Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Variabele Grijsfilter of aparte filters?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Variabele Grijsfilter of aparte filters?

    Hallo,
    Ik sta in twijfel om een variabele ND filter te kopen, bijvoorbeeld de (dure) B+W XS-Pro MRC Nano 1-5 of een vergelijkbare van een ander goed merk.
    Deze zou traploos geregeld kunnen worden tussen 1 en 5 stops.
    Heeft iemand daar ervaring mee? Interessant of niet? Of kan men beter aparte filters kopen?
    Bedankt voor alle info,
    Raf.

  • #2
    Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

    variabele ND filter
    In mijn ogen ben je beter af met een filtersystem dan met z'n v-ND

    alles valt en staat bij de flexibiliteit

    Comment


    • #3
      Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      variabele ND filter
      In mijn ogen ben je beter af met een filtersystem dan met z'n v-ND

      alles valt en staat bij de flexibiliteit
      Ik dacht aan de mogelijkheid met deze filter om bij sterk licht deze op de camera te laten zitten en dan volgens het geval foto per foto die gewoon te draaien volgens de stops die ik wil verschuiven. 1 stop zou bijna altijd kunnen gebruikt worden voor landschappen dacht ik en 5 stops zou misschien reeds voldoende zijn om beweging in de wolken of water te tonen?

      Comment


      • #4
        Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

        voor "landschapsbeelden" mijn kijk daarop is dat de verkeerde insteek is.... --> grijsverloop praktischer en dan kan je ook nog op eenvoudige wijze een ander filter er voor / er achter steken

        Comment


        • #5
          Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          voor "landschapsbeelden" mijn kijk daarop is dat de verkeerde insteek is.... --> grijsverloop praktischer en dan kan je ook nog op eenvoudige wijze een ander filter er voor / er achter steken
          Bedankt voor de tip!

          Comment


          • #6
            Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

            Vergeet die variabele filter. Dat is niks meer dan 2 polarisatiefilters op elkaar die je kan draaien. Als je hem volledig dicht zet krijg je een groot X in uw beeld. Koop een setje haida filters van 3-6 en 10 stops op amazon.de
            Deze zijn goedkoop en super goed. Sinds ik die heb komen mijn veel te dure B+W filters de kast niet meer uit.
            Verloopfilters zijn enkel te gebruiken voor foto's met een vlakke horizon ( aan de zee ) als je een boom of berg of iets anders aan de horizon hebt zal je heel duidelijk zien dat die boom of berg ook donkerder zal worden en dat trekt op niks !
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

              Verloopfilters zijn enkel te gebruiken voor foto's met een vlakke horizon
              tja dan moet je wel de juiste houder aanschaffen, eentje die je vrolijk kan draaien

              Comment


              • #8
                Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

                Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                Vergeet die variabele filter. Dat is niks meer dan 2 polarisatiefilters op elkaar die je kan draaien. Als je hem volledig dicht zet krijg je een groot X in uw beeld. Koop een setje haida filters van 3-6 en 10 stops op amazon.de
                Deze zijn goedkoop en super goed. Sinds ik die heb komen mijn veel te dure B+W filters de kast niet meer uit.
                Verloopfilters zijn enkel te gebruiken voor foto's met een vlakke horizon ( aan de zee ) als je een boom of berg of iets anders aan de horizon hebt zal je heel duidelijk zien dat die boom of berg ook donkerder zal worden en dat trekt op niks !
                Ik heb momenteel slechts één grijsfilter: een Haida Pro II ND64 (6 stops). Dus beter een 3 stops bijkopen. B+W vind ik ook te duur en die Haida zijn even goed en geen variabele 1-5 erbij. Een verloopfilter zou ik eerst eens willen uittesten vooraleer ik die koop.
                Bedankt voor de raad.

