Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed nachtobjectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goed nachtobjectief

    Ik had graag hulp gewild bij aankoop van een goed objectief welk 's avonds te gebruiken is, momenteel heb ik al de Nikon d3200 met de kitlens 18-105 f/3.5-5.6G, deze zou ik gaan gebruiken om mee te nemen dit jaar naar Californië.
    Had al eens gekeken naar de AF-S DX Nikkor 16-80MM F/2.8-4E ED VR, de vraag is voornamelijk is dit een goede aankoop voor nachtfotografie in een stedelijk gebied (San Francisco) en is de standaard kitlens voldoende om te gebruiken bij het bezoeken van parken etc.

    met vriendelijke groet

    edit: Tips over lenzen en alternatieven zijn ook geapprecieerd Tamron, Sigma,...
    Last edited by kareldelille; 11 februari 2017, 08:28.

  • #2
    Re: Goed nachtobjectief

    Omschrijf eens wat jij verstaat onder "nachtobjectief"

    M.a.w. je kunt met elk objectief onder welke omstandigheden dan ook, beelden maken. Of die beelden er dan uitkomen wat jij voor ogen hebt is dan de vraag. Die vraag kan alleen beantwoord worden door zelf experimenteel aan het werk te gaan om te zien wat wel en niet werkt.
    Dus wat lukt er niet met de 18-105 onder de - niet duidelijk - omschreven omstandigheden.

    is de standaard kitlens voldoende om te gebruiken bij het bezoeken van parken etc.
    over wat voor soort parken heb je het dan en wat zijn de denkbeeldige beelden die je in je hoofd hebt zitten?

    Comment


    • #3
      Re: Goed nachtobjectief

      Het beste nachtobjectief = statief !

      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Goed nachtobjectief

        dat vraag ik aan iemand met meer kennis, dus volgens jou is er weinig merkbaar verschil met de 18-105 als met de 16-80?
        Experimenteel te werk gaan is moeilijk als ik maar 1 lens heb

        Natuurparken Yosemite, Grand Canyon,... qua beelden heb ik niet speciaal iets in gedachten

        Comment


        • #5
          Re: Goed nachtobjectief

          Oorspronkelijk geplaatst door kareldelille Bekijk bericht
          dat vraag ik aan iemand met meer kennis, dus volgens jou is er weinig merkbaar verschil met de 18-105 als met de 16-80?
          Experimenteel te werk gaan is moeilijk als ik maar 1 lens heb

          Natuurparken Yosemite, Grand Canyon,... qua beelden heb ik niet speciaal iets in gedachten
          Iedereen met meer kennis zal aan je vragen wel soort foto's je s'avonds wil nemen
          Uit de hand of op statief, landschap, portret, architectuur, street,....
          Allemaal andere soort objectieven....
          Als je echt niet weet wàt voor soort foto's je gaat nemen of graag ziet zal je smartphone voldoen

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Goed nachtobjectief

            Ik schrijf nergens iets over "merkbaar verschil", alles draait om het kennen, kunnen en het weten, hoe, wat en waarom, alleen met die kennis kan je een beeld welk je in het hoofd hebt omzetten naar een "gemaakt" beeld. Het materiaal wat je gebruikt komt daarbij op de tweede plaats. (dat bepaalde karakteristieke eigenschappen van een objectief daarbij kunnen helpen, is een pre op het weten. Daarbij moet je ook in gedachten houden dat jouw pre, voor een ander een con kan zijn)

            16-80mm f/2.8 - 4: wel daarbij moet je stilstaan bij over welke range in bereik (mm) de f-waarde beschikbaar is en of je daar mee kan leren omgaan, dat het is zoals het is. Of heb je dan toch liever over het gehele bereik een vaste f-waarde. Of dit objectief iets is om nachtelijke beelden in stedelijke omgeving te maken, kan niemand een antwoord op geven, het is verdomd lastig om een denkbeeldig beeld van een ander te interpreteren.

            Experimenteel te werk gaan is moeilijk als ik maar 1 lens heb
            tja, als je zo gaat beredeneren blijf je stil staan, ook met 1 objectief kan je experimenteren. (het voordeel van het hebben van 1 objectief kan zijn, dat het jouw juist uitdaagt om toch het beeld te maken wat je in je hoofd hebt zitten)

            Natuurparken Yosemite, Grand Canyon,... qua beelden heb ik niet speciaal iets in gedachten
            als je niets in gedachten hebt dan voldoen alle objectieven

            Misschien dat je er toch verstandig aan doet om een klein onderzoek in te stellen naar de te bezoeken plaatsen in betreffende parken, opdat je van te voren weet dat je goed wegkomt met alleen het bereik x-y mm wat je nu in je fototas hebt zitten.

            Dan toch nog maar eens een note:
            alle voor- en achter-voegsels - soort / type / ...... fotografie - aan het woord objectief is een menselijke eigenaardigheid, welke je los moet laten.
            portret-, landschaps-, nacht-, ....-, -..... objectieven bestaan niet!

