Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe op te lossen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe op te lossen?

    Hallo iedereen

    Even een vraag voor jullie. Voor het eerst hebben enkele koppels mij gevraagd een fotoshoot te doen met hun baby. Bij de ene is dit al wat beter gelukt dan de ander. Reden: bij de ene was er veel meer natuurlijk licht aanwezig dan de ander. Zelf vind ik dit het mooiste licht, maar helaas heb je dit niet altijd beschikbaar. Hoe kan je dit oplossen? Helpt het met enkel een reportageflitser aan te kopen? Of heb je hier veel meer dingen voor nodig? 't Is nu wel niet mijn bedoeling om een hele grote investering te doen...

    Graag jullie advies!

    Alvast bedankt!

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: Hoe op te lossen?

    misschien handig om het gebruikte en beschikbare materialen op te sommen.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe op te lossen?

      Dat is waar Staat in mijn handtekening: Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART
      Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

      Comment


      • #4
        Re: Hoe op te lossen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
        Hallo iedereen

        Even een vraag voor jullie. Voor het eerst hebben enkele koppels mij gevraagd een fotoshoot te doen met hun baby. Bij de ene is dit al wat beter gelukt dan de ander. Reden: bij de ene was er veel meer natuurlijk licht aanwezig dan de ander. Zelf vind ik dit het mooiste licht, maar helaas heb je dit niet altijd beschikbaar. Hoe kan je dit oplossen? Helpt het met enkel een reportageflitser aan te kopen? Of heb je hier veel meer dingen voor nodig? 't Is nu wel niet mijn bedoeling om een hele grote investering te doen...

        Graag jullie advies!

        Alvast bedankt!

        Groetjes
        Roeliee
        Een typische strobist setup maakt je onafhankelijk van aanwezig licht, en geeft toch zacht licht. Ik denk dan aan :
        - 2 x shoot-through paraplu van bvb 110cm
        - 2 statiefjes + swivelkop
        - 2 strobist flitsers, liefts met geintegreerde radio receiver, en dan een bijhorende controller
        - eventueel nog een reflectiescherm en achtergronddoek of systeem
        Initieel een vrij kleine investering in materiaal, maar daarmee maak je dan wel je eigen (be)licht(ing).
        Je camera en lenzen voldoen alvast.

        Kijk ook hier eens: http://strobist-fotografie.blogspot....obist-van.html
        Last edited by dleemans; 5 december 2016, 21:32.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Hoe op te lossen?

          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Een typische strobist setup maakt je onafhankelijk van aanwezig licht, en geeft toch zacht licht. Ik denk dan aan :
          - 2 x shoot-through paraplu van bvb 110cm
          - 2 statiefjes + swivelkop
          - 2 strobist flitsers, liefts met geintegreerde radio receiver, en dan een bijhorende controller
          - eventueel nog een reflectiescherm en achtergronddoek of systeem
          Initieel een vrij kleine investering in materiaal, maar daarmee maak je dan wel je eigen (be)licht(ing).
          Je camera en lenzen voldoen alvast.

          Kijk ook hier eens: http://strobist-fotografie.blogspot....obist-van.html
          Ik ben inderdaad op zoek naar het zachte licht, beetje zoals het natuurlijke licht dat binnenvalt van achter glas. Ik bekijk zeker eens je voorstellen. Zelf ben ik ook al eens op zoek gegaan en ik kwam het volgende tegen: https://www.artencraft.be/nl/lastoli...FcHnGwodFrMNnQ dan in combinatie met een flitser. Kan dit iets zijn of is dit te weinig? Lijkt mij wel handig omdat het gemakkelijk mee te nemen is en op te stellen. Want meestal ga ik ter plekke om de foto's te maken...

          Alvast bedankt voor de input!

          Groetjes
          Roeliee
          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

          Comment


          • #6
            Re: Hoe op te lossen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
            Zelf ben ik ook al eens op zoek gegaan en ik kwam het volgende tegen: https://www.artencraft.be/nl/lastoli...FcHnGwodFrMNnQ dan in combinatie met een flitser. Kan dit iets zijn of is dit te weinig?
            Daar kan je zeker al mee verder, maar lijkt me wel nogal prijzig voor wat je krijgt: 209 euro voor 1 statiefje + softbox + swivel is wel stevig doorgerekend.
            Zelf koop ik de meeste van die spullen uit dat lijstje op Ebay, scheelt heel wat.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Hoe op te lossen?

              Het is zeer duur voor wat het maar is en vooral ook klein. 60cm is peanuts. (lees: rommel)
              Daarmee is het zeer lastig om zachte schaduwen te maken.
              Je bent dan nog beter af met een grote paraplu. Op ebay kosten die 15 euro.
              Daar nog swivel bij (15 euro) + statief (50 euro) en een flits + trigger natuurlijk.

              Natuurlijk ga je met pro materiaal wel een betere kwaliteit hebben. Uw materiaal zal vooral langer meegaan maar ook de lichtkwaliteit is beter bij pro materiaal.


              Maar soms kan het nog eenvoudiger (en goedkoper).
              Plaatst tussen je lichtbron en de baby een difusser. Kost op ebay 20 euro. Heb je direct een heel mooi zacht licht.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe op te lossen?

                Dus besluit van dit alles: die opplooibare softbox niet kopen, is zijn geld niet waard maar eerder investeren in een grote paraplu en dergelijke! Bedankt voor jullie hulp! Ik zoek eens op wat het best zou lukken!

