niet erg zwaar
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      Is er een reden waarom de Nikon 16-35/F4 VR niet op je lijstje staat ?
                      Wel een Nikon, en met VR, 77mm filters en niet erg zwaar
                      Om dezelfde reden waarom de andere Nikkors er niet bij zijn...... De prijs, de breedhoek is echt voor sporadisch gebruik, ik ga er echt geen 1000€ of meer aan uitgeven...
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tokina lenzen....op FF

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Om dezelfde reden waarom de andere Nikkors er niet bij zijn...... De prijs, de breedhoek is echt voor sporadisch gebruik, ik ga er echt geen 1000€ of meer aan uitgeven...
                        Ik heb er ook geen 1000 EUR voor betaald, 2de hands gekocht voor minder dan 700 EUR, in nieuwstaat.
                        De herverkoopwaarde van een 2de hands Nikon lens is zeer hoog. Als ik die nu weer te koop zet heb ik gewoon mijn geld terug.
                        Met Tokina's is dat iets moeilijker. Zeker na een paar jaar, want Tokina produceert niet zo erg lang dezelfde lens.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tokina lenzen....op FF

                          Die Sigma 15-30 is inderdaad ook een optie waar ik niet meer aan gedacht heb.....
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tokina lenzen....op FF

                            Ik heb ooit de Sigma 15-30 gekocht(€250) als tijdelijke oplossing voor FX en zoals zo vaak is een tijdelijke oplossing heel erg permanent geworden.

                            De genoemde flairs kun je soms ook heel mooi gebruiken.

                            Voordeel is ook nog dat die niks weegt, waarschijnlijk door gebruik van 'plastic' glas.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tokina lenzen....op FF

                              Je kunt trouwens ook altijd kijken naar een Sigma 12-24 F4.5-5,6. Al dan niet versie 2.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X