                Comment


                • #9
                  Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

                  Een variabele grijsfilter is niks meer dan een handige dubbele polarisatie filter met schaal verdeling. Dit heb ik me ooit laten vertellen.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Een variabele grijsfilter is niks meer dan een handige dubbele polarisatie filter met schaal verdeling. Dit heb ik me ooit laten vertellen.
                    Een variabel grijsfilter verminderd de hoge lichten (schitteringen) niet maar kan wel tot 10 tien stops aan licht wegnemen, een polarisatie filter ongeveer een stop en je kunt er blauwe luchten krachtiger mee maken.
                    Wanneer je in zwart-wit werkt is een rood filter ook een optie (min twee stops) al kun je dat effect ook met digitale filters bereiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Een variabel grijsfilter verminderd de hoge lichten (schitteringen) niet maar kan wel tot 10 tien stops aan licht wegnemen, een polarisatie filter ongeveer een stop en je kunt er blauwe luchten krachtiger mee maken.
                      Wanneer je in zwart-wit werkt is een rood filter ook een optie (min twee stops) al kun je dat effect ook met digitale filters bereiken.

                      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.


                      Hier hebben ze het toch er ook over.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

                        Hi Raf, bij toeval zag ik je op deze site (ik kom hier nauwelijks meer).
                        Een variabel ND filter lijkt handig, maar in de praktijk verschuif je gemakkelijk te veel of te weinig (dus verkeerde belichting), nog afgezien van het gevaar van kruisvorming. Daarom gebruik ik dit filter nauwelijks nog. Heb een voorkeur voor de ND110 (tien stops is in de tropen niet echt veel met het harde licht).
                        Veel groeten,
                        Dushi
                        "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

                          Ik heb onlangs zo een variabele ND filter gekocht. Ik heb een 10 ND filter met schuifsysteem, en wilde zien of een opschroef variabele handiger was.
                          Ik kocht een Fotga Fader ND. (slim wide)
                          Vervolgens heb ik een test gedaan: tussen min en max staan 8 streepjes, en heb op elke stand een foto gemaakt, zodat ik kon zien hoeveel stops verloop er is.
                          Het is benaderend, en volgens mijn meting niet echt lineair in het begin
                          Minimum stand : -2.5 stops tov. zonder ND
                          Stand 1 en 2 geen verschil
                          stand 3: -3 stops
                          stand 5 : -4 stops
                          stand 6 : -4.5 stops
                          van 7 tot max telkens +/- een stop minder: dus tot -7 stops
                          De verduistering is niet helemaal homogeen, er is geen vignettering, maar wel een donkerdere vlek in het midden,
                          waarschijnlijk niet toevallig in de lucht.
                          Ook op de kleurtemperatuur gelet, maar daar zag ik geen enorme verschillen.
                          Conclusie: handiger : ja, hoewel ik de zonnekap niet na de filter kan opschroeven. Doe ik dat eerst dan is de filter moeilijker te bedienen.
                          Neemt minder plaats in de reistas en is sneller opgesteld.
                          Mijn ander systeem kost meer tijd en plaats , maar is ongetwijfeld beter.
                          Dpaul
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

                            Bedankt voor de vele en interessante reacties.
                            Ik heb in plaats van een variabele filter er andere met vaste HD waarde van Haida bijgekocht zodat ik zelf kan combineren. Misschien meer tijdrovend om die op elkaar te schroeven en uit te testen maar dat risico op vlekken heb ik dan toch minder denk ik.
                            Raf.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Variabele Grijsfilter of aparte filters?

                              Ik denk dat je daar gelijk in hebt.
                              Vroeger ook het internet afgeschuimd hierover,en inderdaad die vlekken kom je wel tegen.
                              Heb zelf enkele pol's van geen slechte merken,en als je er twee op mekaar zet, zie je dat soort dingen ontstaan.Ook kleurzweem zie je soms opduiken.(Volgens combinatie van merken)
                              Goede keuze,is de rest slecht?? Nee,maar die kleine zaakjes moet je er dan wel bij nemen.

                              Comment

                              Working...
                              X