Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

    Hoi,
    Ik heb een Sony (e-mount) met 55-210 lens en wilde hier graag een TC op zetten. Ik twijfel tussen de Sony VCL HD1758 DC-DN (als ik wat rondzoek vind ik die nog wel 2e hands) en de Olympus TCON-17 (nog nieuw te krijgen). Biede zijn 1.7 TC's.

    Mijn vragen:
    1. Weke zouden jullie prefereren en waarom?
    2. Kan ik de Olympus ook (mits step-up ring) aan m'n 55-210 bevestigen?
    3. Zijn er zaken waar ik, volgens jullie, extra op moet letten?

    Ik zou het voornamelijk gebruiken tijdens m'n aankomende reis in Z.-Afrika om wildlife te shooten.

    Thanks!

    Grtz,

  • #2
    Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

    Is mij eerlijk gezegd onbekend. Er is een 1.4x en 2.0x tc voor de fe mount maar voor uw lens is dat weggegooid geld (als het al fysiek past). Is bedoeld voor de GM 70-200/2.8.

    De scherpte zal heel erg achteruit gaan. Je kan beter uitkijken voor de 70-300mm G.
    Last edited by alex606; 13 februari 2017, 12:44.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

      De afweging om een 70-300 G te nemen heb ik gemaakt. Dat lijkt me een toplens, maar dat is toch een hele andere prijsklasse die ik niet ga maken. De 55-210 + TC komt me veeeeel goedkoper uit.
      Nog iemand feedback/input?
      Grtz,

      Comment


      • #4
        Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

        Kijk naar de vergelijkingen van TC's in de link die in deze draad staat .. dan weet je het ongeveer wel ...

        http://forum.belgiumdigital.com/f35/...58-156695.html

        Comment


        • #5
          Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

          Een teleconverter is voor een degelijke lens zinloos.
          Met croppen beter resultaat, geen lichtverlies en je kan de uitsnede nog aanpassen.

          Comment


          • #6
            Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

            Tja wildlife met een 55-210 - u gaat lengte missen. Ik zou op zoek gaan naar een 400mm vast van sigma en die converteren naar E-mount. Misschien toch maar 's zoeken naar een mc11? En wat leuk canon glas - 't gaat geld kosten - niks aan te doen.

            Comment


            • #7
              Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

              Dank voor de feedback.
              Ik dacht dat lichtverlies veel meer speelde bij lenzen die je tussen de camera en het objectief zetten, maar veel minder bij dit soort voorzetlenzen; of zie ik dat fout?
              Op dpreview zag ik links en rechts toch goede resultaten met gelijkaardige setup's.
              Croppen is idd het goedkoopst, maar ik vrees dat ik (mogelijks) nog steeds afstand tekort zal komen. Of zal dat wel meevallen?

              Gezien ik nog een relatief groentje ben in de fotografie en dit vooral op reis doe ga ik geen fortuinen spenderen aan materiaal. De lenzen zouden immers 'slechts' enkele weken per jaar gebruikt worden. Vandaar mijn keuze voor de 55-210. Die is relatief goedkoop en geeft me nog wat ruimte om te zoomen. Een prime is prima als je de afstand gelijk kunt houden, doch lijkt me dat in de praktijk bij wildlife vaak net teveel of te weinig afstand te zullen zijn, of heb ik het ook hier mis?

              Hebben jullie samplepic's met gelijkaardige setup's voor me?

              Grtz,

              Dank voor jullie feedback.

              Comment


              • #8
                Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

                Oorspronkelijk geplaatst door MrMaster Bekijk bericht
                Dank voor de feedback.
                Ik dacht dat lichtverlies veel meer speelde bij lenzen die je tussen de camera en het objectief zetten, maar veel minder bij dit soort voorzetlenzen; of zie ik dat fout?
                Vaak bevatten de goedkopere lenzen meer lens fouten (tov van dure prime lenzen, tevens heb je hier meer ruimte om ze te verminderen door je lens meer dicht te stoppen.) en die ga je versterken met een extender/voorzetlens. Dus ook al heb je misschien geen licht verlies. De lens fouten ga je hoe dan ook vermeerderen, om maar niet over de lens fouten te hebben die de voorzetlens heeft.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

