Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

    Ik bezit een Olympus OMD E-M10 MFT. Ik ben opzoek naar een fisheye lens maar er zijn een aantal lenzen die mogelijk zijn ik zou graag wat licht gevoeligheid hebben F 2,0 - 2,8 of 3,5.
    Maar ik wil niet constant
    van die bollen en vervormde beelden hebben, ik wil ook wel graag deze lens gebruiken als groothoek maar met dan zo weinig mogelijk vervormingen in mijn beeld.
    Wat zou ik dan kiezen een 7,5 mm, 8 mm, 10 mm of 12 mm. Ik kan er maar niet uitgebakken ik heb ook nog geen lens kunnen proberen. Ik wilde het ook wat goedkoop houden en zou
    kiezen voor een Samyang met handmatige scherpstelling, Ik den dat dat niet moeilijk zou zijn.
    Graag uw ideeën.
    Johny Broeders.

  • #2
    Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

    Heb net (2 dagen geleden) de Samyang 12mm voor APS-C (in Sony E mount) gekocht en ik ben daar voorlopig er tevreden mee ....

    PS Focus instellen voor een lens met zulke korte brandpuntsafstand is een beetje zoals op de kermis, lens bijna op oneindig zetten "altijd prijs" ...

    Comment


    • #3
      Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

      Een FE lens zonder de bollevervorming bestaat niet, dat is een eigenschap ervan. Wil je UWA foto's met een FE maken dan doe je dat met software. Mijn foto's met een Sigma 15mm FE waren rechter en breder dan die met een Sigma 15-30. Het probleem is dat het moeilijk is in te schatten wat er van de bolle foto precies op de rechte te recht komt.

      FE 180gr diagonaal zal voor MFT in de buurt van de 7mm zitten. Ga je met een DX of FX FE lens op een MFT camera werken wordt de beeldhoek veel minder en ook de specifieke FE vervorming zal grotendeels buiten beeld vallen en het wordt dan gewoon een slechte groothoeklens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

        Hoy, bedankt. Kan je dan ook straat foto's maken zonder scherp te stellen(oneindig)? Alvast bedankt voor het reageren.

        Comment


        • #5
          Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

          Hallo bedankt voor de reactie, zeer veel in formatie.Ik denk dat ik dan ga voor de f7,5 van Samyang en vooral voor de gein in de foto's en dan nadien maar een groothoek zal kopen voor de natuur fotografie.
          of landschapsfoto's. Zou ik met Lightroom 5, met de aanpassingen "lens correcties" deze kunnen bijwerken?

          Comment


          • #6
            Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

            johny GS wil je een fish eye lens of wil je juist een lens met zo weinig mogelijk vervormingen? Fish-eye lens is namelijk gewoon de naam van lenzen met de meest extreme vervormingen.
            Voor een echte fish-eye op jouw sensor formaat zou je is kunnen kijken naar:
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

              Oorspronkelijk geplaatst door johny GS Bekijk bericht
              Hoy, bedankt. Kan je dan ook straat foto's maken zonder scherp te stellen(oneindig)? Alvast bedankt voor het reageren.
              Een voordeel van een fisheye is dat je enorm veel scherptediepte hebt, waardoor manueel focussen geen probleem is. Je gaat dus niet veel moeite hebben manueel scherp te stellen indien je geen autofocus hebt met je lens.

              Nadeel is dat je niet veel met scherptediepte kan spelen, tenzij bijvoorbeeld op iets heel dichtbij focussen dan krijg je wel min of meer een bokeh effect (heb ik bijvoorbeeld met de kat al gedaan, net niet tegen zijn neus gaan met de lens).

              Comment


              • #8
                Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                Een voordeel van een fisheye is dat je enorm veel scherptediepte hebt,
                `
                Dat hangt helemaal vanaf hoe je de lens gebruikt. De manier waarop ik de 15mm FE vaak gebruikte, had ik een dof van enige cm's en staat de AF konstant te werken.

