Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel ruis met Sony a6000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veel ruis met Sony a6000

    Ik heb recent een Sony a6000 overgenomen, met de standaard 16-50 f3.5-5.6 oss lens van sony. ik heb heel wat reviews en filmpjes bekeken voor ik deze heb aangekocht. Door de vele positieve commentaar, ook hier op het forum, heb ik uiiteindelijk de knoop doorgehakt en het toestel gekocht. De a6000 zou ook goed presteren bij weinig licht....

    Ik heb hem nu een week in gebruik en moet het toestel nog wat leren kennen, maat wat me nu al wel opvalt is hoeveel ruis er in de foto's zit. Dit kwam ik niet tegein de reviews, dus ik vraag me af of dit normaal is. Tot ISO 600 is het acceptabel, maar hoger vind ik dit echt storend. Ik kom wel van een FF dus misschien ben ik wat verwend... Ik schiet trouwens altijd in RAW.

    Gisteren heb ik bijvoorbeeld op een feestje wat foto's gemaakt die echt niet bruikbaar zijn. Er was enkel het licht van binnen ik wou zonder flits werken. Hierdoor moest de ISO naar 1600 of zelfs 3200. De fotos zijn niet scherp en er is zoveel ruis dat een foto met de gsm er nog beter uit ziet. Dit vind ik echt jammer, zeker voor zo'n duur toestel.

    Is dit normaal?
    Wie heeft hier ook ervaring mee, en hoe ga je hier mee om?
    Helpt het om andere lenzen te gebruiken?

  • #2
    Re: Veel ruis met Sony a6000

    Dit is niet normaal. Onlangs nog foto's genomen in een binnenspeeltuin met enkel blauw kunstlicht op iso 6400 en enkel maar zichtbare ruis op 100%
    “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

    Comment


    • #3
      Re: Veel ruis met Sony a6000

      Wat zou het probleem dan kunnen zijn? Kan je mij eventueel eens een foto met iso6300 doorsturen ter vergelijking?

      Comment


      • #4
        Re: Veel ruis met Sony a6000

        de scherpte ligt hier niet goed maar de iso is 6400.
        Last edited by aftertoucher; 13 november 2016, 16:11.
        “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

        Comment


        • #5
          Re: Veel ruis met Sony a6000

          Op de tablet zie ik bij de gele blokken al ruis zitten in de verkleinde formaat.

          Hoe correct was de foto belicht? Bij een correct belichtte foto voor in normale lichtomstandigheden zou naar mijn idee de ruis niet echt zxichtbaar moeten zijn. Over andere lenzen gebruiken gesproken, ik heb het idee dat je met goedkopere lenzen meer last heb van ruis, als met duurdere. Denrde hiervoor zou kunnen zijn dat de duurdere betere kleurweergave hebben. Dus grotere kleur ruimte kennen. Maar dit is niet wetenschappelijk gestoeld.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Veel ruis met Sony a6000

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            ... Over andere lenzen gebruiken gesproken, ik heb het idee dat je met goedkopere lenzen meer last heb van ruis, als met duurdere. Denrde hiervoor zou kunnen zijn dat de duurdere betere kleurweergave hebben. Dus grotere kleur ruimte kennen. Maar dit is niet wetenschappelijk gestoeld.
            Neen .. dat is idd absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd .. eigenlijk is het klinklare onzin omdat ruis een sensorprobleem is en niets anders, daar zijn n-tig artikels over te vinden ... en duurdere lenzen een betere kleurweergave die de ruis ten goede komt ? werkelijk ?

            Comment


            • #7
              Re: Veel ruis met Sony a6000

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Neen .. dat is idd absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd .. eigenlijk is het klinklare onzin omdat ruis een sensorprobleem is en niets anders, daar zijn n-tig artikels over te vinden ... en duurdere lenzen een betere kleurweergave die de ruis ten goede komt ? werkelijk ?
              Bij goedkopere lenzen had ik de plastic 18-55 kitlens in gedachtte tov van een 20x zo duurdere glazen 24-70L (versie 1). Bij de een had ik de indruk dat je veel meer ruis hebt. Dit op een verouderde Canon EOS 30D, deze heeft nog niet zo' n goede ISO performance op ISO 3200 t.o.v. van de huidige camera' s op die ISO.

              http://www.tuinkrant.com/artikel/tui...c-serre-tunnel

              De lichtdoorlaatbaarheid van heldere folie bedraagt 85-90% ten opzichte van helder glas.
              Bron: http://www.tuinkrant.com/artikel/tui...c-serre-tunnel

              Als je dat leest, dan wordt er toch wel daadwerkelijk wat tegengehouden. Sommige stoffen houden bepaalde kleuren meer tegen dan andere. Hier kan het dus wel iets kern van waarheid inzitten.

              Update:

              Heb even een test bekeken:
              Dat wijzer plaatje vind ik toch niet echt scherp bij de raw versie op ISO 100. Als ik naar ISO 400 kijk, dan vind ik er toch wel ruis zichtbaar. Maar bij ISO 800 vind ik het echt duidelijk. Ik vind de Sony A6000 heeft hele goede JPG output leveren tov van de RAW. Op basis hiervan vind ik de hoeveelheid ruis op de foto van de ts wel meevallen op ISO 6400.
              Last edited by Rogier; 12 november 2016, 17:07.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Veel ruis met Sony a6000

                RAW is voor bewerking altijd minder goed dan JPG... na (correcte) bewerking zou het resultaat van het RAW bestand beter moeten zijn...

                Comment


                • #9
                  Re: Veel ruis met Sony a6000


                  Even een snel een testje. Ik heb maar eens de kitlens van onder het stof gehaald.
                  Ik heb toch de indruk dat de linker (kitlens) iets meer ruis bevat dan de gebruikte lens op de rechter foto.


