Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm 1.4 of 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 85mm 1.4 of 1.8

    Hoi allemaal,

    Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met zowel de nikon 85 f1.4g als de 1.8g. Als ik de reviews, dxo etc mag geloven is het verschil vrij klein behalve de prijs dan. Ik ben van plan om dit voorjaar een extra ff set aan te schaffen naast mijn fuji systeem. wss d750 of opvolger. qua lenzen zal het afhangen of het de 1.4 of de 1.8 word. de sigma valt af wegens te groot en zwaar en veel te grote filter maat. Heb deze reeds getest, wel top lens. optie 1 nikon 35f1.8 g en 85f1.4g. optie 2 35f1.8, 85.1.8 + nikon 70-200 f4vr. deze twee passen volgens mij het beste bij wat ik nodig heb en bij men budget van +- 4000€.

    ik fotografeer vrij veel bijna vol open dus ergens tussen 1.6 en 2.8, de bokeh kwaliteit is dus belangrijk voor mij.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

  • #2
    Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

    Tamrom heeft gestabiliseerde F1.8 prime lenzen:
    35 / 45 / 85 mm 1.8 VC
    Wie weet is dit wel interessante serie voor jou. Ik ken wel niet de kwaliteit van de lenzen.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Tamrom heeft gestabiliseerde F1.8 prime lenzen:
      35 / 45 / 85 mm 1.8 VC
      Wie weet is dit wel interessante serie voor jou. Ik ken wel niet de kwaliteit van de lenzen.
      ik hou het liever bij merk eigen lenzen, meer negatieve ervaringen met tamron dan me lief zijn. persoonlijke keuze, want zijn ongetwijfeld goede lenzen
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

        De Sigma is inderdaad wel groot en zwaar, maar het is waarschijnlijk wel de beste volgens deze review: https://www.dpreview.com/reviews/sig...-f1-4-art-lens
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

          Ik had vroeger de Nikkor 85mm f1.8 AF-D wat wel een goede lens was, nu heb ik al een paar maanden de Nikkor 85mm f1.4 AF-S .
          Er is wel degelijk een groot verschil vooral een veel zachtere bokeh met de 1.4 en vol open is ze retescherp. De 1.8 had ook behoorlijk wat last van CA.
          Wat de Sigma betreft heb ik de 35mm f1.4 ART, een schitterende lens waar ik ook super tevreden over ben.

          Mvg Yves.
          What you see is what you get

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

            Ik heb zelf de Nikon 85mm AF-S 1.8, en ik kan er echt weinig slechts over zeggen. Er staat ook nog een 1.4 versie op mijn verlanglijst (maar dan waarschijnlijk een samyang, en liefst de f1.2 die ze nu enkel voor Canon maken), maar niet omdat ik de f1.8 minder vindt. De bokeh vind ik zelf prima, veel minder last van onrustige bokeh zoals bij de 50mm's. Maar over bokeh valt veel te zeggen natuurlijk. De ene vindt het belangrijk dat de achtergrond rustig is (geen ghosting), de andere kijkt meer naar de ringen van de ronde oof highlights, de andere wil dat ze perfect rond zijn ... enz ...

            Het grootste nadeel aan de nikon 85m f1.8, is dat je toch af en toe eens denkt ... "had ik maar een f1.4", ook al heb je die eigenlijk niet nodig
            Het is prijs/kwaliteit 1 van Nikon's allerbeste lenzen, zoniet de beste.
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

              Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
              I

              Het grootste nadeel aan de nikon 85m f1.8, is dat je toch af en toe eens denkt ... "had ik maar een f1.4"
              Het is prijs/kwaliteit 1 van Nikon's allerbeste lenzen, zoniet de beste.
              tsja wat is nodig. 1.4 zou ik bijna enkel gebruiken bij full body. de vraag is vooral is de 1.8 goed op 1.8?

              in zover ik de reviews kan geloven blijven de sigma's en tamrons qua focus accuraatheid toch nog steeds achter op de merkeigen lenzen. dat is oa een van de redenen waarom ik voor autofocus lenzen bij het merk zelf wil blijven. het meeste van mijn kinder portretten zijn niet geposeerd, dus meer missers is minder keepers
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

                Ik heb de 85mm 1.8 afs ook, erg goed qua scherpte op 1.8 hoor, maar wanneer er fel tegenlicht is heb ik al een paar keer behoorlijk storende flare in m'n beeld gehad...

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                  tsja wat is nodig. 1.4 zou ik bijna enkel gebruiken bij full body. de vraag is vooral is de 1.8 goed op 1.8?

                  in zover ik de reviews kan geloven blijven de sigma's en tamrons qua focus accuraatheid toch nog steeds achter op de merkeigen lenzen. dat is oa een van de redenen waarom ik voor autofocus lenzen bij het merk zelf wil blijven. het meeste van mijn kinder portretten zijn niet geposeerd, dus meer missers is minder keepers
                  Als je de photozone.de review mag geloven is de 1.8 op 1.8 al quasi even scherp als op kleinere openingen. Om eerlijk te zijn gebruik ik ze zelf meestal op f2. Ik gebruik niet graag de niet-standaard diafragma waarden.
                  Die rekenen wat moeilijker, en dat is vervelend als je ook met manuele flash werkt.

                  Het grootste probleem is het scherptevlak juist leggen. De DoF is erg smal, en een beetje naar voor of achter bewegen van de fotograaf of model kan ervoor zorgen dat je al licht scherpteverlies hebt. Voor kinderportretten zal de uitdaging eerder op dat vlak liggen denk ik. Braaf stilzitten terwijl jij de framing doet is wellicht niet hun specialiteit

                  Je mag gerust even de f1.8 komen testen bij mij, maar ik zie dat je toch op wel meer dan een uur afstand zit, en dat is mss wat ver om eens te testen
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 85mm 1.4 of 1.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                    Als je de photozone.de review mag geloven is de 1.8 op 1.8 al quasi even scherp als op kleinere openingen. Om eerlijk te zijn gebruik ik ze zelf meestal op f2. Ik gebruik niet graag de niet-standaard diafragma waarden.
                    Die rekenen wat moeilijker, en dat is vervelend als je ook met manuele flash werkt.

                    Het grootste probleem is het scherptevlak juist leggen. De DoF is erg smal, en een beetje naar voor of achter bewegen van de fotograaf of model kan ervoor zorgen dat je al licht scherpteverlies hebt. Voor kinderportretten zal de uitdaging eerder op dat vlak liggen denk ik. Braaf stilzitten terwijl jij de framing doet is wellicht niet hun specialiteit

                    Je mag gerust even de f1.8 komen testen bij mij, maar ik zie dat je toch op wel meer dan een uur afstand zit, en dat is mss wat ver om eens te testen
                    thx voor het aanbod maar is idd wat ver. bewegende kinderen een grote f waarde is idd niet zo heel simpel. thx voor je input. Ga is proberen bij mijn lokale fotoboer een 85 f1.8 vast te krijgen om wat degelijk te testen.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment

                    Working...
                    X