Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje over nikon

    Beste Foto vrienden,

    Ik zou graag weten wat het verschil is tussen de VR reeks die in het rood gemarkeerd en de reeks die in het goudkleur gemarkeerd is.
    groetjes

  • #2
    Re: vraagje over nikon

    Waarom is de ene body grijs en de andere zwart? Ik denk dat het puur om smaak van de ontwerper gaat.
    Ik heb even nagekeken en je hebt zowel een rode als gouden 300mm F2.8 VR. En hieruit maak ik dan toch wel op dat er geen ideologie achter zit.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: vraagje over nikon

      Het zou een puur cosmetische verandering zijn op lenzen op een bepaald tijdstip en geen enkele betekenis hebben.
      Soms wordt verkeerdelijk gezegd dat VR in het rood de VR v1 is, maar klopt niet.
      De VR versie check je altijd best in Nikon specs. We zitten aan versie 3.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: vraagje over nikon

        Er zijn versies van de VR en er zijn rode en gouden letters. Op zich zit er geen lijn in.

        Een goed voorbeeld is de 18-200: daarvan had de eerste versie rode letters en de tweede/huidige VR in het goud. Bovendien heeft de nieuwe lens de VR-II gekregen, maar in de praktijk merk ik tussen de twee lenzen eigenlijk geen verschil. De recentste heeft ook een lock switch gekregen om de lens ingeschoven te houden wanneer ze niet in gebruik is. Dat helpt, want het is een barrel in 3 stukken en na verloop van tijd gaat die wel een beetje uitzakken als je de lens naar beneden houdt.

        Anderzijds is er bijvoorbeeld de huidige 105 micro met VR-II, en die heeft rode letters. Kleur zegt dus niet veel. Ook merk ik dat een VR van een bepaalde generatie niet op elke lens gelijk presteert. Zo is de VR op de 200-500 mijns inziens een stuk beter dan die van de 105 micro (bij normale scherpstelafstanden). Moeilijke vergelijking, ik weet het, maar het verschil is zeer merkbaar.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: vraagje over nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Een goed voorbeeld is de 18-200: daarvan had de eerste versie rode letters en de tweede/huidige VR in het goud. Bovendien heeft de nieuwe lens de VR-II gekregen, maar in de praktijk merk ik tussen de twee lenzen eigenlijk geen verschil.
          Klopt, Pieter, dat je geen verschil zag want de eerste versie van de 18-200 had ook al VR versie 2. Het is een veel voorkomend misverstand omdat de tweede versie vaak de naam "Nikon 18-200 VR II" kreeg en dan dacht men dat de II sloeg op de VR maar de juiste naam van de lens is "18-200mm 1:3.5-5.6 G II ED". De II slaat op versie 2 van de lens.

          Comment


          • #6
            Re: vraagje over nikon

            Ik heb de vraag eens aan het www gesteld en daar werd geopperd dat een rode VR een lens zou zijn die voor /ten laatste in 2007 werd geïntroduceerd.
            (De reden waarom de 105 Micro nog een rode VR vermelding heeft want laatste versie van rond die tijd ???)
            Patric

            Comment


            • #7
              Re: vraagje over nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
              Ik heb de vraag eens aan het www gesteld en daar werd geopperd dat een rode VR een lens zou zijn die voor /ten laatste in 2007 werd geïntroduceerd.
              Nikkor 105 micro VR is inderdaad van 2007.
              Het verbaast mij wel - ik dacht dat ze iets recenter was.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: vraagje over nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Klopt, Pieter, dat je geen verschil zag want de eerste versie van de 18-200 had ook al VR versie 2. Het is een veel voorkomend misverstand omdat de tweede versie vaak de naam "Nikon 18-200 VR II" kreeg en dan dacht men dat de II sloeg op de VR maar de juiste naam van de lens is "18-200mm 1:3.5-5.6 G II ED". De II slaat op versie 2 van de lens.
                Kijk eens aan! Ik zal de specs iets beter moeten lezen.
                Ze hebben dus werkelijk NIETS aan de lens veranderd behalve die zoom lock switch. Fantastische marketing, want veel mensen leggen daar extra geld voor op tafel.

                Overigens is dit een voorbeeld van een lens die problemen heeft met het scheidend vermogen waar de recentste beeldsensors behoefte aan hebben. Op de D7000 was dit echt een fantastische lens, maar op een D7100/D7200 is ze eigenlijk maar middelmatig qua detailweergave en ben je veel beter af met een 18-140. Hetzelfde geldt trouwens voor de 17-55, die op een 24MP voorbij de 40mm echt zijn belachelijke nieuwprijs niet waard is. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik het verschil zag met de Sigma 17-50...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment

                Working...
                X