Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief

    In de voorbije weken heb ik van de heldere nachten gebruik gemaakt om in te zoomen op de maan.
    Maar ik heb gemerkt dat mijn huidig statief toch nog heel miniem bewoog. Dit was vooral te zien bij maximale zoom, en dit was dan ook te zien op de foto's bij een iets langere sluitertijd.
    Nu ben ik op zoek naar een statief met stevige kop.

    Heeft iemand aanbevelingen?

  • #2
    Re: Statief

    Zal niet alleen aan de kop liggen.Middenzuil ver uitgeschoven ??? (liefst minimaal doen)Poten stevig genoeg ?? Tele met statiefgondel op statief of body op statief?? Etc. Afstandsbediening of niet??(eventueel timer gebruiken die aftelt en je niet meer aan je camera komt) Kleine details,maar maken soms het verschil.
    Tenzij dat je een statief gebruikt met van die doorbuigende poten,en zelfs dan nog.

    Comment


    • #3
      Re: Statief

      Ik heb geen te zwaar toestel, en de poten lijken me stevig genoeg. Ik heb een timer gebruikt op 10 sec.
      De middenzuil was inderdaad volledig uitgeschoven, ik zal dit eens proberen!

      Comment


      • #4
        Re: Statief

        Je fototas aan de middenzuil hangen.... je maakt daarmee het statief zwaar genoeg om nog weinig beweging te krijgen en dat met een goed balhoofd en bovenstaande tips
        https://www.behance.net/Lynx1966

        Comment


        • #5
          Re: Statief

          Voorontspanning van de spiegel gebruiken.
          Beeldstabilisatie van de lens uitschakelen bij gebruik op een statief.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: Statief

            Er kan nooit een zinnig advies gegeven worden als je geheim houdt wat er op moet.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Statief

              Bij een lange sluitertijd (enige seconden) heeft een kleine trilling van de spiegel geen invloed op de scherpte: wel de verschuiving van de maan of andere hemellichamen ten opzichte van de Aarden.

              Comment


              • #8
                Re: Statief

                De meest zware statief die je mee wilt nemen. En anders een dure carbon statief.

                Een lichte aluminiumstatief van paar tientjes zijn wel ietsje (Lees: veel) minder stevige, dan een 1 a 1,5 kg zware statief van metaal van bekende merken als Benro/Manfrotto/Velbon etc etc. Ik had eerst een goedkope, leek stevig. Maar nu sjouw ik toch wel een statief van 1 a 1,5 kg mee. Ik ken iemand met een metalen lichtte statief van een bekend merk, maar ik vind hem toch niet stevige. Dus ik denk dat een goede statief wel meer dan 100 euro kost. De buis mag rustig 2cm doorsnede zijn en rond van vorm.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Statief

                  Hoi,
                  bestudeeer hier "het grote statieven-koppen topic".
                  Daar leer je het meest van.
                  En kun je meteen geld besparen door meteen een goed statief aan te schaffen.
                  Dan geef je niets meer uit aan "goedkope prullen"
                  Bij mij was m'n 4e poging pas goed...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief

                    Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                    Hoi,
                    Dan geef je niets meer uit aan "goedkope prullen"
                    Bij mij was m'n 4e poging pas goed...
                    idem voor camera tassen !
                    https://ggpics.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Bij een lange sluitertijd (enige seconden) heeft een kleine trilling van de spiegel geen invloed op de scherpte: wel de verschuiving van de maan of andere hemellichamen ten opzichte van de Aarden.
                      Met een grote telelens kan je al vanaf 1/50" al onscherpte krijgen door beweging van de maan.

                      Comment

                      Working...
                      X