            Comment


            • #7
              Re: Goed nachtobjectief

              Voor die reis kun je volgens mij volstaan met het objectief dat je hebt. Voor de avonden, zeker in de steden, kun je al eens tegen een muur of een paal of een ander voorwerp steunen.
              Als je toch graag wat ander materiaal zou hebben, dan kan ik je een Sigma 17-50/2.8 aanraden. Er zit stabilisatie op en de prijs is niet te zot hoog (in de buurt van €300 ergens). Met de hogere lichtsterkte en de stabilisatie kom je iets beter weg. Voorbeeld om een idee te krijgen, maar er zijn genoeg andere verkopers: https://www.artencraft.be/nl/sigma-1...-af-44978.html.
              Voor de landschappen is een 70-300 een mooie uitbreiding. Weer redelijk betaalbaar, en met stabilisatie. Iets minder lichtsterk, maar in die parken volstaat dat wel.
              Voorbeeld om een idee te krijgen, maar er zijn genoeg andere verkopers: http://www.fotokonijnenberg.be/tamro...on-1#group1061
              Je toestel en die twee objectieven wegen niet zo erg veel, het gaatje tussen 50 en 70 mm vul je gemakkelijk op door een klein beetje dichter of verder af te staan, of door die 50 mm te gebruiken en achteraf lichtjes bij te snijden.
              Last edited by NicoR; 11 februari 2017, 19:02.

              Comment


              • #8
                Re: Goed nachtobjectief

                Zoals Paul het al schreef, voor nachtfotografie heb je geen dure lichtsterke objectieven nodig, investeren in een degelijk statief is dan de enige oplossing.
                Zelfs met een kitlensje maak je goede nachtfoto's, zolang de camera maar op een statief staat dat niet beweegt terwijl de foto wordt gemaakt.
                Om ervoor te zorgen dat het statief niet beweegt gebruik je de ingebouwde timerfunctie van de camera of een afstandsbediening...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Goed nachtobjectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Het beste nachtobjectief = statief !

                  Dpaul
                  Volg hierin.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goed nachtobjectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
                    ...
                    Voor de landschappen is een 70-300 een mooie uitbreiding. Weer redelijk betaalbaar, en met stabilisatie. Iets minder lichtsterk, maar in die parken volstaat dat wel.
                    ...
                    Dat vind ik nu een vreemd advies ... 12mm tot zeg maar 18mm zou in in deze context logischer vinden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goed nachtobjectief

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Dat vind ik nu een vreemd advies ... 12mm tot zeg maar 18mm zou in in deze context logischer vinden
                      Vind ik niet. In een erg ruimtelijk landschap (denk oa aan de bergen) heb je meer aan een telelens. En als je zonsondergangen wilt vastleggen, heb je ook meer aan meer mm. Dan komt de zon er groter erop.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goed nachtobjectief

                        Een 70-300 maakt het je mogelijk om details uit een landschap te halen. In een bergomgeving kun je ook een luchtperspectief bekomen. En je kunt wat dierenfoto's maken.
                        Een supergroothoek is inderdaad ook een goede keuze: die levert in een landschapsomgeving de kans om een interessante voorgrond groot af te beelden tegen een "verkleinde" achtergrond.
                        Met een cropsensor zoals die D3200 kan je met objectieven die gaan van 10 tot 300 mm al een enorm eind komen voor landschappen, zonder daarom een fortuin kwijt te zijn en een vrachtwagenlading aan materiaal te moeten meesleuren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goed nachtobjectief

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                          Vind ik niet. In een erg ruimtelijk landschap (denk oa aan de bergen) heb je meer aan een telelens. En als je zonsondergangen wilt vastleggen, heb je ook meer aan meer mm. Dan komt de zon er groter erop.
                          Helaas is je zichthoek voor landschappen met zo'n zoom "next to nothing" ! Een 70mm zoom (zichthoek equiv. 105mm op APS-C!) van "een berg" kan men nauwelijk een "landschap" noemen ... reken maar uit wat daar nog van overblijft bij 200mm ..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goed nachtobjectief

                            Een groot diafragma help je uiteraard om de iso lager te houden en kan dus wel een verschil maken in kwaliteit van de opname.

                            Maar als je bvb. in nachtfoto's de gekende sterretjes rondom lichtpunten wil bekomen, dan zit je op f11 en hoger en heb je er dus helemaal niets aan.
                            Een groot diafragma gaat je bij straatfotografie een kleine scherptediepte geven. Is dat gewenst of is juist niet ?

                            Lichtsterke lenzen 'moet' je gebruiken wanneer er bewegingen in het beeld zitten die je wil bevriezen door korte sluitertijd te gebruiken. Dit volstaat niet altijd, bij weinig licht kan zelfs bij hogere iso's je sluitertijd toch nog te lang zijn om bvb. zelfs bewegende mensen te bevriezen.

                            Denk bvb. eens aan een 30mm f1.8 lens om wat te experimenteren.
                            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goed nachtobjectief

                              Over het algemeen kun je landschapsfotografie tackelen met een groothoeklens. Bij dit type fotografie draait het natuurlijk om het vastleggen van een groot landschap en een groothoeklens vangt veel van de omgeving. Maar wat gebeurt er als je landschappen fotografeert met een telelens?

                              Comment

                              Working...
                              X