Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

    Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?

    Hierbij wil ik even melden dat ik de bolleboos ben in de “Challenge” van januari. Ik wil hier wel even wat uitleg bij geven.
    1. Het was en is de bedoeling steeds alle foto's een gelijke kans te geven bij een quotering en daarom wacht ik steeds totdat de “Challenge” afgesloten is. Dit neemt niet weg dat ik eventueel al foto's bekeken heb, maar ze werden nog niet beoordeeld.
    2. Om het eerlijk te houden probeer ik steeds een matrix in te vullen zodat ik verplicht word de foto grondiger en uniformer te bekijken. Die matrix met invulling bewaar ik op de PC (handig om nadien met “kopie-plak” de data over te brengen).
    3. Om het correct te houden moet je ook je eigen foto aan dezelfde kritiek durven te onderwerpen. Het zou de eerste keer niet zijn dat ik na afsluiten merk dat ik NIET tevreden ben over mijn afgeleverde product en dat ik beter had gekund. Eveneens de eigen beoordeling om een eventuele heksenjacht te voorkomen en neutraliteit bij deelnemers te behouden
    4. Dezelfde matrix gebruik ik om mijn keuze van foto te selecteren en voor deelname op te sturen.
    5. De commentaar blijkt soms hard, maar ik hou niet van proza en dat nog minder in een beoordeling. Iets is fout of goed en een beetje fout is fout. Sorry
    6. Belangrijk is wel dat de commentaren bij dragen tot de quotering maar NIET de quotering zelf zijn. De puntenverdeling heb ik nergens weer gegeven. Gelukkig maar, anders was er eventueel een grotere oorlog ontketend.


    Het is NIET, NOOIT de bedoeling mensen te kleineren en hen van de "Challenge" of fotografie af te stoten, integendeel. Ik heb op de commentaar zowel positieve evenals negatieve reacties gekregen. Deze reacties werden in een commentaar geuit. Negatieve in de aard van "Wie ben jij wel ?", "Doe beter mee in plaats van hier commentaar te komen geven", " Wacht maar af, we zullen je zelf wel eens pakken ..." wat in feite zielig is, maar ik trek me daar nu niets van aan.
    Positieve zijn er gelukkig ook: "Eindelijk eens een beoordeling waar ik iets aan heb", "Ja, je hebt gelijk maar wegens omstandigheden ...", "Dit moest meer gebeuren ..."
    Ik vind wel spijtig dat men zich direct geviseerd voelt. Men schreeuwt het van de daken dat er veel te weinig commentaren komen op foto's. Dat "Mooi", "Knappe opname", "Goed gebracht" te vaak en te onpas als commentaar wordt gegeven en dat je daar in feite niets aan hebt. Volledig mee eens, maar probeer dan ook atypische, gegeven commentaren te begrijpen en eventueel te zien in het beoordeelde beeld. Ik beoordeel beelden en veroordeel noch de foto noch de fotograaf. Ik ben helaas ook geen predikant die zelfs negatieve meldingen zo verbloem dat men tevreden is dat men ze krijgt. Op zijn West-Vlaams: "Ne str*nt is ne str*nt en of je het nu wilt of niet en of het nu een mooie of een lelijke is, stinken doet hij"

    Bij "Challenge" is het inderdaad de bedoeling om een eigen, persoonlijke fotografische interpretatie te geven over een thema. De ene doet dat in een studio, de andere in het veld. Waar mijn voorkeur zit hangt af van het onderwerp. Sommige zaken lukken niet in het veld, andere dan weer wel en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die de fotograaf zichzelf heeft opgelegd in zijn of haar foto probeer ik kritisch te zijn. Bij studiowerk ben ik heel wat kritischer gezien je daar en je thema, de omgeving en je fototoestel kan sturen wat helaas in het veld niet zomaar kan.