                  Heb je "Clear image zoom" functie al eens gebruikt ?
                  Is een Digitale zoom functie, kwaliteit waarschijnlijk vergelijkbaar met TC. Enkel voor jpeg
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                    Heb je "Clear image zoom" functie al eens gebruikt ?
                    Is een Digitale zoom functie, kwaliteit waarschijnlijk vergelijkbaar met TC. Enkel voor jpeg
                    Huh? Nog niet eens van gehoord? Hoe doe ik dat; is dat een nabewerking in lightroom/photoshop of een functie op m'n sony'tje of op m'n lens of...?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

                      Is een functie op je camera, werkt enkel met beeldformaat=jpeg. Ken menu systeem niet van je toestel maar onder menu item CAMERA of zoiets ga je Zoom vinden, als je dit activeert kun je de zoomfactor instellen tot x2
                      www.polartha.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                        Heb je "Clear image zoom" functie al eens gebruikt ?
                        Is een Digitale zoom functie, kwaliteit waarschijnlijk vergelijkbaar met TC. Enkel voor jpeg
                        w
                        Ik raad je digitale zoom af. Je kunt beter naderhand in Photoshop de resolutie verhogen van je hoge kwaliteit bewerkte RAW. En hierin de compositie croppen
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

                          Let wel, “clear image zoom” is niet zomaar een digitale zoom functie, hoe men het precies doet weet ik niet maar wat detail betreft zijn de verschillen toz van optische zoom relatief klein en zelfs in veel gevallen niet zichtbaar. MrMaster kan deze functie zelf gratis en voor niets uit proberen en zien of het voldoet aan zijn wensen.
                          www.polartha.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                            Let wel, “clear image zoom” is niet zomaar een digitale zoom functie, hoe men het precies doet weet ik niet maar wat detail betreft zijn de verschillen toz van optische zoom relatief klein en zelfs in veel gevallen niet zichtbaar. MrMaster kan deze functie zelf gratis en voor niets uit proberen en zien of het voldoet aan zijn wensen.
                            Toch zeg ik, niet doen. Het blijft natte vingerwerk het vergroten. Hoe slim de algoritme ook is, er gaat niks boven optische zoom.
                            Optische zoom

                            vs

                            Digitale zoom

                            De eerste is een tikkeltje scherper.
                            Bij veel digitale zoom. (4x) is het resultaat beduidend slechter
                            Last edited by Rogier; 18 februari 2017, 10:16.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze TC: Sony DH1758 of Olympus TCON-17 op een e-mount 55-210 lens

                              E-mount toestellen bieden de mogelijkheid in te zoomen via “digitale zoom”, zullen hiervoor ongeveer zelfde algoritmes gebruiken zoals in PS, en “clear image zoom”, in het nederlands “Helder Beeld Zoom”, dus daar is duidelijk een verschil tussen digital en clear image zoom.

                              CIZ zou in tegenstellig tot digitale zoom gebruik maakt van artificiele intelligentie. Patronen in het beeld zouden vergeleken worden met patronen opgeslagen in een interne dB om zo de ontbrekende pixels te bepalen.
                              Of dit klopt weet ik niet , fabrikant geeft hieromtrent weinig info vrij . Maar ja, hoe men het doet heeft weinig belang voor de gebruiker, belangrijker is het eindresultaat.
                              Optische zoom zal uiteraard altijd betere kwaliteit geven, tenminste, bij gebruik van goede lenzen maar dat dit ook zo is bij gebruik van TC's betwijfel ik.

                              Bijgevoegd 3 opnames:
                              Hou rekening, DOF tussen beide opnames is natuurlijk verschillend (verschillend brandpunt).

                              fragment van een clear zoom x2 f9 18mm opname (clear image zoom is beperkt tot x2)

                              fragment optical zoom f9 38mm.

                              Totaal beeld
                              www.polartha.com

                              Comment

                              Working...
                              X