                Groetjes
                Roeliee
                Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe op te lossen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Het is zeer duur voor wat het maar is en vooral ook klein. 60cm is peanuts. (lees: rommel)
                  Daarmee is het zeer lastig om zachte schaduwen te maken.
                  Je bent dan nog beter af met een grote paraplu. Op ebay kosten die 15 euro.
                  Daar nog swivel bij (15 euro) + statief (50 euro) en een flits + trigger natuurlijk.

                  Natuurlijk ga je met pro materiaal wel een betere kwaliteit hebben. Uw materiaal zal vooral langer meegaan maar ook de lichtkwaliteit is beter bij pro materiaal.


                  Maar soms kan het nog eenvoudiger (en goedkoper).
                  Plaatst tussen je lichtbron en de baby een difusser. Kost op ebay 20 euro. Heb je direct een heel mooi zacht licht.
                  Ik ben het niet echt eens met je statement.

                  Dat ding is inderdaad duur (t'is natuurlijk een lasolite). Dat klopt. Ik heb een vergelijkbaar item (een cactus, bijna identiek maar minder duur).
                  Maar dat een 60cm softbox rommel is ... en geen zacht licht geeft ... dat is onzin. Een beauty dish is ook niet groter ...
                  T'is maar hoe je het gebruikt.

                  Dit is bv met een 60cm softbox

                  Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je wil doen. Ik gebruik persoonlijk niet zo graag paraplu's. Buiten vangen ze meer wind dan een softbox, en binnen zijn het net atoombommen. Het licht vliegt overal.
                  De helft van je licht gaat door de paraplu en de rest bounced naar achter. Waar het meestal weer tegen een witte muur in het rond vliegt.
                  Zacht licht kan mooi zijn, maar als je enkel zacht light hebt, dan heb je snel weer een saaie foto.

                  Maar ik ben het wel eens dat het veruit de makkelijkste en goedkoopste manier is om te starten.
                  Paraplu's vind je voor een habbekrats op ebay, gratis verzonden vanuit het land van de rijzende zon. De kwaliteit is meestal wel niet zo goed. Ik heb er in een paar al een PVC buisje gelijmd voor de stevigheid.
                  Ze zijn bijna allemaal hol en plooien wat in door de schroef van je swivel. Maar ze kosten dan inderdaad ook niks

                  @Roeliee: heb je ooit al met flitslicht gewerkt ? Zonee, dan is het misschien toch een optie om te starten met 1 TTL flitser. Het is altijd handig om 1 TTL flitser te hebben voor als je geen paraplu's kan/wil gebruiken.
                  Je kan dan gewoon je filtsen op je camera zetten, maar je flash bouncen via het plafond of een witte muur (of 1 of ander wit oppervlak) Zo krijg je toch zachter licht.
                  T'is natuurlijk niet hetzelfde als een deftige licht setup, maar wel een stuk mobieler en makkelijker.
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe op te lossen?

                    dubbelpost
                    Last edited by Eanx; 15 december 2016, 07:25.
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe op te lossen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      ..... De kwaliteit is meestal wel niet zo goed. Ik heb er in een paar al een PVC buisje gelijmd voor de stevigheid.
                      Ze zijn bijna allemaal hol en plooien wat in door de schroef van je swivel. ....
                      Welke pvc buisjes gebruik je dan daarvoor ? Zit beetje met zelfde probleem ;-)
                      Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe op te lossen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nickel Bekijk bericht
                        Welke pvc buisjes gebruik je dan daarvoor ? Zit beetje met zelfde probleem ;-)
                        Ik had er wat liggen op overschat. Ik weet niet meer exact welke kunstof het wa (ABS/Nylon/POM of zo iets). Welke kunstof maakt niet zoveel uit. Alles is beter dan een hol ijzeren buisje.
                        Zomaar uit het hoofd weet ik ook niet eer welk diameter het was. Ik denk 6mm ? Best even meten een schuifmaat.

                        Als je er online wilt bestellen moet je zoeken op "rondstaf". Dat zijn massieve kunststof buisjes.
                        Bv: Hier
                        Als je maar eentje nodig hebt dan ga je best eens zelf in een winkel in de buurt langs denk ik.
                        Ik vermoed ook dat in een DHZ wel een metalen massief staafje vind van die diameter. Je hebt niet zoveel nodig. 20-30cm is al voldoende voor 1 paraplu.

                        PS: sommige paraplu's zijn zeshoekig ipv rond, hier past vaak een 6 hoekig potlood in.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe op te lossen?

                          @ Eanx bedankt. Paar orgininel geslaagde foto's op je 500px by the way
                          Last edited by Nickel; 16 december 2016, 13:22. Reden: typfout
                          Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe op te lossen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                            @Roeliee: heb je ooit al met flitslicht gewerkt ? Zonee, dan is het misschien toch een optie om te starten met 1 TTL flitser. Het is altijd handig om 1 TTL flitser te hebben voor als je geen paraplu's kan/wil gebruiken.
                            Je kan dan gewoon je filtsen op je camera zetten, maar je flash bouncen via het plafond of een witte muur (of 1 of ander wit oppervlak) Zo krijg je toch zachter licht.
                            T'is natuurlijk niet hetzelfde als een deftige licht setup, maar wel een stuk mobieler en makkelijker.
                            Ik heb inderdaad nog geen TTL flitser, dat was ook het plan om die als eerste aan te kopen. Ik had ook het idee om hier eerst mee te experimenteren, maar vroeg me af wat de verdere opties waren. Want is wel iets wat ik graag doe, newborn fotografie. Maar voorlopig me dus nog behelpen met wat ik heb... In de toekomst kijken we eens verder om te investeren.

                            Bedankt voor jullie tips!

                            Groetjes
                            Roeliee
                            Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                            Comment

                            Working...
                            X