    Dat deelnemen belangrijker is dan winnen ? Ja, "Challenge" is geen wedstrijd naar anderen toe, MAAR, is dat te meer naar je eigen kunnen en kennen toe. Vergeet niet dat een deelname aan een wedstrijd of een "Challenge" een uitdaging voor jezelf moet zijn om het beste uit je product en jezelf te halen en indien het kan jezelf te overtreffen. Je bent dan winnaar op je eigen product. Sorry, maar een foto op sturen met het idee: ‘Ik neem nu toch deel aan de “Challenge”’ is niet echt een uitdaging. Als fotograaf mag, moet je fier kunnen zijn op je afgeleverde prestatie. Wees eergierig. Je mag, moet fier zijn op je foto en dat heeft niets met snobisme te maken. En dus ja, deelnemen is belangrijk, maar belangrijker is jezelf zien te over treffen en je op een hoger niveau te brengen.

    En wat betekent nu de gebruikte matrix ?
    1. Originaliteit: Ik bekijk steeds de foto's in volgorde van inzenden en als ik een voorwerp zie dat voor de 3de maal op nagenoeg dezelfde wijze wordt gebracht dan is dat voor mij 'niet origineel' tenzij er nu echt speciale zaken zouden bij staan. Een wenteltrap waar je de spiraal als hoofditem neemt is meermaals getoond.
      Naast het originele in de opstuurvolgorde heb ik echt wel nog oog met originaliteit naar de buitenwereld toe. Veel mosterd wordt spijtig genoeg op het internet gehaald (ook voor “Challenge”), sorry.
      Bepaalde beelden zijn zo gekend waardoor ik geen 'wauw'-effect meer krijg. Déjà vue. Zo is er de "Vlooybergtoren" die tot twee maal werd getoond, de "Den-Bell"-trap, … en waar je massa's foto's van weer vindt die eventueel beter, origineler zijn.

      Zijn dit daarom slechte, mislukte foto's ? NEEN, enkel voor mij eventueel niet origineel genoeg.

      Dus beelden over de spiraal of beelden over de doorloop van een normale trap zijn voor mij gewone zaken. Het komt er dus op aan daar iets meer karakter, lees originaliteit aan te geven. Dit kan door ervoor te zorgen dat het beeld een verhaal op roept of je doet nadenken, of dat je erin slaagt een eigenwijs beeld te geven van die trap. Een gevallen persoon op die trap, een gebroken glas met bloed kunnen beeld verrijkend zijn en de foto origineler maken. Let wel, KUNNEN.
      Dit is wel het meest subjectieve waar je een quotering op geeft.
      Dus "niet origineel" betekent helemaal niet dat ik het gedane werk niet apprecieer, alleen maar dat het een beeld is, het zoveelste in de rij ...
    2. Compositie: Dit beoordelen was eenvoudiger en hierbij probeerde ik ook rekening te houden met 'origineel'. Soms wordt geloochend tegen de gouden regel maar komt dit echter wel het beeld, het verhaal ten goede en waarom niet. Moet kunnen.
    3. Kleur-licht: Ook hier zit je meer met persoonlijke meningen. De ene ziet graag zwart-wit, de andere dan weer niet. Ik ben neutraal hierin, maar niet alle foto's moeten nu echt omgezet naar zwart-wit. Bepaalde foto's leiden zich daartoe perfect, bij andere denk ik dat kleur misschien een meerwaarde had gegeven.
    4. Indruk: Dit werd pas ingevuld nadat ik alle foto's had beoordeeld (matrix-invulling op papier, PC). In feite een soort resultante van 1), 2) en 3). Ik bekeek de foto en probeerde te vatten wat de bedoeling van de fotograaf was. Hierbij lees ik NOOIT titels. Een beeld moet in feite de titel vervatten zonder dat je de titel nodig hebt om de foto te begrijpen.


    Tot hier de matrix.

