Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

    Mijn vraag is welke lens ik het beste kies voor mijn Nikon D5300 fototoestel

    Er zit +-200 euro verschil in op die lenzen terwijl ze het zelfde zijn.

    Ofwel de nikon lens van 18-300 mm ofwel de Tamron 16mm-300mm?

    Nikon lens kost 729 euro en de tamronlens 599 euro?

    Achteraf wil ik de portretlens ook bestaat er een portretlens van tamron ook en welke is dat dan?
    Nikon heeft de 55mm en de 85 mm portretlens

    Wat is het verschil in die 2 lenzen?

  • #2
    Re: Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

    Zo'n megazooms zullen je zeker beperken maar als het dan mega moet zijn zou ik vlug de tamron verkiezen omwille van de 2mm in het wijde bereik, het verschil in beeldhoek tussen 16mm en 18mm is vrij groot naar mijn mening
    De 50mm 1.8 afs is een de goedkoopste primelens, en zeer goed voor de prijs, de 85mm variant is duurder maar ook op alle vlakken iets beter, vooral het verschil in kwaliteit van bokeh zal hier doorslaggevend zijn op jouw camera, maar ik zou nooit de 85mm aanschaffen voor op een crop sensor toestel, wegens zeer beperkt inzetbaar...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

      Zou ook de Tamron kiezen, deze lens scoort beter dan de vergelijkbare Nikon lenzen.
      Maar in feite ben ik helemaal niet te vinden voor die kachelbuizen (zo noem ik die mega zoom lenzen).
      Ten eerste gaan die met tijd zeker ongewild uitschuiven.
      Ten tweede zijn die heel beperkt in scherpte. Als je bv. op 300mm fotografeert zullen de foto's duidelijk minder scherp zijn. Op 18mm ga je veel vervorming hebben.
      Dit is allemaal met software te verbeteren maar' daar ga je op de duur van balen.
      Ik zou, persoonlijk dan natuurlijk, sneller kiezen voor een 18-55mm en een 55-200mm.
      Maar ieder zijn meug natuurlijk. Dus in geval je toch een mega zoom kiest dan toch best een Tamron.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

        Oorspronkelijk geplaatst door mama36 Bekijk bericht
        Mijn vraag is welke lens ik het beste kies voor mijn Nikon D5300 fototoestel

        Er zit +-200 euro verschil in op die lenzen terwijl ze het zelfde zijn.

        Ofwel de nikon lens van 18-300 mm ofwel de Tamron 16mm-300mm?

        Nikon lens kost 729 euro en de tamronlens 599 euro?

        Achteraf wil ik de portretlens ook bestaat er een portretlens van tamron ook en welke is dat dan?
        Nikon heeft de 55mm en de 85 mm portretlens

        Wat is het verschil in die 2 lenzen?


        Met gisteren wat opzoekingswerk gedaan te hebben op internet en er zijn blijkbaar 2 lenzen van tamron 16-300mm en de 28-300 mm ,het verschil is denk ik omdat de 2de full frame lens is zoals de nikon 18-300 mm .

        Dus denk ik eerder dat die 28-300 mm beter te vergelijken is met de nikon lens omdat die ook full frame lens is ik denk dat tamron lens 16-300 mm die full frame niet heeft

        Wat denken jullie?

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

          Heb je de link gelezen onderaan mijn voorgaand bericht?
          Bezoek ook eens http://www.photozone.de/
          Je zult direct zien dat deze lenzen amper meer dan 2 sterren halen.
          Als je dan toch zo'n super zoom wilt dan zou ik zeker die 16-300 eens uittesten.
          Zoals bulke41 al vermelde, er is een groot verschil in de breedte vergeleken met een 18-300mm.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

            zowel de Tamron 16-300 als de Nikon 18-300 zijn voor crop camera''s zoals de camera die je hebt.
            Zijn beide leuke "reis" lenzen zodat je niet vaak hoeft te wisselen.
            Wat LG zegt klopt wel, de kwaliteit is natuurlijk niet het beste, maar als je (Veel) betere lenzen wil komt er zeker een ander kostenplaatje.
            Voor foto's van de kinderen tijdens dagjes uit en vakantie zijn ze perfect.

            Beide merken hebben ook een 28-300 die geschikt is voor fullframe, echter die zou ik niet op je cropcamera zetten.

            ik zou eerst eens lekker gaan fotograferen en dan later kun je eens gaan kijken wat je nu echt leuk vind en gaan investeren in lenzen die daar bij horen.

            Oorspronkelijk geplaatst door mama36 Bekijk bericht
            Met gisteren wat opzoekingswerk gedaan te hebben op internet en er zijn blijkbaar 2 lenzen van tamron 16-300mm en de 28-300 mm ,het verschil is denk ik omdat de 2de full frame lens is zoals de nikon 18-300 mm .

            Dus denk ik eerder dat die 28-300 mm beter te vergelijken is met de nikon lens omdat die ook full frame lens is ik denk dat tamron lens 16-300 mm die full frame niet heeft

            Wat denken jullie?
            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
            Our English website: www.kaichitravel.com
            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

              Waarom niet de Nikkor AFS-S 18-200 VR II? Als je het segment 200-300 van dergelijke superzooms kritisch bekijkt zal je altijd teleurgesteld zijn. Bovendien ga je dat waarschijnlijk weinig gebruiken. Laat het toch gewoon weg!

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

                Voor vakantiekiekjes en plaatjes schieten tijdens een wandeling ben ik uiterst tevreden van mijn 18-300mm op mijn D5300. Ik heb wel die van Sigma. Vervormingen en vignettering zijn voor mij meer dan voldoende te corrigeren in Lightroom.
                Daarnaast heb ik nog de 18-35 1.8 Art van Sigma (die ik alleen meesleur voor binnen of 's avonds), en ik hoop daar nog een UWA aan toe te voegen dit jaar. Als ik dan toe ben aan "betere" lenzen, ben ik van plan enkele primes aan mijn assortiment toe te voegen.

                Alles hangt ervan af waarvoor je de lens wil gebruiken. Ik ben in ieder geval wel blij dat ik voor een 18-300mm gegaan ben, en niet slechts tot 200mm.
                Rozemarijn

                Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens kiezen voor Nikon D5300 :Nikon lens 18-300 mm of Tamron 16-300mm?

                  Hallo,

                  Ik gebruik na al een tijdje de Tamron 16-300mm - en dit tot volle tevredenheid.
                  Het is voor mij een allroundlens - meestal in combinatie met de D5200, maar ook op de D7200 en de D500 zijn de resultaten goed.
                  Wat mij betreft, de ideale allround vakantielens/wandellens/citytriplens ...
                  En die 16mm ipv de 18mm maken echt wel een heel verschil ...

                  De foto's uit dit album zijn allemaal met de Nikon D52000 + Tamron 16-300mm gemaakt:
                  https://www.flickr.com/photos/jajabd...57674535483833

                  Jaja
                  Last edited by jaja; 14 januari 2017, 15:12. Reden: link toegevoegd
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment

                  Working...
                  X