                De DoF is geen eigenschap van een FE, maar van de brandpuntsafstand.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

                  Hallo, ik wil eigenlijk een fisheye om wat grappige of speelse foto's toemaken maar ik zou er heel graag landschap foto's mee maken zonder dat bolle effect te hebben of om foto's te nemen zoals met een groothoek les, maar weet niet welke lens van
                  van Samyang 7,5m,8mm,10mm of 12 mm.
                  Groeten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

                    Johny dat worden 2 lenzen. Al dan niet 1 van de 2 een fish eye adapter is. Want zover ik weet is het niet mogelijk om eens lens te kopen die geen bolle effect heeft en met een andere instelling wel een bolle effect.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

                      allemaal erg vreemd want de Samyang 12mm op de Sony A6000 geeft zo goed als GEEN vervorming .. tenminste toch niet alsof men door een visbokaal aan het kijken is ...
                      Last edited by Guest41; 30 november 2016, 11:40.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

                        alleen opletten welke 12mm want er zijn er 2
                        Samyang Optics 12mm F2.8 ED AS NCS Fish-eye
                        Samyang Optics 12mm F2.0 NCS CS

                        Ivm fisheye, kijk bv eens op Flickr naar voorbeeldfoto's van zo'n fisheye .. vaak grappig maar heel vlug van "hmm heb ik al gezien". Dus om er veel originele foto's mee te maken ... lijkt me moeilijk. Vandaar dat dit soort fisheye lenzen niet in mijn fototas steken. Ik zou ze té weinig creatief (en origineel) kunnen gebruiken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                          alleen opletten welke 12mm want er zijn er 2
                          Samyang Optics 12mm F2.8 ED AS NCS Fish-eye
                          Samyang Optics 12mm F2.0 NCS CS

                          Ivm fisheye, kijk bv eens op Flickr naar voorbeeldfoto's van zo'n fisheye .. vaak grappig maar heel vlug van "hmm heb ik al gezien". Dus om er veel originele foto's mee te maken ... lijkt me moeilijk. Vandaar dat dit soort fisheye lenzen niet in mijn fototas steken. Ik zou ze té weinig creatief (en origineel) kunnen gebruiken.
                          Als men een 12 mm koopt, en bij extensie elke andere UW, dan doet men dat toch met een bedoeling zeker wel ? anders slaat men die toch gewoon over ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Als men een 12 mm koopt, en bij extensie elke andere UW, dan doet men dat toch met een bedoeling zeker wel ? anders slaat men die toch gewoon over ...
                            Ik snap niet goed wat je wilt zeggen ... hier heb ik het over het fisheye effect en niet over UW
                            Aangezien de vraagsteller eigenlijk 2 verschillende lenzen wilt had ik hem aangeraden om eens naar fisheye foto's te kijken ... dan komt hij mogelijks tot dezelfde conclusie als ik dat een UW vaker gebruikt zal worden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie kan mij helpen bij het kiezen van een Fisheyelens?

                              Een mogelijke oplossing.
                              Je koopt een FishEye. Willen of niet, je zit met die zware vervormingen en bolvormingen in het beeld. Enkel datgene wat juist op de horizontale lijn zit doorheen het middelpunt heeft het minste vervormingen.
                              Met een profiel voor FF kan je die beelden wel recht trekken en de bolvorming weg halen, maar je verliest dan een serieus pak van het beeld.
                              Maar, zet je een extendor van bv 1,4 dan gedraagt die FF zich plots als een UltraWide en verdijnt een heel pak vervorming, maar je boet wel in in breedte van het beeld.
                              Eer je koopt, best eens langs gaan bij mensen die een fisheye hebben en eventueel daarnaast een groothoek en eventueel een extender. Je ben bij mij altijd welkom om de test te doen. Niet op je toestel, maar op het mijne, maar of je dit nu test op een Olympus, Sony, Fuji, Canon, Nikon of wat ook, het resultaat is gelijk.
                              FF is echter wel een speicale waar je echt moet leren mee werken en ze ligt je of ze ligt je niet. Als ik op stap ga, heb ik altijd die FF mee en gegarandeerd zijn er ook foto's mee genomen. Indien je kijkt op "SD-Lier:Wanneer de avond valt" bij Shooting Days Foto's is foto 2 genomen met een fisheye en heb ik de vervorming weg gehaald (ten koste van nog meer groothoek). Mijn normale UW haalt die breedte helaas niet.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X