    Ik word verweten als leerkracht commentaar te geven ? Menen jullie dat nu werkelijk ? Voor zover ik gelezen heb gebruik ik steeds termen zoals "misschien", "ik zou ...", “eventueel …”. Is het geven van een eigen idee hoe je de foto zou gemaakt hebben dan verkeerd ? Ben je daarom een leerkracht ?

    Bon, tot hier een hele boterham op een voor mij althans nutteloze hetze. Dat mijn schrijfstijl bot over komt kan best zijn maar probeer dan ook even te achterhalen wat de juiste boodschap, inhoud is. Ik ben niet de persoon die verbloeming wenst en gebruikt.

    Voor de deelnemers die zich beledigd voelen: "t' ja, jammer voor jullie, daar kan ik helaas niet veel aan doen". Soms moet ook ik mijn eigen trots even inslikken ...

    Een zaak moet me van het hart. Ik ben verschoten (alhoewel ik dat wel verwachtte) over sommige ongeziene bitsige reacties (korte lontjes, lange tenen of beide ?) maar daar ga ik me niet druk in maken.

    Hierbij toch nog even nadenken of het niet beter zou zijn:
    • de foto’s pas zichtbaar te maken na afsluiten inzendperiode.
    • stemmen, becommentariëren pas na de afsluitperiode toe te laten (Enkel indien foto’s zichtbaar zijn vanaf inzenddatum)
    • Eventueel het toelaten van commentaren af schaffen.


    Even herhalen dat bij “Challenge” het wel toegelaten is foto’s beperkt te bewerken. Optrekken contrast, afstemmen zwart-wit-balans, bewerken hooglicht, schaduw … Maar wel beperkt.

    Ter gepaste tijd doe ik gegarandeerd dit type van beoordeling met of zonder deelnemende foto opnieuw. Ik kan alleen maar aan alle deelnemers van “Challenge” op roepen om eveneens te proberen alle foto’s te beoordelen in goede en in slechte eigenschappen. Geen discussie over beoordelingen te voeren zolang de stemronde loopt. We streven er toch allemaal naar om kwalitatief vooruit te komen.

    En wie na de “Challenge” verder uitleg wil is altijd welkom. Twee weten meer dan één.

    Dank.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

    Ik wou al tijdens de lopende challenge hierop reageren, maar toch even op mijn tong gebeten om geen commotie te veroorzaken, maar nu je het toch zelf aankaart... :-)

    Ik denk dat je inspanning vaak anderen aangezet heeft om ook iets te schrijven. Je hebt naar mijn mening steeds eerlijk je mening gegeven. Het is ook duidelijk dat je het als 'mening' geeft, uiteraard kunnen andere ogen andere dingen zien. Ik schrok dus ook een beetje van de soms giftige reacties, terwijl er een tijd zo'n vraag was om de beoordelingen/scoren van foto's meer leven in te blazen. Je hebt er duidelijk je tijd in gestoken en naar mijn mening steeds eerlijk naar eigen gevoel geweest.

    Eigenlijk zouden we met meer het moeten doen, dan heb je aan het eind van de challenge ook feedback die meer zegt dan 'gemiddelde score 6.1'. Een beeld aan andere fotografen tonen is toch altijd een beetje feedback vragen? De wedstrijd is dan niet veel anders zou ik denken.

    Of we al dan niet TIJDENS de challenge moeten kunnen feedback schrijven is een andere discussie, maar even een bedenking: na de afsluiting van de stemperiode is de 'drukste' periode wel reeds voorbij, dus ik vermoed dat de oogst aan commentaren dan magerder gaat zijn.

    PS: los daarvan, proficiat met je inzending, het was een van de sterkste uit de reeks. Opvallend vind ik dat xaviermortsel zo diep eindigt, terwijl dit voor mij een favoriet was voor de top 3 (zo zie je maar hoe subjectief het kan zijn).

