Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een nieuwe computer: Maar de welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een nieuwe computer: Maar de welke?

    Hej allen,

    Sinds mijn D750 kan mijn 7 jaar oude laptopje de nieuwe raws en Lightroom 6 niet meer echt aan (32bits). Hoog tijd voor een nieuwe rekenaar dus...

    Maar dewelke dan? Feit dat ik dit hier post doet al vermoeden dat ik er nt zo mee bezig ben. Een computer is vooral een noodzakelijk werktuig!

    Het beestje moet vooral dienen voor fotobewerking (lightroom) (daarnaast enkel emails, teksten en niks fancy) een,dvd-speler zou ook nog tof zijn (al kan dat makkelijk extern ook).
    Verder liefst niet te zwaar (reis veel rond) (eerder 13'' dan 15'') en een topscherm hoeft nt persé heb een goed 'los' scherm thuis.

    Mijn vorige computers kwamen uit respectievelijk de Makro en ' Den Aldi', dus mss moet ik er dit keer maar eens wat meer tegenaan gooien. Anderzijds mijn vorige kostte ongeveer 500 euro /7jaar =minder dan €100 per jaar en een Macbook zal (hoe goed die ook moge zijn) geen 15-20 meegaan (uitgaande van €100/jaar).

    Minimum vereisten volgens adobe zijn dus deze (maar mag wel wat meer zijn):
    Uw computer moet voldoen aan de onderstaande minimale technische specificaties om Lightroom Classic te kunnen gebruiken.


    Er werd mij aanbevolen om voor een I7 HQ (met 4 kernen) te kiezen (noodzakelijk?)

    Dan kom ik bijvoorbeeld aan:


    Maar qua 'handzaamheid' zie ik meer brood in zoiets:

    maar die is dan weer wat minder qua specs.....

    Nog suggesties hier?

    Oh ja veel meer dan €1000 zou ik er liever niet aan besteden.

    Hartelijk dank,
    B

  • #2
    Re: Een nieuwe computer: Maar de welke?

    I7 is geen noodzaak. Ik draai LR6 op een I3 met 8GB.
    I7 is natuurlijk beter. Zo ook 16GB.
    Maar je post zelf de min. req. voor LR6 en die liggen dus lager.
    Voor emails en teksten is I7 er helemaal over.

    Qua laptop zal bijv. dit al voldoende http://www.dell.com/be/p/inspiron-15...15-5567-laptop is wel 15'
    Degene die jij post zal qua specs ook werken, maar heeft geen hdd (dus beperktere opslag) en geen dvd-speler. SSD ipv HDD is wel de rage tegenwoordig en dan is het gewoon de vraag wat je ermee wil natuurlijk. Wil je al je foto's op de schijf of niet. HDD = grotere capaciteit, SSD = snellere verwerking. Maar dat laatste verlies je dan weer een stukje als je via een externe schijf moet werken voor aan uw foto's te geraken. USB3 geeft in theorie wel dezelfde snelheid, maar in praktijk is dat anders. Google gerust op usb3 vs sata

    En een 13' zal waarschijnlijk geen plaats hebben voor een 2de schijf.

    Comment


    • #3
      Re: Een nieuwe computer: Maar de welke?

      Nu had ik al mijn foto's ook op een externe HD met USB2 dus USB3 zal al een hele verbetering zijn... Maar je hebt een punt!

      Comment

      Working...
      X