Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

H. Cartier-Bresson - vraagjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • H. Cartier-Bresson - vraagjes

    Beste mensen,

    Ik ben Anton, student aan het kunstinstituut te Gent. Vandaag in de les krijgen we de taak enkele foto's van Henri Cartier-Bresson te ontleden. Ik koos hierbij voor 3 foto's. De bedoeling is dat we zoveel mogelijk achtergrondinformatie te vinden krijgen en een algemene visie te weten komen van de mensen die naar de foto kijken.

    Graag had ik hiervoor jullie hulp wat gekregen. Hieronder zal je 3 foto's vinden, en indien jullie wat meer over de achtergrond van die foto weten mag je mij dat altijd vermelden. Graag zou ik ook hebben dat je eventueel je persoonlijke visie op de foto erbij vermeld, wat je ervan vind en waarom je het zo vind. Het zou me helpen bij het opstellen van een algemeen schema ivm de foto's.

    Het zou om volgende foto's gaan;

    Foto 1 - New England, U.S.A., 1947


    Foto 2 - Spain, 1933

    Foto 3 - Seville, 1933


    Dank bij voorbaat,
    Anton.
    Wannabes: http://www.wannabes.be

  • #2
    Re: H. Cartier-Bresson - vraagjes

    Vreemd, durft hier niemand zijn idee over enkele foto's geven? Zal ik de spits afbijten:

    Wat de achtergrond van de foto's betreft is me niets bekend.

    Foto1: duidelijke een vaderlandslievende vrouw, patriottisme ten top. Een wat verloederde buurt en vooral de graatmagere lichaamsbouw van de vrouw vallen me op. Met het jaartal van deze foto in het achterhoofd (1947) denk ik hierbij aan de moeilijke jaren tijdens en vlak na de tweede wereldoorlog.

    Foto2: doet me onwillekeurig denken aan een gevangenis of een instelling door de grote muur met de kleine raampjes. Ik vraag me af wat de kinderen aan het doen zijn en waarom de fotograaf dit niet in beeld heeft gebracht. Eerlijk gezegd vind ik maar weinig aan deze foto.

    Foto3: Mooie cadrage door het gat in de muur. Dit lijkt me het resultaat van oorlogssituaties, de omgeving lijkt stukgeschoten. Ondanks deze situatie zijn de kinderen uitbundig en vrolijk. Het einde van een zware tijd of even een adempauze?

    Ik hoop dat dit is wat je bedoelde, Anton.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: H. Cartier-Bresson - vraagjes

      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
      Vreemd, durft hier niemand zijn idee over enkele foto's geven? Zal ik de spits afbijten:

      Wat de achtergrond van de foto's betreft is me niets bekend.

      ...
      Dankuzeer voor uw reactie, ik heb enkele delen goed kunnen gebruiken
      Wannabes: http://www.wannabes.be

      Comment


      • #4
        Re: H. Cartier-Bresson - vraagjes

        Voor zijn dood in 2004

        foto op 11inch x 14inch formaat en getekend

        Foto #1 = 4500USD
        Foto #2 =
        Foto #3 = 6000 USD
        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

        Comment


        • #5
          Re: H. Cartier-Bresson - vraagjes

          uitleg bij foto 1 door Henri Cartier-Bresson zelf:

          Cape Cod. Fourth of July. Independence Day. This woman explained to me that the flagpole over her door was broken but "on such a day as this, one keeps one's flag on one's heart." I felt in her a touch of the strength and robustness of the early American pioneers. Cape Cod. 4 juillet. Le jour de la fête de l'Indépendance, cette dame qui avait cassé la hampe de son drapeau, me dit avec une allure digne des premiers pionniers américains: "Un jour pareil, c'est sur son coeur qu'on garde son drapeau

          foto 2 is genomen in Madrid en is slechts 1 van 2 fotos over voetbal spelende kinderen

          foto 3 is deel van een studie over de armoede in Spanje (zie ook andere fotos o.a. de bedelaar)

          Wat mij bij alle fotos opvalt is de eenvoud, de spontaneïteit, het niet gekunstelde maar gewoon de fotograaf die zijn hart laat spreken.
          Velen hebben Henri Cartier Bresson verweten dat hij alleen snapshots kon maken. Voor mij is dat inderdaad juist: SNAP-SHOTS op het juist moment, op de juiste plaats, door het juiste oog, en met het hart gefotografeerd.
          Snapshot is Kunst. k' wou dat ik het kon.
          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment

          Working...
          X