    Comment


    • #3
      Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

      Dank voor je bijkomende uitleg.
      Wat stemmen betreft. te weinig personen stemmen en ofwel moeten we systeem gebruiken waar iedereen op iedereen punten geeft, ofwel iedereen slechts 10 punten verdelen. DIt geeft dan een eenvormiger en correcter beeld. Nu is het een mengelmoes.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Dank voor je bijkomende uitleg.
        Wat stemmen betreft. te weinig personen stemmen en ofwel moeten we systeem gebruiken waar iedereen op iedereen punten geeft, ofwel iedereen slechts 10 punten verdelen. DIt geeft dan een eenvormiger en correcter beeld. Nu is het een mengelmoes.
        die discussie is ook gepasseerd, en lijkt inderdaad een alternatief te zijn dat de willekeur in stemgedrag (inclusief het uitdelen van 1tjes en 2tjes) iets normaliseert/uitvlakt/nuanceert.

        Comment


        • #5
          Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

          Het probleem is dat we met de software die we hebben geen ander manier van scoren kunnen gaan gebruiken, of we dat nu willen of niet. Ik ga wel akkoord met het feit dat we meer scoorders nodig hebben.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

            @ Wim.Vanmaele, chapeau voor de tijd die je in de comments gestoken hebt
            De meeste waren correct en to the point .

            Mvg Yves.
            What you see is what you get

            Comment


            • #7
              Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

              Ben ik wat blij dat ik al hééél lang geleden beslist heb geen scores meer te geven (en al zeker geen commentaar, dat heb ik nooit gedaan trouwens), want, om het even wat je scoort of schrijft, het is nooit goed.

              Ik blijf ook altijd alle deelnemers proficiat wensen ipv de winnaar, of de top drie, of de top tien...

              Idem dito met reacties en/of commentaar geven op geplaatste foto's in de andere forumonderdelen.
              Wanneer je steevast ondervindt dat één of andere "betweter" steeds je reacties verbetert of in de grond boort, dan hou je ook daar mee op.

              En zo blijft de spiraal maar steeds verder in dalende lijn gaan. Jammer.

              Comment


              • #8
                Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

                Wim doe dit meer.
                Ik hou van deze “to the point” beoordelingen, soms wel scherp maar dat houdt de man wakker.
                Voor mij is het onderwerp van de Challenge iedere keer opnieuw het zoeken naar een uitdaging en om zo origineel mogelijk uit de hoek proberen te komen zonder al te veel technische snufjes, meestal met wisselend succes.
                Wat voor mij vooral telt in het huidige puntensysteem is, hoe de “puntenverdeling” op de inzending is. Zitten de scores verspreid of zitten ze kort bij elkaar en komen deze overeen met mijn idee. Dit geldt natuurlijk vooral voor mijn eigen inzending, het geeft me een inzicht van hoe goed ik mijn “boodschap” heb kunnen overbrengen. Zit daar dan nog opbouwende kritiek bij dan is dit mooi meegenomen.
                Wat ik jammer vind is dat het bij vele ontbreekt aan originaliteit. Het mooiste voorbeeld hiervan is “Den Bell” trap, het is voor mij een mooie afgewerkte foto maar ver van origineel. Daarenboven vond ik dezelfde foto ook nog eens terug op internet tijdens de Challenge, zie http://www.digifotopro.nl/gallery/ar...8439-staircase.
                Bij sommige inzendingen kan men al bijna op voorhand zeggen van wie dat ze komen, dit heeft dan mogelijk meer te maken met een stijl die men kiest, maar ook hier zou het fijn zijn om eens verrassend uit de hoek te komen.
                Ik sluit me aan bij de opmerkingen die Stefaan_C maakt ivm jou beoordelingen, als dit meer moest gebeuren zou er wat “extra leven” in de Challenge komen en we zouden beter zien wat anderen over de inzending denken. Maar dit is een tijdrovende bezigheid en men krijgt hiervoor zelden de nodige waardering.
                Toch ik kijk uit naar uw volgende analyses.

                Comment


                • #9
                  Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

                  Proficiat Wim met je overwinning én met je commentaren! Die overwinning gun ik jou nog meer nu ik weet dat jij die comments schreef!

