Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters stapelen??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filters stapelen??

    Goede morgen,
    de kerstman is langs geweest en heeft mij een Benro startset gegeven. ik kan niet wachten om met experimenteren te beginnen maar er rijst meteen een vraag en deze is als volgt: Met een 10 stops filter verleng je je sluitertijd met X. Een Benro filter geeft volgens hetgeen ik heb gelezen slechts een lichte kleurzweem, dus dit kan gecorrigeerd worden via de WB. Stel nu dat in plaats van een 10 stops filter te gebruiken, een 4 en een 6 stops gestapeld worden in de houder, wat dan? Ik denk te weten dat de verlenging van de sluitertijd dan dezelfde is als bij gebruik van een 10 stops. Maar wat gebeurt er met de kleurzweem, dat is mij niet duidelijk.
    Zoals gezegd heeft de kerstman een startset achtergelaten en deze vraag gaat duidelijk in de richting van het uitbreiden ervan. Wie geeft raad?
    Groetjes en bedankt voor de info.
    Dany

  • #2
    Re: ND filters stapelen??

    Ik denk dat deze meer is, dan een enkele filter.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: ND filters stapelen??

      Als je gaat experimenteren(daar kon je niet op wachten, kom je er van zelf achter.....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: ND filters stapelen??

        Oorspronkelijk geplaatst door Danydv Bekijk bericht
        Goede morgen,
        de kerstman is langs geweest en heeft mij een Benro startset gegeven. ik kan niet wachten om met experimenteren te beginnen maar er rijst meteen een vraag en deze is als volgt: Met een 10 stops filter verleng je je sluitertijd met X. Een Benro filter geeft volgens hetgeen ik heb gelezen slechts een lichte kleurzweem, dus dit kan gecorrigeerd worden via de WB. Stel nu dat in plaats van een 10 stops filter te gebruiken, een 4 en een 6 stops gestapeld worden in de houder, wat dan? Ik denk te weten dat de verlenging van de sluitertijd dan dezelfde is als bij gebruik van een 10 stops. Maar wat gebeurt er met de kleurzweem, dat is mij niet duidelijk.
        Zoals gezegd heeft de kerstman een startset achtergelaten en deze vraag gaat duidelijk in de richting van het uitbreiden ervan. Wie geeft raad?
        Groetjes en bedankt voor de info.
        Dany
        Bij (G)ND filters is 1 filter meestal wel OK, maar meerdere tegelijk geeft gevoelig meer kans op kleurzweem en vignettering, zeker bij langere belichtingen.
        Het is over het algemeen geen goed idee om meerdere filters te stapelen: hoe meer filters je op elkaar legt, hoe nefaster dit wordt voor de uiteindelijke beeldkwaliteit.
        Meerdere filters zorgen voor lagere beeldkwaliteit (lagere resolutie), meer kans op flares, ghosting, vignettering, reflecties tussen filters onderling.
        Als je sommige effecten wil bereiken, kan je er soms natuurlijk niet omheen (bvb GND + bigstopper + Pola).
        M.a.w, experimenteer met je filters en vergelijk, en besluit dan of het resultaat goed (genoeg) is voor jou.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment

        Working...
        X