                  Na witbalans aanpassen is het verschil nog duidelijker ;-)
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Veel ruis met Sony a6000

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Bij goedkopere lenzen had ik de plastic 18-55 kitlens in gedachtte tov van een 20x zo duurdere glazen 24-70L (versie 1). Bij de een had ik de indruk dat je veel meer ruis hebt. Dit op een verouderde Canon EOS 30D, deze heeft nog niet zo' n goede ISO performance op ISO 3200 t.o.v. van de huidige camera' s op die ISO.


                    Bron: http://www.tuinkrant.com/artikel/tui...c-serre-tunnel

                    Als je dat leest, dan wordt er toch wel daadwerkelijk wat tegengehouden. Sommige stoffen houden bepaalde kleuren meer tegen dan andere. Hier kan het dus wel iets kern van waarheid inzitten.

                    ...
                    Een artikel in de tuinkrant over de lichtdoorlaatbaarheid van plastic tunnels versus serreglas als referentie voor lenzenglas ? werkelijk ? meent ge dat nu of is dit een grap ? en wat heeft dat te zien met ruis ? weetge eigenlijk wel wat ruis is en waardoor het veroorzaakt wordt ?
                    https://en.wikipedia.org/wiki/Image_noise

                    .. en denkt ge niet dat de ruisperfomantie van een Canon 30D versus een recente A6000 sensor lichtjes verschillend zou kunnen zijn om nog niet te zeggen gigantisch verschillend ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Veel ruis met Sony a6000

                      In raw ga je zowiezo altijd de volle ruis zien, omdat daar de ruisonderdrukking van de camera niet werkt - probeer 's in de gratis sony-versie van Phase One 's Capture one - daar zit wellicht al ruisonderdrukking in (in de pro is dat zeker't geval - die gebruik ikzelf).
                      600 iso - dat moet beter kunnen - zeker weten.
                      U kan ook veel ruis krijgen als je de raw-file met een slechte convertor opent - dat heb ik voor onder linux met de a68 voorgehad - zelfs beelden op 800 ISO waren dan afschuwelijk m.a.w. Is de raw-convertor/software recent genoeg om de a6000 te ondersteunen - kijk dat aub even na.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Veel ruis met Sony a6000

                        Bekijk eens dit plaatje.

                        Gevonden op
                        Best digital cameras and lens reviews. If you are looking for the information about digital cameras and lenses you are in a right place. We have many professional tests of digital photography equipment.

                        Niet alle kleuren worden evenveel doorgelaten. Sommige kleuren worden meer geabsorbeerd. Daardoor is naar mijn idee ruis sneller te zien met een plastic lens.
                        Kwa serres ging het er mij meer om dat gewoon echt glas beter het ligt doorlaat als kunstof. Hoe dan ook, de prime lens vertoond minder korrel als de kitlens.
                        Terwijl de ISO / Witbalans / Diafragma en bij benadering de brandpunt gelijk is. Dus dan moet het toch aan het glas/kunststof liggen.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Veel ruis met Sony a6000

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          RAW is voor bewerking altijd minder goed dan JPG... na (correcte) bewerking zou het resultaat van het RAW bestand beter moeten zijn...
                          Ja natuurlijk: een jpg is een bewerking, een kant en klaar plaatje door de camera gedaan. RAW is zoals het is ruw waar nog behalve de scherpe nog van alles mee gedaan moet (kan) worden dat noemen ze ook wel ontwikkelen maar dat heeft niets met de ruis te maken.
                          Ruis wordt vooral veroorzaakt door onderbelichting. Ruis is ook niet altijd storend zoals bij concerten of opnamen bij duisternis.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Veel ruis met Sony a6000

                            Om alles even wat meer te duiden, heb ik twee test shots gemaakt op ISO 3200, beide in JPEG. De eerste heeft de Noise Reduction functie aan, de tweede niet. Hiervan heb ik een screenshot gemaakt in Lightroom, 100% ingezoomd. Dit geeft een duidelijk beeld van de hoeveelheid ruis die in de foto zit.
                            Deze zijn niet bewerkt, enkel geïmporteerd van de SD kaart.





                            Hieronder ook een voorbeeld van de foto met ruisreductie, zonder in te zoomen.




                            Met de ingebouwde ruisreductie verlies je best wat detail en scherpte en krijgt het beeld iets 'kunstmatig'. Als de ruisreductie niet gebruikt wordt, behoud je wel meer details, maar ik vind het niveau van ruis wel opvallend hoog. Nogmaals, misschien ligt dit niet aan de camera, maar aan mezelf. Ik ben namelijk de kwaliteit van de D600 gewoon, met goede lenzen. Misschien verwachtte ik gewoon teveel van deze camera wat low light betreft.
                            Maar om zeker te zijn wil ik toch even jullie mening.

                            Om alles volledig te maken, hier ook nog een foto met lagere ISO400, waarbij de ruis nog steeds opvallend is:

                            100% zoom:


                            Geen zoom:
                            Last edited by moons83; 13 november 2016, 09:56. Reden: auto correct spelling is a bitch!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Veel ruis met Sony a6000

                              djeezes kristes .. wat voor theorieën men hier al niet leest ... solid state noise opnieuw uitgevonden tussen soep en patatten ! of de koffiekoeken ! nu ja, andermaal tijdverlies omdat dit al in 't lang en breed aan bod is geweest ...

                              http://www.cambridgeincolour.com/tut...mage-noise.htm

                              http://www.cambridgeincolour.com/tut...ge-noise-2.htm

                              http://www.clarkvision.com/articles/...mance.summary/

                              http://www.imatest.com/docs/noise/

                              Comment

                              Working...
                              X