                  Ik apprecieer in ieder geval wat je met de challenge doet. Dit hadden we hier nodig. Vorige maand stonden er amper comments. Volgende keer zullen we natuurlijk wel direct weten van wie het komt ;-) maar mij zet het wel aan om terug mee te doen!

                  thx
                  Luc
                  verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

                    Het was een tijdje geleden dat ik hier op BD en de challenge eens langs kwam (heb even moeten zoeken om ingelogd te raken).
                    Er was een tijd dat ik probeerde op alle foto's een comment te geven en weet dat er daar hééél veel tijd in kruipt, als je meer wilt zeggen dan mooi en waw.
                    Dus voor mij een pluim dat je dit gedaan hebt, en ondanks sommige negatieve reacties zou ik zeggen doe dit nog maar, het is voor iedereen zeer leerzaam.
                    Heb jou reacties eens overlopen en moet zeggen dat ik me in vele kan vinden, niet in allemaal..... maar smaken verschillen nu eenmaal.
                    Ook proficiat met je overwinning.

                    PS: Nu ik weer ingelogd raak moet ik misschien nog eens meedoen. Ik heb hier nog mijn theepot liggen
                    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      Opvallend vind ik dat xaviermortsel zo diep eindigt, terwijl dit voor mij een favoriet was voor de top 3 (zo zie je maar hoe subjectief het kan zijn).
                      Waarschijnlijk is dat iemand die ook een poging doet om het te maken " Without a little help from his friends "

                      Mvg Yves.
                      What you see is what you get

                      Comment


                      • #12
                        Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

                        Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                        Waarschijnlijk is dat iemand die ook een poging doet om het te maken " Without a little help from his friends "

                        Mvg Yves.
                        Je weet, of je weet niet... maar ik treed streng op tegen stemmen ronselen. Vals spel zou voor mij althans het einde van de Challenge kunnen betekenen.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Je weet, of je weet niet... maar ik treed streng op tegen stemmen ronselen. Vals spel zou voor mij althans het einde van de Challenge kunnen betekenen.
                          Je weet, of je weet niet Les, maar Sinterklaas is nog heel ver af hé ☺.
                          Jij weet net zoals iedereen, dat wanneer er moet gestemd worden op om het evenwat, er ook stemmen geronseld kunnen/zullen worden. Dat is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden aan het stemmen.
                          Waarmee ik hier niemand viseer hoor, maar ik weet dat je slim genoeg bent om dit te beseffen. Vaststellen en/of bewijzen dat is weer wat anders.
                          En als het al in de challenge mocht gebeuren, dan hoop ik van harte dat je de valsspeler(s) kan betrappen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

                            Proficiat Wim met je overwinning!
                            Er zijn meerdere geërgerde reacties gekomen op uw commentaren. We waren deze manier van commentaar geven hier niet gewoon en waarschijnlijk even wakker geschud. Mijzelf inclusief... Mijn excuses hiervoor.
                            Hier uw motivatie gelezen en ik kan mij wel vinden in deze manier van te werk gaan. Meningen kunnen nog altijd verschillen, maar op die manier krijg je inderdaad een ongezoute mening over je foto.
                            Dus ja, ik kan hier wel achter staan.

                            @ Erven, leeft dat goudviske nog?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Challenge: "Kritiek of niet en wat doe je met commentaar ?"

                              ik vindt ook dat we moeten dankbaar zijn dat er gedetailleerde commentaar op de foto's gegeven wordt. Het vraagt ook een redelijke inspanning om de foto's te analyseren en dat dan neer te pennen. Natuurlijk is er een beetje ontgoocheling als de foto niet zo goed aankomt als men verwacht had, maar als men de foto dan herbekijkt moet men meestal toegeven dat de commentaar terecht was. Ik vindt het lezen van de commentaren even interessant en alvast leerzamer dan alleen naar de foto's kijken.

                              Comment

                              Working...
                              X