Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

formule: resizen voor afdruk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • formule: resizen voor afdruk

    Hallo BD-people !

    Ik heb ergens op de digitale snelweg een regeltje gevonden om fotos te resizen zodat ze "perfect" zijn om naar de afdrukcentrale te sturen.

    Willen jullie dit eens bekijken jullie menig daar over geven, want ik zou niet willen dat ik het regeltje gebruikt en dan merk dat mijn fotos van bedenkelijke kwaliteit zijn. Hier volgt het regeltje :

    voor afdruk 10x15 :

    ( 10 / 2,54 ) x 300dpi = 1181
    ( 15 / 2,54 ) x 300dpi = 1772


    En ? klopt dit ?

    thanks,

  • #2
    Re: formule: resizen voor afdruk

    min of meer, voor een 10 x 15 cm afdruk wordt 4 x 6 inch gebruikt, dus 1200 x 1800 pixels...
    mvg,
    Dieter

    Comment


    • #3
      Re: formule: resizen voor afdruk

      Oorspronkelijk geplaatst door dieter_vh
      min of meer, voor een 10 x 15 cm afdruk wordt 4 x 6 inch gebruikt, dus 1200 x 1800 pixels...
      Ga ik dat klein verschil merken op de fotos ?
      't Is maar dat dit regeltje redelijk gemakkelijk te onthouden is ...

      Comment


      • #4
        Re: formule: resizen voor afdruk

        Oorspronkelijk geplaatst door raf
        Ga ik dat klein verschil merken op de fotos ?
        't Is maar dat dit regeltje redelijk gemakkelijk te onthouden is ...
        ja, je gaat dat merken (als je heel hard kijkt) want je beeld wordt minder scherp door zo'n heel kleine herschaling.

        je regeltje is wel juist hoor maar een 10*15 cm is geen 10*15 cm maar 4*6 inch en dus 10.16*15.24 cm. dat is op zich moeilijker te onthouden dan 4*6 inch en 300 dpi (dots per inch)
        www.vildaphoto.net

        Comment


        • #5
          Re: formule: resizen voor afdruk

          Kan mij iemand uitleggen waarom ik een foto zou resizen voor afdruk? Ik zorg dat ze in formaat 2/3 zijn, ongeacht van de grootte (eventuele crop).
          "Roel" (Coolpix 5700 - Sony DSC S75)

          Comment


          • #6
            Re: formule: resizen voor afdruk

            Oorspronkelijk geplaatst door roelpa
            Kan mij iemand uitleggen waarom ik een foto zou resizen voor afdruk? Ik zorg dat ze in formaat 2/3 zijn, ongeacht van de grootte (eventuele crop).
            Ik doe het in elk geval nooit, want de centrales waar ik laat afdrukken hebben daar geen beperking op en doen het resizen zelf (als er al gedaan wordt...). Met de hedendaagse internetverbindingen is het ook geen probleem meer om grote bestanden door te sturen.
            Bij een aantal afdrukcentrales krijg je wel mee wat de maximale grootte van de bestanden moeten zijn, en dan moet je wel resizen...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment

            Working...
            X