Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom op mac en pc via externe harde schijf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom op mac en pc via externe harde schijf

    Hallo,

    Vooraleer ik echt met lightroom begin, wil ik nog een paar zaken begrijpen.
    Nu ik weet hoe ik mijn foto's moet importeren, rangschikken etc ... zou ik willen weten hoe ik dit praktisch installeer en vooral bruikbaar hou op mijn pc's.

    Ik heb een vaste pc, met een interne D:\ schijf, daar zitten mijn foto's en mijn lightroom catalog op. Ik heb ook (soms) een E:\ schijf, dit is mijn backup en is een exacte kopie van de D:\

    Als ik die externe E:\ schijf op de mac aansluit herkend hij hem als "backup". Als ik mijn catalog opendoe, zijn al mijn foto's corrupt. als ik ze opnieuw laat vinden, vind hij ze terug maar maakt hij een nieuwe folder "backup" aan.

    Ik vermoed dat als ik dan terug op mijn pc ga, dat het weer om zeep zal zijn.

    Wat is nu de makkelijkste manier om met een pc en mac samen te werken zodat je je niet altijd hoeft druk te maken over waar staat mijn catalog en heb ik alle settings mee etc...

    Alvast bedankt !

    Grtz
    Ben

  • #2
    Re: Lightroom op mac en pc via externe harde schijf

    zelf werk ik zowel in pc als laptop met win10, de LR catalogus staat op een externe harde schijf, de foto's die ik in LR wil bewerken kopieer ik naar de catalogus ( op de externe schijf ) die meestal met de pc verbonden is, als ik dan de externe schijf aan de laptop hang kan ik gewoon verder werken waar ik op de pc gestopt was, zowel foto's als bewerkingen blijven beschikbaar.
    D 7500 > 16/85 > 70/300>105
    https://www.behance.net/joscaeymae0afa
    Grt. Jos

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom op mac en pc via externe harde schijf

      Dank je wel, maar dat via mac is ingewikkelder. Want de letter onder windows word behouden, maar niet in mac.
      De D:\ word herkend als "backup" en klopt het dus niet meer (in de folder view links).
      Ofwel zou ik iets verkeerd doen?

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom op mac en pc via externe harde schijf

        Oorspronkelijk geplaatst door benwake Bekijk bericht
        Dank je wel, maar dat via mac is ingewikkelder. Want de letter onder windows word behouden, maar niet in mac.
        De D:\ word herkend als "backup" en klopt het dus niet meer (in de folder view links).
        Ofwel zou ik iets verkeerd doen?
        Dat gaat nooit werken, je cataloog moet best op jet pc/mac en de bestanden kunnen ergens anders staan. LR is nog steeds, na al die jaren, niet klaar om op netwerk of NAS te werken.
        Zo heb ik op Mac altijd mijn cataloog bij, maar niet mijn bestanden, want die staan extern.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom op mac en pc via externe harde schijf

          Ok, maar tussen pc's werkt het wel.
          Maar hoe werk je dan van mac naar pc en vice versa, telkens die file opnieuw kopiëren enzo?

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom op mac en pc via externe harde schijf

            Oorspronkelijk geplaatst door benwake Bekijk bericht
            Ok, maar tussen pc's werkt het wel.
            Maar hoe werk je dan van mac naar pc en vice versa, telkens die file opnieuw kopiëren enzo?
            De cataloog die ik zowel op mijn laptop als op mijn desktop wil behandelen zet ik (samen met de raw bestanden) op een externe schijf. Dat geeft geen problemen maar beide zijn een Mac. Als je met Mac en Windows werkt, doe je het best ook zo maar dan zal je het probleem hebben dat Lightroom uw foto's niet vindt als je van PC naar Mac gaat en omgekeerd. Dit is via een kleine handeling op te lossen. Maak een (hoofd)map aan op de externe schijf en zet al uw raw bestanden in submappen in die map. Als je op uw Mac hebt gewerkt en je gebruikt daarna die cataloog op de externe schijf op uw PC zal Lightroom de foto's niet vinden maar je kan door 1 keer de hoofdmap terug aan te duiden opnieuw verder (Lightroom zal al de submappen terug vinden). Idem als je dan later terug op uw Mac aan het werken bent na het bewerken op uw PC.

            Comment


            • #7
              Ik denk dat het niet werkt omdat op PC jouw cataloog "weet" dat je foto's op dezelfde schijf staan als de cataloog, maar als je jouw backup schijf op de Mac aansluit dan staat daar een backup cataloog op die ook weet dat jouw foto's op die ene schijf staan (en dus niet op de backup schijf : de cataloog houd het pad bij naar je foto's), en die ene schijf is dus niet op jouw mac aangesloten. Als je op 2 PCs/Macs wilt werken kun je best cataloog en foto's samen op de externe schijf zetten die je van pc naar pc meeneemt. Of als je te veel foto's hebt gebruik maken van die nieuwe functie op LR CC om foto's op verplaatsing te bewerken (op een soort preview).
              Master the craft, and the art will follow.
              Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
              http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

              Comment


              • #8
                Aanvulling :
                Als je op je Mac aanpassingen doet aan foto's wil je die toch ook op je PC zien? Dat werkt ook niet met jouw set-up want je doet die in de backup cataloog op Mac en je PC gebruikt de cataloog van de D-schijf die de backup cataloog met wijzigingen gedaan op Mac niet ziet en zelfs zal overschrijven .
                Je moet dus op PC in LR ook de cataloog op de E-schijf gebruiken en je backup richting omdraaien !
                Master the craft, and the art will follow.
                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                Comment

                Working...
                X