Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Expodisc in de camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Expodisc in de camera

    Ik ken heel de expodisc niet. Maar klopt het dat bij het maken van een foto je een volledige wazige foto hebt.
    Want dan heb ik de truc de voor Camera fabrikanten. Dan kan toch de beeld processor in de camera de foto volledige wazig maken en hiervan de juiste correctie waardes halen. Om deze toepassen op de oorspronkelijke foto. Ik ben er heilig van overtuigd dat deze correctie makkelijk door de processoren in de camera moet kunnen uitgevoerd worden.

    Dus in plaats van los de foto selecteren met de juiste witbalans, gebruik je de originele foto waarvan je een soort gelijke foto maakt. De dure expodisc is overbodig.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

  • #2
    Re: Expodisc in de camera

    Het gaat toch wat ingewikkelder zijn dan een wazige foto denk ik.
    Toch goed geprobeert ;-)

    -TT-

    Comment


    • #3
      Re: Expodisc in de camera

      In de nieuwe Canon 5D mark 4 zit een kleurgevoelige lichtmeting. Dus de autowitbalans is nu zeer accuraat op dat toestel.
      Het is gewoon wachten tot ander fabrikanten dit ook gaan implementeren. (als er geen patent op staat natuurlijk want anders is het 10 jaar wachten)

      Comment


      • #4
        Re: Expodisc in de camera

        Moderator Note: Verplaatst van ChitChat naar Algemeen, want dit is wel degelijk een fotografische vraag.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Expodisc in de camera

          Hoe werkt dan die expodisc? Wat doet deze dan met de scene?
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Expodisc in de camera

            Ik moet met blozende wangen toegeven dat ik al jaren over een Expo Disc beschik, maar nog steeds te weinig gebruik (hoofdzakelijk bij 'studio-opnames', zelden of nooit in mijn fototas, dus om mee te nemen).
            Maar begin alvast met deze topic te lezen: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...sc-456860.html
            Vooral de voorbeelden die Jos Vanhengel geeft, zijn -voor mij- uitstekende reclame voor de Expo Disc.

            (het blijft niet vooraan op je lens staan; wordt enkel gebruikt om de witbalans handmatig aan te passen; dus ik geloof nooit dat een Expo Disc voor enige wazigheid zorgt).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Expodisc in de camera

              Ik ben erg benieuwd naar een foto waar dat het filter op de lens zit en eentje zonder. Beide met dezelfde witbalans setting.
              Ik heb trouwens ook al zelf made expo discs gevonden van een wit koffie bekertje dekseltje.

              Ik zelf werk in raw en dus eigenlijk niet echt interesse om er zelf 1 aan te schaffen, maar na zien van het eerder genoemde topic sloeg mijn fantasie beetje op hol met dit idee.

              Update:
              Testje in Gimp:
              Linker opname is de camera met witbalans op auto. Middelste is de geblurde/verkleinde waarde en weer vergroot. Dus gemiddelde kleur waarde. Rechter foto is na correctie van de middelste foto. Hierbij heb ik gekeken hoe de middelste foto afwijkt van de gemiddelde grijs waarde. En dit heb ik bij de derde foto gecorrigeerd. Zal nog een duidelijkere foto zoeken.
              Last edited by Rogier; 30 november 2016, 13:46.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment

              Working...
              X